Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av -94 9000 2,3T cse
Hej

Jag har ett något annorlunda kopplingsljud i min S80 -01 170 hk. När bilen står i varmgarage och jag backar ut den så är allt tyst, men när jag lägger i ettan så skriker det till i kopplingen JUST när det blir ett "vridmomentsläge" o bilen skall till att börja rulla. Det låter bara en gång, men om jag lägger en fot på bromsen så kan jag få fram ljudet 1, ibland 2 gånger till, sen är det tyst. Om bilen stått ute i kylan över natten så kommer inte ljudet. Jag upplever att bilen måste stå åtskilliga timmar innan man kan få fram ljudet igen.

Oljeläckage som lägger sig på lamellen eller vad? Motorn läcker inget och den förbrukar bara ca en mm på oljestickan mellan oljebytena. Ser o har inte kunnat mäta något annat läckage. Om läckage, varför inte skrik när den stått kallt?

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
nu är det svårt att beskriva ljud. men det finns ett ljud som uppkommer i lamelens fjädrar. när lamellen lägger an så vibrerar den lite (de fjädrar som siter i lamellen rörsig o nöter mot den plåt som håller dom i läge. detta gnissle skrik brukar vara 1 sek långt.
det är ingen fara att köra med detta, bara et iriterande ljud
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw