Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sådär då var regulatorn bytt och det kostade 11000:- fast då ingick justering av trycket och lite nya klämmor, bilen går bra och allt var gött tills jag kom hem och trodde att jag fått punka.....

Det visade sig vara ett läckage från bränslefördelaren det är ett gängat hål på sidan mot kylaren som gasen pyser ut ur, det känns som om det ska sitta en skruv eller ngt annat där,har fått tid i morgon igen suck tar det aldrig slut................... :evil:
andreas31 skrev:sådär då var regulatorn bytt och det kostade 11000:- fast då ingick justering av trycket och lite nya klämmor, bilen går bra och allt var gött tills jag kom hem och trodde att jag fått punka.....

Det visade sig vara ett läckage från bränslefördelaren det är ett gängat hål på sidan mot kylaren som gasen pyser ut ur, det känns som om det ska sitta en skruv eller ngt annat där,har fått tid i morgon igen suck tar det aldrig slut................... :evil:
Ja, det svider verkligen med den där regulatorn! :evil: Skönt att bilen kändes bra då! :) Märkte du någon skillnad på draget vid acceleration?

Det där hålet undrar jag om det inte är där de kopplar på tryckmätaren för justeringen...jag vill minnas att den kopplas in vid bränslefördelaren och att just en skruv måste avlägsnas först. De kanske glömde att skruva i skruven igen?! :shock: Hoppas verkligen att det är så enkelt!

Mvh
/Fred
när bilen har stått nu en halvtimme har det upphört, startade bilen igen och efter gasdrift pyser det igen, måste vara läckage på det som är kvar i slangarna bara....... Ska bli kul att se vad de har för ursäkt imorgon ...

Lite bättre drag, jag har aldrig haft problem med sjunkande tomgång eller andra gas rel problem, draget kan ju komm från nya filtret och nya stiften iof oxå. men men, den känndes bra att köra i alla fall. Mek på CMS Group Biskopsgården är i alla fall duktig på bi-fuel och har bara bytt 2 reg det är tydligen inget vanligt fel enligt honom i alla fall... men han köpte din teori med slangen helt och hållet en sådan felsökning är guld värd....
andreas31 skrev:när bilen har stått nu en halvtimme har det upphört, startade bilen igen och efter gasdrift pyser det igen, måste vara läckage på det som är kvar i slangarna bara....... Ska bli kul att se vad de har för ursäkt imorgon ...
Det där känns igen lite...min mek skruvade först nere i fördelaren så att det började pysa rejält. När han såg mitt svagt bleknande ansikte sa han att det är helt normalt. Man måste släppa ut övertrycket så att en säkerhetsventil slår till borta vid gastankarna. Därefter kan man jobba med gassystemet i motorrummet. Sen skruvade han dit tryckmätningsinstrumentet, även det nere vid fördelaren som sagt.

andreas31 skrev: Lite bättre drag, jag har aldrig haft problem med sjunkande tomgång eller andra gas rel problem, draget kan ju komm från nya filtret och nya stiften iof oxå. men men, den känndes bra att köra i alla fall. Mek på CMS Group Biskopsgården är i alla fall duktig på bi-fuel och har bara bytt 2 reg det är tydligen inget vanligt fel enligt honom i alla fall... men han köpte din teori med slangen helt och hållet en sådan felsökning är guld värd....
Skönt att höra att felet inte är så vanligt, då kanske våra nya regulatorer håller bilens resterande liv! :D Kul att han bifallde slangtestet, speciellt som jag tipsat om det till flera Bi-Fuelägare! :D

Mvh
/Fred
Felet är nu åtgärdat, pluggen som sitter i fördelaren där man kopplar på mätinstrumentet för gas justering var sönder. Det hade gått hål i pluggen rakt igenom. Plggen var ny så det måste ha varit fab fel. Fick en ny och nu går bilen kanon...
andreas31 skrev:Felet är nu åtgärdat, pluggen som sitter i fördelaren där man kopplar på mätinstrumentet för gas justering var sönder. Det hade gått hål i pluggen rakt igenom. Plggen var ny så det måste ha varit fab fel. Fick en ny och nu går bilen kanon...
F*n vad skönt Andreas!! :D Surt med så många pengar, men skönt att det inte var något annat fel så tusingarna inte var bortkastade!

Nu får vi hålla tummarna att våra bilar rullar felfritt i många mil och år framöver! :D

Mvh
/Fred
Haha håll i dig nu börjar den spöka igen.....

