Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av gurkburk
Hallo på er.Jag brukar inte vara på den avd.Då jag åker V70 så är jag bara på den sidan.Men täkte att få lit e hjälp av er.Ni som har H4 som ljus på bilarna,har någon konverterat till xenon.Jag tänker inte på inkopplinen för den är enkel,utan på det här med hel och halvljus.Verkar lite skum konstruktion med lampa som åker in och ut,funkar det i praktiken? ? ?:-/ MVH Gurkburk
Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Har kört med dessa såkallade H4-3 lampor i ungefär 1 år nu och tycker dom funkar bra. Det funkar som att en magnet drar ljuspunkten i lampan så det blir som hel-ljus. Funkar bra dock så blir det mycket 'helljus' då man kör på det alltså det blir knappt inget ljus precis framför bilen som det blir med H4 halogen. Detta kan då kompenseras genom att köra med mycket lågt ställda dimljus eller dylikt om man tycker att det blir jobbigt.

Men jag tycker att det funkar bra iaf.
Köpte mitt kit på VVME om du undrar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Visserligen har både 700 och 900 serien H4 lampor men frågan känns ändå inte modellspecifik så jag flyttar till allmän bil-diskussion.
Användarvisningsbild
av eccy243
Men... Har jag missat nåt? Du säger att du åker V70? Dom har inga H4or. Dom har H7or. Separata glödlampor för hel/halv.
av gurkburk
Du har alldeles rätt eccy243.Det är precis som du skriver om v70.Men det är inte volvon jag skall konvertera till xenon,utan min andra bil som är en korean, borde kanske nämt det. Hoppades på hjälp från er, och det fick jag.Tack för det. MVH Gurkburk.
Användarvisningsbild
av Ticken
Hej hej. Tänkte att jag kunde "låna" tråden lite då min fråga passar perfekt i den :)

Det är så att jag ska i med ett Xenonkit i min 940. Dvs med H4..

På de flesta bilar är det ju typ som en "bygel" som man spänner över lampan för att den ska sitta fast med. På 940 är det en "låsring"..
Det går att få i själva höljet till Xenonlampan och låsa fast det, men när själva Xenonlampan ska i, då tar "låsringens" kant i Xenonlampan grova kant..
Förutom att försöka "modda" den här låsringen, är det någon annan som gjort på nått annat vis?
Problemet som jag ser det är att även om jag får i allt med den här låsringen så blir det totalt stumt monterat och med H4 Xenon kan man lixom justera Xenonlampan med 3 små justerskruvar för att tex ställa ner/upp ljuset eller justera lampan position i reflektorn för att ljuset inte ska bli "grumligt".. Det är alltså totalt omöjligt med låsringen på..
Någon som har gett sig på att xenonkonvertera en 940? HUR gjorde du med det här?

/Turbo+
Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Uhh jag är inte riktigt säker på att det är samma 'ring' fäste som på 740 men det låter liknande och som du säger så går det inte få dit allt med dom små skruvarna i xenon lampan jag fick iaf ta bort skruvarna och klippa lite i kanterna på lampan alltså de tre som sticker ut då de var lite långa. Jag behövde inte änns ställa in ljuset blev perfekt direkt :mrgreen:
Dock bör du kolla så de inte är för högt ställda du vill ju inte ha ''hata dom med högt ställda xenon maffian'' efter dig.

/F
Användarvisningsbild
av Ticken
Asså det här är ju svårt att förklara men ska försöka, alternativt ta ett par bilder någon dag.

Man kan ju ta isär xenonlampan. Dvs ta ur själva lampan från höljet, och det är på höljet som dom här tre "klackarna" sitter, med justerskruvarna på.
Höljet är inga problem att få dit. Bara ta bort den gamla lampan, stoppa in höljet, sätt dit ringen (som passar EXAKT) på höljets kant. Lås fast det.
På xenonlampan sitter den en rätt fet kabelanslutning på sidan. Men när man för in xenonlampan i höljet så är det just denna som tar imot..
Själva xenonlampan ska ju gå hela vägen in för att sedan låsas fast med typ ett bajonetfäste..

Klart att det vore perfekt om man inte behöver justera dom alls, men jobbigt om man sätter dit allt och märker att dom lyser "för högt" och det inte går att sänka pga av att det är total stumt monterat..
Suck..

/Turbo+
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_120746518.jpg Den där mutter d[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&[…]