Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Hur är det nu med XC60 och släktskapet till Ford Kuga? :wink:

Att XC60 är en större och rymligare bil än Tiguan det behöver vi inte diskutera, det är fakta! Men att säga att Volvo spelar i en annan liga än Vw det håller jag absolut inte med om. Volvo konkurrerar mer med Vw än med Audi, Bmw. Bara inbitna Volvonördar kan påstå annat.

XC60 och Kuga är släktingar. Lika mycket som Skoda Superb och Audi A6 är släktingar t.ex.

Men du seriöst, isåfall får du höra av dig till alla motortidningar (och motorprogram) i hela världen och berätta att XC60, Q5 och X3 inte kan jämföras. Läste precien en TV där Q5 vann över XC60 med ett poäng. Q5 fick 8 i ronden motor/växellåda och XC60 D5 fick 7.
Vet du, jag läste en test för inte allt så länge sen där det var en Volvo och en Skoda som testades. Hur ska vi tolka det?

Ifallet Audi/Skoda och Ford/Volvo så ser jag på det så här. I VAG-koncernen så utvecklas det mesta nya för Audi och sen får dessa komponenter "ramla" ner i hierarkin. I fallet Ford/Volvo så får Volvo hålla till godo med mycket komponeter utvecklade för en billigare bil. Där "ramlar" komponenterna så att säga uppåt i hierarkin.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Vet du, jag läste en test för inte allt så länge sen där det var en Volvo och en Skoda som testades. Hur ska vi tolka det?

Ifallet Audi/Skoda och Ford/Volvo så ser jag på det så här. I VAG-koncernen så utvecklas det mesta nya för Audi och sen får dessa komponenter "ramla" ner i hierarkin. I fallet Ford/Volvo så får Volvo hålla till godo med mycket komponeter utvecklade för en billigare bil. Där "ramlar" komponenterna så att säga uppåt i hierarkin.
Vart vill du komma? Volvo S80 testades mot Superb och Mondeo för att jämföra bilar i olika klasser. Summan blev att Volvo var bilen man skulle välja om man ville ha bäst kvalitetskänsla, komfort, förarergonomi etc. Klarade man sig utan det så var Superben precis som namnet, Superb.

Ford och Volvo delar komponenter både fram och tillbaka. Volvon har fått detaljer som gör den spänstigare att köra t.ex. Mest vinst har det blivit för Fords del eftersom dom har fått mycket säkerhet, komfort, lyxdetaljer, finnesser.

Infotainment (navi, stereo telefon etc), knappar, backspeglar, nyckel etc från Volvo finns även i Aston Martin.

Är du intresserad av att diskutera detta vidare så föreslår jag att du skickar det i ett PM. Denna tråden handlar om Crossover-bilar.
Användarvisningsbild
av Tomas L
bjornw skrev: Det är ingen överdrift utan precis hur det var, men det är ju bra att du vet att det var en överdrift eftersom du var med, eller ?:-/
Ta det inte så allvarligt, du skrev att ni kunde "kasta in grejerna" i XC60. Det tycker jag är en överdrift, jag har faktiskt själv testat bägge bilarna. Du har också skrivit att du tycker att Q5 är "helt otänkbar" för en familj under barnvagnsåren, det tycker jag också är en rätt kraftig överdrift, det finns många som klarar sig med mycket mindre bilar.
Senast redigerad av 7 Tomas L, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Tomas L
bilgalen skrev:Nu är vi två stycken här i tråden som fått det till att skillnaden är ca 50kkr om man inte väljer till en massa krafs. Jag vill inte ha en ren bil, men så lite skit som möjligt eftersom det bara syftar till att kosta mer pengar vid service och reparationer.
Då kan jag tipsa om Cross Golf som kostar 246.000 kr ren. Då sparar man ju ännu mer pengar. Tiguan har dessutom mer gemensamt med Cross Golf än med XC60.
av Amli
Tomas L skrev: Du har också skrivit att du tycker att Q5 är "helt otänkbar" för en familj under barnvagnsåren, det tycker jag också är en rätt kraftig överdrift, det finns många som klarar sig med mycket mindre bilar.
Jag har en familj i barnvagnsåren och måste nog oxå säga att Q5 skulle vara helt otänkbara även för mig. Personligen skulle jag ta en A4 Avant Quattro alla dagar i veckan. Jag tycker den är snyggare, roligare att köra samt så är den billigare och mer lättlastad i bagaget.
XC90_Executive skrev: Denna tråden handlar om Crossover-bilar.
Har ni läst testet i AMS, XC60 mot X3? Nu gillar jag iofs BMW och gillar inte AMS men om det är någon mer än jag som tycker att X3 är den sämsta modellen i BMW program räcker upp en hand...

