Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag var och besiktigade bilen min häromdagen och har nu ett par projekt framför mig innan jag får rulla i ett år igen.. Eftersom jag själv har tummen mitt i handen när det gäller bilar så är verkstan det enklaste och bästa alternativet för mig. Jag vänder mig till en erfaren priva mek här i stan och jag undrar nu kort vad som är rimligt att betala för följande reparationer? Jobb och material inräknat. Bilen det gäller är en Volvo V40 2,0 - 96

Byte styrled höger yttre. Jag har fått 1100-1200 sek som cirkapris. Rimligt eller orimligt pris? Brukar man byta en i taget eller båda?
Byte bromsrör. Dom sa på bilprovningen att det var rejält rostigt. Ska man byta på båda sidor när man byter eller byter man en i taget? Vad är rimligt pris för detta?

Jag har för ett par år sedan bytt bromsbelägg och satte då dit Biltemas. Nu så var de bakre nedslitna så dom tyckte jag skulle byta dessa igen. Är 2000 mil rimlig slitagetid för ett par bromsbelägg eller bör jag lägga några extra kronor originalbelägg?

Tacksam för svar! Jag vet att det finns många på detta forum med mycket kunskap och rutin!

// V40
Jag har kört 12000mil och bytt bromsbelägg bak 1gång. Det är mycket viktigt för beläggens livslängd att de glider lätt och utan problem kan "fjädra tillbaka" när man har bromsat. Annars tar de slut väldigt fort. Helst varje år bör man ta loss klossarna och göra rent och lägga lite fett på glidytorna.
/peterj
1) En ny styrled kostar 180 kr på skruvat.se, det är inte speciellt svårt att byta. Du kan byta på en sida, kolla dock över skicket på andra sidan. För efter att du bytt styrled måste du göra en framvagnsinställning. Det är ju onödigt att göra en sådan för 500:- om styrleden på andra sidan är dålig, utan gör båda samtidigt i så fall. Han tar rejält betalt för styrledsbytet enligt mig... Förhoppningsvis ingår framvagnsinställning? I så fall är det lite mer humant.

2) Bromsrör är väl oftast av koppar, så de rostar inte. Däremot oxiderar de. Byta det är inte heller svårt, se bara till att LUFTA BROMSARNA EFTER. Du kan antingen köpa på metervara och bocka själv, eller köpa färdigbockat. Biltema tar 149:- för 5m rakt rör, sen behöver du nipplar för några guldpengar. Byt den sida som är dålig, eller båda om du ser att andra sidan börjar ge sig också.

3) Försäkra dig om att oket är smörjt och att beläggen inte ligger på. Biltemas bromsbelägg har fungerat i flera år för mig och håller bra. Titta hur slitna bromsbeläggen är samt att du känner att de fungerar mer än tillfredsställande, annars byt. Hur var bromsvärderna på besiktningen? Besiktningsmannen kan också ha gjort en felbedömning av någon anledning.
Fisch skrev:1) En ny styrled kostar 180 kr på skruvat.se, det är inte speciellt svårt att byta. Du kan byta på en sida, kolla dock över skicket på andra sidan. För efter att du bytt styrled måste du göra en framvagnsinställning. Det är ju onödigt att göra en sådan för 500:- om styrleden på andra sidan är dålig, utan gör båda samtidigt i så fall. Han tar rejält betalt för styrledsbytet enligt mig... Förhoppningsvis ingår framvagnsinställning? I så fall är det lite mer humant.

Jag snackade med en annan mekaniker idag och enligt honom så behöver man ej göra en framvagnsinställning efter byte av styrled? Är han helt ute och cyklar då?

Han sa att styrleden kostar 350 kr och jag ska få betala 650 kr för jobbet inkl styrleden. Det känns ju som ett hyffsat pris ändå. Jag ska be honom kolla över skicket på vänster styrled och även kolla över skicket på bromsrören. Frågade på Volvo för skoj skull vad dom skulle ha för dessa byten. 1600 för styrleden och ca 3000 för bromsrören..

/ V40
V40 skrev:
Fisch skrev:1) En ny styrled kostar 180 kr på skruvat.se, det är inte speciellt svårt att byta. Du kan byta på en sida, kolla dock över skicket på andra sidan. För efter att du bytt styrled måste du göra en framvagnsinställning. Det är ju onödigt att göra en sådan för 500:- om styrleden på andra sidan är dålig, utan gör båda samtidigt i så fall. Han tar rejält betalt för styrledsbytet enligt mig... Förhoppningsvis ingår framvagnsinställning? I så fall är det lite mer humant.

Jag snackade med en annan mekaniker idag och enligt honom så behöver man ej göra en framvagnsinställning efter byte av styrled? Är han helt ute och cyklar då?

Han sa att styrleden kostar 350 kr och jag ska få betala 650 kr för jobbet inkl styrleden. Det känns ju som ett hyffsat pris ändå. Jag ska be honom kolla över skicket på vänster styrled och även kolla över skicket på bromsrören. Frågade på Volvo för skoj skull vad dom skulle ha för dessa byten. 1600 för styrleden och ca 3000 för bromsrören..

/ V40
Kika själv för prisuppgift; http://www.skruvat.se/Styrled-yttre-P12477.aspx

Ska det göras ordentligt ska en framvagnsinställning göras, åtminstonde på den aktuella sidan. I annat fall vet mekanikern inte med säkerhet hur däckinställningen blir, vilket kan resultera i snedslitna däck eller vibrationer när du kör. Om mekanikern gör jobbet utan att göra en inställning efter, betyder det i praktiken att han ska få dit den nya styrleden på EXAKT samma gänga som föregående styrled. Men jag vet inte, mekanikern kanske är väldigt duktig på det han gör....
Att räkna varv är väl ingen direkt säker metod tycker jag. Ett halv eller ett helt varv medför feljustering.

Beroende på vad det sitter för styrled på ny, pirat eller orginal, så är det inte säkert att gängorna på nya styrleden börjar på precis samma ställe som den tidigare heller...

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]