Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, nu vet jag inte vad min motorbeteckning är men 2.5 20v kanske räcker då det är automatlådan problemet gäller?

Bilen är somsagt en 850 av 95 årsmodell med automatlåda som gått snart 24000mil. Nu när kylan har kommit hit även i mellansverige så har automatlådan börjar krångla lite smått. När jag flyttade växelföraren från P till R för att backa ut från parkeringen började lampan för växellåda blinka samt knappen Sport/Ekonomi, växellådan vägrar efter detta att växla i D läget och ligger hela tiden på 4an och slirar.

Felet försvinner i några veckor om jag gör något av följande: 1. Raderar felkoden 3-1-3 från A1 (lampan fortsätter blinka men slocknar om bilen körs och startas igen när den gått någon mil)
2. Skiter i felet och kör med måttlig gas dit jag ska, slår av bilen, går in och jobbar/handlar och när jag sedan kör hem växlar lådan somvanligt dock blinkar lampan men har slocknat nästa gång bilen körs.
3. Lyfter av batterikabeln.

Har hänt nu ca 4 gånger sen jag köpte bilen för ca 2 månader sen.
Oljan i lådan är bytt för ca 1000mil sedan och lådan växlar fint i övrigt.

Vad göra åt detta smått irriterande fel?
Phantom skrev:Hur ser oljan ut och hur luktar den? Har du rätt oljenivå?
Oljan är ljust röd/rosa och både jag och en mer automatlådekunnig kompis har luktat på den och inte känt någon bränt doft. Nivån är mellan Cold och Hot, läser av som det står i instruktionsboken med varm låda, dra igenom alla lägen och stå på tomgång med P i när du lyfter på stickan.

Någon som har en aning vad felet kan vara?
av *pettson*
jockas skrev:
Oljan är ljust röd/rosa och både jag och en mer automatlådekunnig kompis har luktat på den och inte känt någon bränt doft. Nivån är mellan Cold och Hot, läser av som det står i instruktionsboken med varm låda, dra igenom alla lägen och stå på tomgång med P i när du lyfter på stickan.

Klarröd är okej.. men ROSA?.. Har du börjat få vatten i oljan?
*pettson* skrev:
jockas skrev:

Klarröd är okej.. men ROSA?.. Har du börjat få vatten i oljan?
Är det vanligt på 850? Att det blir vatten i växellådsoljan. Kan man testa på nått smart sätt?
av *pettson*
Vatten kan du endast få in igenom oljekylaren och det händer då och då. Oljan ska vara RÖD. INTE ROSA ,rosa är just ett tecken på vatteninblandning i oljan.
Det du kan göra för att utesluta en kylare/ vattenproblem är ju att låta provtrycka kylsystemet med oljekylningen urkopplad till växellådan. Alltså man tar ur bägge oljekylslangarna ur kylaren och provtrycker den. OM Den nu är otät så kommer vatten att sippra ut igenom nedre slanganslutningen på kylaren.
*pettson* skrev:Vatten kan du endast få in igenom oljekylaren och det händer då och då. Oljan ska vara RÖD. INTE ROSA ,rosa är just ett tecken på vatteninblandning i oljan.
Det du kan göra för att utesluta en kylare/ vattenproblem är ju att låta provtrycka kylsystemet med oljekylningen urkopplad till växellådan. Alltså man tar ur bägge oljekylslangarna ur kylaren och provtrycker den. OM Den nu är otät så kommer vatten att sippra ut igenom nedre slanganslutningen på kylaren.
Ok. Nu har inte felet uppstått på några veckor. Är det något så borde PNP switchen som Lazlo tipsade om vara felet. Tror du på tipset att föra spaken 15-20 gånger genom växellägena för att rensa kontakterna i switchen?
Som det står på http://volvospeed.com/Repair/pnpswitch.htm:
The first thing to do for a 313 code recovered from the A-1 diagnostic socket is to clear the code and then do what I call a ratchet cleaning. Move the shift lever from "P" to "L" rapidly 15-20 times, this can clean up the copper contacts on the inside of the PNP switch.
Ska fan provtrycka kylaren bara för att vara säker, glykol i oljan kan förstöra lamellerna eller?
Tack för bra svar!
av *pettson*
jockas skrev:
*pettson* skrev:Vatten kan du endast få in igenom oljekylaren och det händer då och då. Oljan ska vara RÖD. INTE ROSA ,rosa är just ett tecken på vatteninblandning i oljan.
Ok. Nu har inte felet uppstått på några veckor. Är det något så borde PNP switchen som Lazlo tipsade om vara felet. Tror du på tipset att föra spaken 15-20 gånger genom växellägena för att rensa kontakterna i switchen?
Som det står på http://volvospeed.com/Repair/pnpswitch.htm:
The first thing to do for a 313 code recovered from the A-1 diagnostic socket is to clear the code and then do what I call a ratchet cleaning. Move the shift lever from "P" to "L" rapidly 15-20 times, this can clean up the copper contacts on the inside of the PNP switch.
Ska fan provtrycka kylaren bara för att vara säker, glykol i oljan kan förstöra lamellerna eller?
Tack för bra svar!
Oljefärgen lär det inte påverka.. (byte av kontakt)
Och yes.. lamellerna mår inte nån höjdare, lagren mår inte bra heller eftersom smörjningen blir kass med glykol i.
Men visst kontakten lär kunna påverka bilens växlingar. Du har TVÅ alternativ. ETT du är lite händig, du delar på kontakten och fixar till kopparytorna på stiften, framförallt tvättar du ur det sega som en gång kallades fett. Du återfettar naturligtvis med nåt bra elektronikfett.
TVÅ din bil har gått ett antal mil, då brukar det sällan vara speciellt bra kopparstift kvar tyvärr. Då gäller ett byte av just den kontakten.

Kontakten benämns : STARTSPÄRR på volvos reservdelslista. Den finns även att köpa på skruvat med flera ställen.
Mitt tips är ett BYTE av densamma för att slippa framtida problem.
Jocke :D En automatlåda har inte lameller? bara "ishift lådor, tiptronic lådor osv." och liknande som har det? Om jag inte missminner mig, du har en Automatisk växellåda, har du lameller så har du en manuell växellåda som växlas elektronisk med hjälp av en styrenhet. Så borde det vara iallfall, men jag kan ha fel, kan itne svära på det, var så länge sen jag höll på=) Din olja är mer röd än rosa tycker jag, =) borde inte vara nått läckage, och OM det nu hade varit läckage så borde väl din vätskenivå ha sjunkit va? :) Hoppas du löser problemet iallafall =)

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]