NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att köpa en V50 men vill undvika potentiella problem som är relaterat till barnsjukdomar.
Från vilken årsmodell fick man ordning på V50? Hört att elproblem och spindelleder är vanliga problem.. något annat?
Funderar på att gå på en bensinare..
Välkommen till forumet!

Undvik första årgången 2004. Det finns ett probelm som ska vara åtgärdat på garantin och det gäller bränslepumpen som sitter i bakre hjulhuset som ska vara flyttat in under baksätet.

Ska söka och se om jag hittar trådar om det här..återkommer snart

/Kalle
Om problemet med pumpen är åtgärdat på garantin, så är det inte längre något problem...
Tror det gällde enbart T5 modellen.
Elfel gäller främst att det ärgar i en kabekskarv i förardörren, detta gäller fram till 2006, alltså tillv tom v19 2006. Efter detta byttes kontakten till en guldpläterad. De flesta är antagligen redan åtgärdade, problemet finns i södra sverige och fuktiga delar av canada och liknande ställen.

Peter
Vad är förbättrat när det gäller ljudisoleringen?, och gäller det alla varianter?
Om ljud är viktigt skulle jag vilja rekommendera laminerade sidorutor, den enskilt bästa förbättringen mot oljud i min mening.

Peter
Tack för alla svar så här långt!

Är det där med laminerad ruta någon form av dubbelruta??

Är det markant dyrare att serva en T5 jämfört med en 2,4, 1,8?

Ser att T5:an går relativt snålt då man kör landsväg trots det stora effektuttaget.
Att den är törstig i stan förstår jag men i mitt fall här uppe i Norrbotten så handlar det mest om landsvägskörning.

Några kända problem med AWD på dessa bilar? Är det stor skillnad i bränsleförbrukning?
En laminerad ruta är tjockare än en vanlig ruta, de är två rutor med en slags plastfolie imellan. Ang. bräsnleförbrukning tror jag de inte sklijer så mycket mellan motorerna (bensin) om man kör lugnt. Men besnin femman är väl inte direkt känd för att vara snål.
Jag har en v50 T5 2004 uttagen 0409 (tillverkad 0405?) och är extremt nöjd, de sakerna som varit är garantiåtgärder som man läst på forumet här, ex styrenheten till bränslepumpen,samt kontakten till en guldpläterad i framdörr

bilen har nu i skrivande stund gått 17600 mil men är som ny

Det kanske inte är lätt att hitta en sådan här fin 04 men tur skall man ha!
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]