Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
halmstaden skrev:
~Kalle~ skrev:Så om jag ligger runt 2000 varv på 5ans växel och släpper gaspedalen så att den rullar med 5ans växel i så då tar den ändå soppa?
Nej, *pettson* skriver ju:
Bränsleavstängningen sker under motorbromsning under förutsättning att motorvarvtalet är över 1800 rpm
Kommer du under 1800rpm öppnas spjället igen, dock väldigt lite om du rullar...
Det krävs minst 1800 varv och stängt spjäll för att aktivera bränsleavstängningen. Sen håller den i sej till 1200varv därefter återgår den till att mata bensin.
Rör jag gasen det minsta sker ingen avstängning alls. Tomgångsmotorn sköter tomgången, det sker inte via spjället.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja, fast på nya Volvo säger Volvo att det är 2500 varv som gäller, låter högt i mina öron..

/Kalle
Användarvisningsbild
av Tomas88
*pettson* skrev: Det krävs minst 1800 varv och stängt spjäll för att aktivera bränsleavstängningen. Sen håller den i sej till 1200varv därefter återgår den till att mata bensin.
Gäller detta alla bilar?
Användarvisningsbild
av CarMan
för att svara så utgångs frågan, så kan jag tala om att just denna motor har ett dubbelmasse sväng hjul. & på de tigiga moselleran så hade man problem med att detta rasa när man fick motorstopp
detta löstes med en mjukvaru uppdatering.

Om jag får gissa så når man inte samma höga moment om man får motorstopp på det viset som beskrivs här.
jag vet at dom hade mätt upp ett otroligt höggt negativt vridmoment när detta inträffar på just detta dubbelmasse svänghul (typ -1500Nm)
Användarvisningsbild
av camaro69
Teckna en hög livförsäkring. :wink:
av *pettson*
Tomas88 skrev:
*pettson* skrev: Det krävs minst 1800 varv och stängt spjäll för att aktivera bränsleavstängningen. Sen håller den i sej till 1200varv därefter återgår den till att mata bensin.
Gäller detta alla bilar?
Alla har väl sina egna värden förvisso, (olika modeller) även automat har ju en viss skillnad. Automat kräver 1920rpm eller över, samt stängt spjäll för att gå i och går ned till 1200rpm.
Men dom flesta hamnar i samma område ungefär eftersom styrdonet måste vara säker på att du just motorbromsar och inte bara har släppt gasen. Att man sätter ett sånt övre varvtal är för att det är dom varvtal du rör dej med, och över då har vanlig marschfart.
Ofta får man vänta drygt 5 sek innan styrdonet börjar dra ned bränslet till noll. Även det ett led i att säkerställa så man inte får bränsleavstängning vid t.ex en växling.
av anp
Testade nu på morgonen att växla ner till 3an, och det är som *pettson* säger ca, 1800 rpm som är gränsen. Inte 50km/h som jag upplevt tidigare.
Jag har aldrig tänkt på rpm gränsen tidigare då dragkraften på lågvarv är hyfsad, och växlingsbehovet lågt för min del, utan bara noterat hastigheten som åter kopplar in bränsletillförseln.
Användarvisningsbild
av ah17
*pettson* skrev:
Ofta får man vänta drygt 5 sek innan styrdonet börjar dra ned bränslet till noll. Även det ett led i att säkerställa så man inte får bränsleavstängning vid t.ex en växling.

Stämmer inte. Bränslet stängs av tämligen direkt. Däremot så funkar jobbar volvos färdatorer enligt principen glidande medelvärde under säg 3-5sekunder. Detta inser man om man kört en bil med en färddator som räknar medelvärde på 0,5-1sekund.
av *pettson*
ah17 skrev:
*pettson* skrev:

Stämmer inte. Bränslet stängs av tämligen direkt. Däremot så funkar jobbar volvos färdatorer enligt principen glidande medelvärde under säg 3-5sekunder. Detta inser man om man kört en bil med en färddator som räknar medelvärde på 0,5-1sekund.
Så fungerar det säkert på en del. Mitt inlägg stödjer jag på ett experiment vi gjorde med eleverna. Det krävs inte en raketforskare för att se om spridarpulserna försvinner direkt vid uppnådda kriterier (inkopplad 12 lysdiod, parallellkopplad med en spridare). Men var INTE fallet vid en uppmätt 850T5 och en uppmätt 850SE. Bägge krävde 5 sekunder med stängt spjäll innan spridarpulserna försvann.
Kontentan av det hela: Bränsleavstängning efter 5 sekunder.
Användarvisningsbild
av ah17
*pettson* skrev:
ah17 skrev:
*pettson* skrev:

Så fungerar det säkert på en del. Mitt inlägg stödjer jag på ett experiment vi gjorde med eleverna. Det krävs inte en raketforskare för att se om spridarpulserna försvinner direkt vid uppnådda kriterier (inkopplad 12 lysdiod, parallellkopplad med en spridare). Men var INTE fallet vid en uppmätt 850T5 och en uppmätt 850SE. Bägge krävde 5 sekunder med stängt spjäll innan spridarpulserna försvann.
Kontentan av det hela: Bränsleavstängning efter 5 sekunder.
Där ser man. Har själv använt mig av lysdioden på samma sätt och fått annat resultat. Dock var detta på en japan. Fast 850 är ju kända för att använda bränsle inte bara till förbränning (utan även kylning) om man säger så. Vill man undvika avstängning vid växling borde man använda sig av kopplingsbrytaren. Dock kan jag inte se någon vits med att inte stänga av bränslet vid växling.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]