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... City+slick
Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev:
Tomas L skrev: Du har också skrivit att du tycker att Q5 är "helt otänkbar" för en familj under barnvagnsåren, det tycker jag också är en rätt kraftig överdrift, det finns många som klarar sig med mycket mindre bilar.
Jag har en familj i barnvagnsåren och måste nog oxå säga att Q5 skulle vara helt otänkbara även för mig. Personligen skulle jag ta en A4 Avant Quattro alla dagar i veckan. Jag tycker den är snyggare, roligare att köra samt så är den billigare och mer lättlastad i bagaget.
XC90_Executive skrev: Denna tråden handlar om Crossover-bilar.
Vi har även provkört A4 och det är nog den bil som kanske ger "mest för pengarna" om man snålar lite med utrustningen. Den går dessutom väldigt snålt med nya dieseln. Men jag tycker inte att bagageutrymmet är mer lättlastat, det är djupare än Q5 men har en mer sluttande bakruta och är smalare och lägre. Bottenytan för A4 är 100 x 102 cm mot 104 x 90 cm (ej "baksäte plus") för Q5. Är du ute efter bagageutrymme så har du redan rätt bil. :) BTW: min kollega har tre barn, dock ingen i barnvagnsålder, men i "sportålder" och är tränare, han lutar f n åt att köpa Q5.
Amli skrev: Har ni läst testet i AMS, XC60 mot X3? Nu gillar jag iofs BMW och gillar inte AMS men om det är någon mer än jag som tycker att X3 är den sämsta modellen i BMW program räcker upp en hand...

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... City+slick
X3 är väl den modell som i BMW:s program som är i skriande behov av en uppdatering nu när Q5, XC60 och en radda crossovers har kommit ut på marknaden.
Senast redigerad av 4 Tomas L, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:X3 är väl den modell som i BMW:s program som är i skriande behov av en uppdatering nu när Q5, XC60 och en radda crossovers har kommit ut på marknaden.
Vad är det som är så "skriande" dåligt med X3 om man jämför med de andra menar du.

-Är det kass väghållning/körkänsla?
-Är det kassa prestanda
-Är det BMWs 2liters dieselmotor som är kass.
-Drivlinan som är kass
-Är det xDriven som är kass så man inte kommer uppför backarna?
-Drar den tokmycket diesel?

Bara nyfiken...
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:X3 är väl den modell som i BMW:s program som är i skriande behov av en uppdatering nu när Q5, XC60 och en radda crossovers har kommit ut på marknaden.
Vad är det som är så "skriande" dåligt med X3 om man jämför med de andra menar du.

-Är det kassa prestanda
-Drivlinan som är kass

Bara nyfiken...
X3 har en utmärkt drivlina, men modellen känns gammal jmf med XC60 och Q5. Vi provkörde den redan för fyra år sedan, då med en helt annan motor och blev inte särskilt upphetsade. Den nuvarande 2-liters dieseln är mycket bättre, men det känns helt fel att välja en bil som vi ratade förra gången. Däremot så tror jag att nästa modell X3 komemr att bli grym, men den lär bli dyr och dyker väl upp tidigast 2011 eller något sådant...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev:

-Är det kassa prestanda
-Drivlinan som är kass

Bara nyfiken...
X3 har en utmärkt drivlina, men modellen känns gammal jmf med XC60 och Q5. Vi provkörde den redan för fyra år sedan, då med en helt annan motor och blev inte särskilt upphetsade. Den nuvarande 2-liters dieseln är mycket bättre, men det känns helt fel att välja en bil som vi ratade förra gången. Däremot så tror jag att nästa modell X3 komemr att bli grym, men den lär bli dyr och dyker väl upp tidigast 2011 eller något sådant...
Med "skriande" behov menas alltså nytt cool utseende, det kan jag hålla med om.

För vad gäller teknik/förbrukning/prestanda/framkomlighet känner jag inte att den skulle ligga efter de andra i dagsläget
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev: Med "skriande" behov menas alltså nytt cool utseende, det kan jag hålla med om.

För vad gäller teknik/förbrukning/prestanda/framkomlighet känner jag inte att den skulle ligga efter de andra i dagsläget
"Cool utseende" är trevligt, men jag pratar snarare om komfort, utrymmen och en modell som inte är gammal när leasingbilen ska bytas in om tre år. För att jag ska välja X3 krävs att den har ett bra mycket bättre pris än XC60 och Q5 och det har den inte, den var dyrast av de tre med AMS-utrustning i deras test.
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 63
V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man defin[…]

Pyspunka på ena framhjulet, så passade[…]

Jag skulle prova att reklamera för att se om […]

V70 2.4 orolig tomgång (ibland)