NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomV50
När jag skall tanka och öppnar tanklocket så blir det ett sug i tanken (vakuum). Är detta fullt normalt? Har inte varit så på mina andra bilar.
av gote
Samma sak händer för mig ibland, men inte alltid! Kan detta påverka varningslampan för avgasrening, som har tänts för mig ett par gånger? Undertrycket i tanken kanske kan påverka bränsletillförseln.
Kör V50 2,4 -05
av TomV50
Tack Doffen för ditt svar, skall testa att byta tanklocket. Bilen är ibland svårstartad när det är lite bensin kvar i tanken, kanske kan bero på detta?
Användarvisningsbild
av Doffen
Det kan nok være årsaken ja, jo mere vakum jo mere må pumpa jobbe for å få frem drivstoff til motoren.
av nscho
Jag tror det är normalt, eller i alla fall vanligt. Jag har sett samma sak på alla de tre S40/V50 jag har kört.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det är fullt normalt att du har vakum i tanken när du öppnar tanklocket. Det är för att suga tillbaka bensinångerna så att de inte kommer ut i luften.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, vi får gå tillbaka till veteranbilar för att hitta ventilerade tanklock... Prova att köra utan lock, den kommer att sätta felkod på otätt avdunstningssystem!
Användarvisningsbild
av Doffen
Ventilasjon er det uansett, om ikke hadde tanken blidd sugd flat eller pumpa hadde fådd problem med å suge opp drivstoff.
Har null sug i min tank når jeg åpner tanklokket... om det er forskjell på diesel og bensin motorene vet jeg ikke,
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
På min D5a har jag inget sug när jag lyfter av tanklocket. Men på lastbilen volvo FH12 från 02 med 600liters tank, där är sug när locket tas av.

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]