Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev:
andreas_lofgren skrev:
Amli skrev:Beroende på vad denna kommer kosta kan jag inte komma på en enda anledning till att köpa Q5 såvida man inte älskar biltypen vill säga.
http://www.automotorsport.se/news/16937 ... n%C3%A8ve/
Med samma resonemang finns väl ingen anledning i världen att köpa XC60 heller eftersom XC70 finns?
Visst har du rätt i det du säger. Men XC60 vs. XC70 är det många som väljer XC70 just för den högre dragvikten samt att den är rymligare. XC60 kan jag tänka mig tilltalar många tack vare fräck design (smaksak givetvis) och just biltypen. Men om jag tänker efter och rannsakar mig själv så hade å andra sidan inte BMW sålt en enda X6 enligt mitt resonemang. :oops:
Eftersom det inte finns några fakta på kommande A4 allroad ska jag lugna ner mig med uttalande tills bilen åtminstone är officiellt presenterad ;-//
Vi har undrat när denna bil ska komma, det står på Svenska Audis hemsida att den ska komma under året, men inte mer. Man kan däremot undra vilken typ av "Allroad" det blir, blir den som A6 med all möjlig utrustning, luftfjädring mm så kan den bli väldigt dyr.

Det skiljer bara 20 tkr mellan en vanlig A4:a (med proline) och Q5 [med 2-liters dieseln], vi kanske får ställa frågan: Varför köpa A4 Allroad när det finns Q5? Q5 är iaf rymligare än A4.
av Lövet
Amli skrev:
andreas_lofgren skrev:Då kan man väl lika gärna köpa Q5 för designens skull?
Hann nog ändra mitt inlägg innan du skrev detta... ;-//
Tycker nog att andemeningen finns kvar även om inlägget ser lite annorlunda ut.

Det jag är lite förvånad över är att du skriver att ingen borde köpa Q5 nu när A4 Allroad kommer. Med samma resonemang borde alltså ingen köpa XC60 eftersom XC70 finns? Jag tolkar det som att du skriver att Q5 inte erbjuder något mer än designen jämfört med A4 Allroad - jag menar att XC60 inte erbjuder något mer än designen jämfört med XC70.
av Amli
andreas_lofgren skrev:Jag tolkar det som att du skriver att Q5 inte erbjuder något mer än designen jämfört med A4 Allroad
Det är vad jag menar. Men med mitt kanske nog så luddiga inlägg så försöker jag säga att det är egentligen en nog så stor anledning till att köpa en viss bilmodell. Jag tror att de flesta som kollar på Audi, BMW och Mercedes har ett visst bilintresse och köper ofta mer med hjärtat än med hjärnan. Därför har design och image större betydelse för dessa köpare än t ex dom som köper en Ford eller Opel som bara behöver en bra funktionell bil som tar dem från A till B.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Frågan är vad A4 Allroad erbjuder som inte Q5 gör lika bra eller bättre? Bränsleförbrukning förstås, men annars?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Frågan är vad A4 Allroad erbjuder som inte Q5 gör lika bra eller bättre? Bränsleförbrukning förstås, men annars?
-Acceleration
-Toppfart
-Väghållning
-Bränsleförbrukning

Alla dessa blir lidande av att sitta högt upp i luften i en SUV.
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:Frågan är vad A4 Allroad erbjuder som inte Q5 gör lika bra eller bättre? Bränsleförbrukning förstås, men annars?
-Acceleration
-Toppfart
-Väghållning
-Bränsleförbrukning

Det här resonemanget kan man ju dra i all evighet. För A4 Allroad är ju sämre på exakt alla de punkterna jämfört med en vanlig A4 Quattro...

Någon som vet om A4 Allroad får justerbar luftfjädring som A6 Allroad har? I så fall kan man ju komma runt en del av de problemen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:
-Acceleration
-Toppfart
-Väghållning
-Bränsleförbrukning

Det här resonemanget kan man ju dra i all evighet. För A4 Allroad är ju sämre på exakt alla de punkterna jämfört med en vanlig A4 Quattro...

Någon som vet om A4 Allroad får justerbar luftfjädring som A6 Allroad har? I så fall kan man ju komma runt en del av de problemen.
Och vad är det för konstigt med det, ju högre karossen är ju mera luftmotstånd och instabilitet blir det. Allt är en kompromiss, det finns ingen konstruktion som är bäst på allt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
XC90_Executive skrev:366 300 kr för en Tiguan TDI 140 med motsvarande utrustning som en XC60 2.4D Summum (382 900kr).

Inte konstigt att Tiguanen är dyr när man t.o.m måste välja till en sån basic sak som farthållare! :roll:
Farthållaren är endast standard i XC60 för att kinetic-pkt ingår i standardutrustningen.

På V70 t.ex är den inte standard

/Kalle
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
~Kalle~ skrev:
XC90_Executive skrev:366 300 kr för en Tiguan TDI 140 med motsvarande utrustning som en XC60 2.4D Summum (382 900kr).

Inte konstigt att Tiguanen är dyr när man t.o.m måste välja till en sån basic sak som farthållare! :roll:
Farthållaren är endast standard i XC60 för att kinetic-pkt ingår i standardutrustningen.

På V70 t.ex är den inte standard

Ja, men det är väl XC60 vi diskuterar här? Den börjar på 352 900kr och V70 börjar på 259 900kr, det är lite skillnad.
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 63
Kamremsbyte

Hej, Bytt kamrem på min V70 2006 2.4 140hk.[…]

Mina gav upp efter 4år och 10 månader.[…]

XC70 Batterikrångel

Spelar liten roll vilket batteri du köper om […]