Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rickard84
JO, själva vevaxelmärkningen ska vara ca kl 11 också. men för att inte krångla till det så använder man sig av märkena på remskivan som då ska stå precis rakt upp. finns markering 0-20 grader tror det är (som används när man kollar/justerar tändning), där ska det alltså vara 0.
kamdrevet ska stå a kl 11 (som sagt, finns markering precis bakom)
av rickard84
känns som att det borde ha något med tidigare problem att göra ändå.
funkar båda pumparna? tankpumpen ska man höra om du öppnar tanklocket.

annat som kan orsaka är en trasig bränsletrycksregulator, dom kan börja läcka så det rinner in soppa via vakumslangen. den sitter monterad längst fram på fuelrailen (som spridarna sitter i), eller kanske kärva ihop så den håller för lågt tryck
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät luftmassemätarens signal...
Peta bak gummit mot kabeln på kontakten...
Vrid på tändningen (läge 2)...
Mät spänning mellan stift 3 & 2 (kontakten ska vara inkopplad)...
Spänningen måste ligga inom ramen 1,25 till 1,30 volt.
av Fjessan
Okok...
Nu tror jag att jag har hittat på felet, Måste vara nå lurt med LMM.. Men jag provade en kompis LMM, samma modell. Men bilen går fortfarande lika, När man ryckte ur hans lmm så betedde den sig exakt lika som min.. Vart tar kablarna vägen från LMM? Går dom till nå relä eller nått som kan ha gått sönder?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Fjessan skrev:Okok...
Nu tror jag att jag har hittat på felet, Måste vara nå lurt med LMM.. Men jag provade en kompis LMM, samma modell. Men bilen går fortfarande lika, När man ryckte ur hans lmm så betedde den sig exakt lika som min.. Vart tar kablarna vägen från LMM? Går dom till nå relä eller nått som kan ha gått sönder?
Tog ni ur och satte tillbaka säkring 1 när ni test-bytt LMM? Annars ligger felet kvar i minnet...
av rickard84
tror du får lägga av strömmen i en halvtimme iaf för att boxen ska nollställas.

Testa Din LMM på din kompis bil istället! funkar den där har du nå vajjkalle med kablar eller box..

har förresten både lmm och box osv till din bil om du e intresserad av begagnat.... kolla under säljes!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
rickard84 skrev:tror du får lägga av strömmen i en halvtimme iaf för att boxen ska nollställas.

Testa Din LMM på din kompis bil istället! funkar den där har du nå vajjkalle med kablar eller box..

har förresten både lmm och box osv till din bil om du e intresserad av begagnat.... kolla under säljes!
Det behövs inte många sekundrar med säkring 1 ur, för att nollställa boxarna...
Ligger spänningen så som jag beskrev i tidigare tråd...så är massemätaren ok.

Tändning på och massemätaren inkopplad:
stift 1 = 0 volt
stift 2 = 0 volt
stift 5 = batterispänning
av Fjessan
Så det kan vara nå probs med kablar osv till LMM eftersom den åt säkringar(Nr1) ett tag? Trodde den bara gick till soppapumpen underbilen.

Provade iaf med kompisens LMM idag, Då hade batteri vart urkopplat ca45min, Och fortfarande ingen skillnad.

ska ta och mäta upp det där imorgon Jocke! :)

Tack för alla svar föresten! :)
emblemwraps -crome delete

När jag klickade på länken fick ja[…]

Ladd problem Volvo 760

Hej, har en 760 d24 som inte vill ladda som den sk[…]

Köpa en tidig XC90?

Jag råkade impulsköpa en XC90 D5 fr&ari[…]

Lossade på ett överfall i taget,blev ma[…]