Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Smoka skrev: 8<
När detta har hänt så försvinner värmen men inte alltid,
8<
*pettson* skrev:kolla några rader upp :-)-)
sorry !
pumpen borde man nog titta närmare på - japp !

/emwtur
emwtur skrev:om pumpen har gått så borde det bli kallt i kupevärmen samtidigt som motor blir varm -
eftersom vattnet inte cirkulerar ordentligt - du hade känt på slangarna till kupén - är det skillnad när den "går varm" ?

/emwtur
Hej emwtur & pettson, sist när den gick varm så var den undre slangen vid torpedväggen nästan kall, men den övre var varm så man knappt kan hålla i den. Då borde väl pumpen pumpa fram vattnet men det e stopp i värmepaketet.

Men om det nu skulle vara vattenpumpen, hur kan man då köra i 1,5 timma & sedan går värmen upp? Man tycker ju att den borde koka på 15 min efter en kallstart. Har jag fel?

Bilen har gått 19800 mil, jag har inte så mkt pengar just nu, knappt till en vattenpump :oops:
Skulle man kunna byta bara vattenpumpen utan att byta kamrem? Finns det nån som vet en länk med bilder etc hur man byter pumpen?

Ni kan ju detta bättre än jag kan så alla förslag e bra. :wink:
Smoka skrev:Då borde väl pumpen pumpa fram vattnet men det e stopp i värmepaketet.
Hehe - vad är det för skillnad på om pumpen stannat eller om det är stopp i paketet ?
inget vatten genom elementet i båda fallen !
fast i ditt fall - om vattnet inte stömmar alls borde du ha samma temp på båda rören.

antagligen har du väl en "pepparkaka" efter förre ägarens ingefärs experiment :-)
nu åker dem omkring och rätt vad det är lägger den sig på fel ställe.

hade du spolat motorn efter kylarrenset ?
spolade du igenom kylaren också ?

Innan du ger dig på några dyra reparationer så se till att spola ur _hela_ systemet
motor - värmeelement - kylare
- åt båda hållen !

/emwtur
emwtur skrev:
Smoka skrev:Då borde väl pumpen pumpa fram vattnet men det e stopp i värmepaketet.
Hehe - vad är det för skillnad på om pumpen stannat eller om det är stopp i paketet ?
inget vatten genom elementet i båda fallen !
fast i ditt fall - om vattnet inte stömmar alls borde du ha samma temp på båda rören.

antagligen har du väl en "pepparkaka" efter förre ägarens ingefärs experiment :-)
nu åker dem omkring och rätt vad det är lägger den sig på fel ställe.

hade du spolat motorn efter kylarrenset ?
spolade du igenom kylaren också ?

Innan du ger dig på några dyra reparationer så se till att spola ur _hela_ systemet
motor - värmeelement - kylare
- åt båda hållen !

/emwtur
Hehe nej egentligen inte men om pumpen var trasig så skulle den väl koka rätt fort. Men nu så kommer det ju varmvatten till värmepaketet & har bra med värme. Men för att sedan ta slut & den undre slangen kall. Jag vill bara vara säker på att det inte är vattenpumpen..Kanske ska spola systemet igen..
det fel som kan vara på vatten-pumpen är att impellern "slirar" på axeln !
du kan ju ta loss den och känna - är allt ok så sätt tillbaka pumpen !
/emwtur
emwtur skrev:det fel som kan vara på vatten-pumpen är att impellern "slirar" på axeln !
du kan ju ta loss den och känna - är allt ok så sätt tillbaka pumpen !
/emwtur
Måste man riva kamremmen då med?
Jepp - enligt min Haynes - har aldrig behövt dyka så djupr i min 850 :-)

som sagt - se till att spola igenom och få bort all "pepparkaksdeg" först .
om du ändå river pumpen :
även om du återmonterar den gamla pumpen så kommer du att behöva en ny packning till pumpen - skaffa en lös packning och en pump ( antar att packningen ingår med pumpen) innan du börjar ( en av dom kommer du att kunna lämna tillbaka )

/emwtur
av *pettson*
Nu känns det som om allt ändras hela tiden..

