Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sylta
Ska byta höger drivknut och undrar om någon har tips på hur man lättast lossar
axeln från hjullagret? Bytte hjullager på vänster sida och hade ett h-vete med att få loss axel från lagret
som var loctite limmad :-(O) v70 glt -97
Senast redigerad av 1 sylta, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jockas
Drivaxelpress finns ju, dock inte i var mans garage. Är det skvatt omöjligt att slå ur axeln med kopparhammare?

Men visst blir man glad när förra ägaren har hållt på och mecklat och ska göra det svårt för en annan.
av *pettson*
sylta skrev:Ska byta höger drivknut och undrar om någon har tips på hur man lättast lossar
axeln från hjullagret? Bytte hjullager på vänster sida och hade ett h-vete med att få loss axel från lagret
som var loctite limmad :-(O) v70 glt -97
Ja inte är det invecklat inte..
Du måste värma axeln till runt 120grader eftersom limmet släpper mellan 80 och 120 grader. Sätter man lite press på drivaxeln och värmer så känner man exakt när det ger sej, då pressar man in resten. Limtypen är extra strong så OM det är gjort korrekt så slår du sönder drivknutens gänga och hela änden innan det släpper.. Värma gäller alltså.
Användarvisningsbild
av CarMan
det brukar väll inte vara locktite på dom där?
därimot så brukar dom har rostat fast. ibland kan man knacka lite lätt & ibland så får man pressa med drivaxelpress, dom kan sitta ruskigt hårt
Användarvisningsbild
av Nexus
olson skrev:Vad är anledningen till att limma ? den kan väl inte ta vägen nå'nstans om den e olimmad? :???:
Det är för att man ska slippa klonk/snissel ljudet som uppstår på många av dessa bilmodeller när sakerna börjar röra på sig.
av *pettson*
CarMan skrev:det brukar väll inte vara locktite på dom där?
därimot så brukar dom har rostat fast. ibland kan man knacka lite lätt & ibland så får man pressa med drivaxelpress, dom kan sitta ruskigt hårt
Ett tag limmades det ifrån fabrik, sen upphörde det, då blev det en servicelösning istället på kundklagomål om knirrande ljud från torsionsvridningar i knuten.
Var inte knutarna limmade så limmades dom på verkstäderna istället tyvärr.
Idag fettar man in knutens anliggningsyta mot lagret så finns det inga oljud mera.
Volvos verkstäder använde lim: 1161370-0
av sylta
Från Mekonomens monteringsanvisning

Monteringsanvisning vid hjullager byte
Biltillverkare/Modell:
Volvo
Nr. Produkt Mekonomen Nr. Modell
1. Hjullagersats 07-6518 850
2. Hjullagersats 07-6517 850, V70 l, C70/S70 (→ 12.98)
3. Hjullagersats 07-6523 C70 / S70 / V70 (→ 12.98)
Problem
Vibrationer och knackljud efter
byte av hjullager.
Orsak
Från överföringen av drivkraften skapas
ett minimalt spel mellan drivknuten och
hjulnavet. Detta kan i vissa fall medföra
att ovanstående problem uppstår.
I extrema fall kan drivaxel muttern lossa
något. Detta medför att hjullagret får fel
förspänning och får förkortad livslängd.
Åtgärd/Lösning
Alltid efter att drivknuten tagits bort från
hjulnavet måste nytt lim appliceras.
Limmet förhindrar att vibrationerna uppstår.
Applicera limmet som en 3-4 mm bred
sträng, se bild.

80-120 grader borde man inte kunna värma med en bra varmlufts pistol? Om man saknar gas-svets
av sylta
Med varmluftspistol och avdragare så lossa axeln till slut.
Men när ska montera ihop den nya knuten så visar det sig att den är för STOR :-(O) :-(O) :-(O) :-(O)
Jag måste ha fått en knut till en turbo :-(O) :-(O) :-(O) :-(O) :-(O)
5 mil till Biltema :cry: dessutom kan jag ju inte byta knuten nu när jag har rivit upp den och börjat fetta in den

Jag fick byta :D Bara ut i garaget och forsätta :-)-)
Användarvisningsbild
av wengen
jag lämnade in min bil på volvo för att det klonkade i framvagnen och då limmade dom om drivaxlarna men det klonkar fortfarande vet inte vad det kan vara men det känns som motorn eller växellådan är lös eller att splinesen är helt nednötta på drivaxlarna.är det någon som har liknande fel och någon lösning på problemet , det är skit irriterande speciellt när man åker i en kö. :???:
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]