Körde 2 korta sträckor idag och när jag bromsade in i en nerförsback så bara dog bilen..... startade bilen och sedan gick den bra igen, skit skumt har läst lite om problem med spjällhuset, fast det gjorde jag rent för ett tag sedan, bilen kanske bara var lite sur att den har fått åka så kort sträcka suck, ska köra skiten ur den i morgon så den får sota ur lite haha... vet inte om jag har lust att byta någon ny skitdyr pryl igen. Fast regulatorn funkar i alla fall ;)

Någon ide vad det kan ha varit?
Hej Fred och Andreas,
Har följt er konversation med stort intresse då jag har problem med min gasregulator på min V70 (18 000 mil). Gasdriften lägger av och motorn stannar i princip en gång per dag (får då manuellt slå om till bensindrift). Har dock aldrig haft startproblem. Trolig anledning, enligt en som jag tror är en pålitlig källa, är trasigt membran i gasregulatorn. I Alvik (Bromma, Stockholm) kostar det 10 000 kr + 5000 arbete att byta gasregulatorn på min V70 :cry:
Någon som vet om det är samma gasregulator i V70 och S60. Min V70 är också från 2004.
Vore mycket intressant att höra om regulatorn går att laga. Jag kan ju köpa din beganade :D
/ Peter
Hej Kungsholmen!

Det första du bör göra är bubbeltestet. Med hjälp av det kan du avgöra om det är regulatorn eller inte. Nu vet jag inte hur effektivt det är när det är varmt men det kan funka...

Att bilen stannar kan mycket väl bero på spjällhuset (gör en sökning på det eller gasspjäll så kan du läsa en massa matnyttigt). En sak du kan kolla är ifall du har det nya eller det gamla spjället. Ta en spegel och kika vad det är för färg på etiketten som sitter på undersidan, är den gul har du det nya och kan i stort sett utesluta att det är där felet sitter. Är den vit har du det gamla och eftersom det gått 18000 mil så kan du nästan vara säker på att du har hittat din felkälla!

Att laga en regulator kan gå, jag skruvade isär min gamla för att se hur det såg ut och det borde gå att byta membranet...fast frågan är om det går att få tag i som reservdel. (Jag tog lite bilder på isärtagandet. Om du vill kan jag zippa ihop dem och maila. Skicka adressen i ett PM i så fall.)

Förövrigt tror jag att alla Bi-Fuel Volvo har samma gassystem med samma komponenter. Motorerna är ju alla 2,4 l 140 hk.

Mvh
/Fred
Hej Fred och övriga skribenter.

Har idag själv en V70N som köptes in begagnad förra sommaren av en privatperson. Nu under det gångna vinterhalvåret har gasdriften emellanåt börjat att spöka.
Har för någon dag sedan gjort Fred´s "bubbeltest" och mycket riktigt så kom det små bubblor i vattenglaset med några sekunders mellanrum. Men en fråga i sammanhanget. Om man inte i dagsläget är beredd att vilja byta regulator så bör man ju kunna koppla ur denna svarta plastslang ( som för över läckgas till insuget ) för att förhindra att motorrumet fylls upp med b la metangas. Har under den senaste kalla perioden varit tvingad att låta motor drar runt några extravarv för att ventilera bort gasen och ersätta den med "ren luft" .

Prövade att låta slangen hänga lös i motorummet och satte en gummiplugg mot godset i insuget. Dock blev reaktionen den att motorvarvet hoppar upp och ned , bilen liksom svajar och känns inte alls bra i gasdriftsskick. Hade hoppats på att kunna "bypassa" metanuppfyllnadsproblematiken genom att vädra ut läckgas vid sidan om. Som ett extra test. Dock verkar det som om någon typ av undertryck måste åstadkommas på membranets läcksida för att skapa stabilitet i gasdrifts läge. Någon som vet hur det hänger ihop ?

Ett annat förslag som jag fundera på är om man förlänger gummislangen för läckgas mellan regulator och insug med en slang som har en enkel handventil. Då kan man ju stänga av inloppet mot motorrummet efter det att bilen körts om den ska stå en längre tid s a s. Därmed undviks risken för metangas att gå i till motorrummet.

Ska även se över mitt gasspjäll för att se att allt stå rätt till. Är membranet tunnt eller kraftigt och har den någon typ att packning mot gasregulatorns yttre gods ? Borde inte vara svårt att fixa.

Se så , kom med synpunkter nu..........

@XC60Recharge , Bilen jag har tittat på &[…]

Elpriset

Ser ut som om det är en glädjefaktor p&a[…]

@mimeck , Ja, då är det nog inte den k[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]