Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av bjohansson
Hejsan,
Nu äger jag min 5:e volvo och jag har återigen råkat ut för volvo originalfelet .
Min förardörr låser upp sig om och om igen när man låser, har haft det felet på 3 av mina bilar :) .
Någon känner säkert igen sig ....

Tidigare har jag haft ganska nya volvo och fått det på garanti, men nu har jag en v70n -00 14000mil.
Frågan är då, är det livslångt byte på dessa i och med att det är ett kännt problem ??

MVH
Björn
av Psyko
Nej, det finns ingen Garanti på en 9-10 år gammal bil.

Testat att smörja bussningen som låsknappen kommer upp igenom ?
Ofta kärvar den och ger det problemet du beskriver
av bjohansson
Psyko skrev:Nej, det finns ingen Garanti på en 9-10 år gammal bil.

Så ett fel som är vida kännt ersätter de inte, ja ja !! . Jag lider inte så jätte mycket av det men
felet beror knappast på att bilen är 9-10 år . Jag har haft det på både en och två år gammal bil, och de
har bytt låset båda gånger utan att säga ett knyst .
av Psyko
bjohansson skrev:
Psyko skrev:Nej, det finns ingen Garanti på en 9-10 år gammal bil.

Så ett fel som är vida kännt ersätter de inte, ja ja !! . Jag lider inte så jätte mycket av det men
felet beror knappast på att bilen är 9-10 år . Jag har haft det på både en och två år gammal bil, och de
har bytt låset båda gånger utan att säga ett knyst .

Jovisst har det bytts lås utanför garantitiden men inte på bilar som är 9-10 år.

Upp till 4-5 år brukar vara gränsen men i vissa fall även längre än så.
Användarvisningsbild
av CarMan
du har garanti inom garanti tiden...

att saker kan gå sönder efter 10 år (eller tidigare) är helt normalt
Användarvisningsbild
av Funk
bjohansson skrev:Oki, tack för hjälpen.
Att ha detta fel på 3 av 5 volvo bilar är ju dock tråkigt . Tydligen ren slump :)
Jag har fått bytt alla mina låskistor på S60:n, alla utom ett gick sönder gott och väl inom den ordinarie garantitiden. Ett byttes faktiskt två gånger... Efter det har dom med det nya utförandet hållt minst 5 år än så länge. Den sista av det gamla utförandet gav upp efter nära 6 år, frågan är om det var ett inbyggt fel eller förslitning. Jag tror ju på det inbyggda felet men inser samtidigt att det är svårt att hänvisa till ett ursprungsfel om det trots allt håller 6 år och många tusentals mil och öppningar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
bjohansson skrev:Oki, tack för hjälpen.
Att ha detta fel på 3 av 5 volvo bilar är ju dock tråkigt . Tydligen ren slump :)
va då slump.
man har garanti under en viss tid, sen har volvo varit snälla o tagit detta et bra tag efteråt, menn 10 år, trodde du det själv?
nämn en enda annan pryl du har garanti på egter garentitiden
3G släcks

Hur många sim-kort finns i bilen? Två […]

1998 nissan micra k11 bensin.

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]