Ska vi fastställa att bilen går normalt, men att den ibland går upp så högt att den kokar.
NÄR det inträffar blir du av med värmen i bilen?

Fakta är att hur täppt ditt kupevärmepaket än är kommer det ALDRIG någonsin att göra att din bil kokar.
Fakta är att har du inte nån vattenpump som fungerar som tänkt så kokar bilen relativt snabbt och du får inte nåt vatten igenom ditt värmepaket.
Fakta är att vore det ett termostatproblem så skulle du alltid ha full värme men att bilen kokar då och då ändå för dej.
Fakta är att 850 är en bil som går såpass svalt att fläkten normalt sett inte ens ska behöva gå.

Så stämmer det ovanstående, återigen, antingen har du ett stopp som vandrar i motorblocket för dej, eller så är inte vattenpumpen kry.

Stämmer det inte så korrigera mej så vi kommer nån vart med det.

I övrigt JA man måste demontera kamremmen vid vattenpumpskontroll eller byte.
Användarvisningsbild
av Smoka
*pettson* skrev:Nu känns det som om allt ändras hela tiden..

Ska vi fastställa att bilen går normalt, men att den ibland går upp så högt att den kokar.

Fakta är att hur täppt ditt kupevärmepaket än är kommer det ALDRIG någonsin att göra att din bil kokar.
Fakta är att har du inte nån vattenpump som fungerar som tänkt så kokar bilen relativt snabbt och du får inte nåt vatten igenom ditt värmepaket.
Fakta är att vore det ett termostatproblem så skulle du alltid ha full värme men att bilen kokar då och då ändå för dej.
Fakta är att 850 är en bil som går såpass svalt att fläkten normalt sett inte ens ska behöva gå.

Så stämmer det ovanstående, återigen, antingen har du ett stopp som vandrar i motorblocket för dej, eller så är inte vattenpumpen kry.

Ja kan inte mer än hålla med dig pettson.

Det enda som för mig spökar att det ska vara v-pumpen är att man kan köra i flera timmar utan att det händer nått, för att sedan gå upp på rött & det kokar.

Ibland har värmen försvunnit helt och ibland finns det värme men ej till 100%, därav har jag trott stopp i värmepkt.

Sist den gick upp var nog den värsta för den gick inte ned på en gång som alla andra. Annars har det räckt att stänga av för att sedan starta & fortsätta utan problem (för en stund).

Håller på att fixa pengar till v-pump & kamrem om det nu visar sig att jag måste byta v-pump.
Mekonomen har en kamremssats. Vad innehåller den eller räcker det med bara själva kamremmen för det blev en billigare..
av *pettson*
Smoka skrev:
*pettson* skrev:Nu känns det som om allt ändras hela tiden..

Ja kan inte mer än hålla med dig pettson.

Det enda som för mig spökar att det ska vara v-pumpen är att man kan köra i flera timmar utan att det händer nått, för att sedan gå upp på rött & det kokar.

Ibland har värmen försvunnit helt och ibland finns det värme men ej till 100%, därav har jag trott stopp i värmepkt.

Sist den gick upp var nog den värsta för den gick inte ned på en gång som alla andra. Annars har det räckt att stänga av för att sedan starta & fortsätta utan problem (för en stund).

Håller på att fixa pengar till v-pump & kamrem om det nu visar sig att jag måste byta v-pump.
Mekonomen har en kamremssats. Vad innehåller den eller räcker det med bara själva kamremmen för det blev en billigare..
En kamrems sats innehåller löprulle och spännrulle samt kamrem.
Jag håller med om att det är ytterst skumt att det ibland fungerar,men det är det enda jag kan komma på hur jag än vrider problemet. Kanske är det så att det ligger en klump tätningsmedel och blockerar nere vid pumpen nånstans? Menar så att det släpper förbi ibland och täpper ibland? Eller återigen själva pumpen som på nåt sätt fått ett löst skovelhjul.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]