- mån 19 jan 2009, 09:03
Låter det som fjädern hoppar i eller ur läge då och då så kan man kolla att gummiskydden i botten på fjädrarna sitter där dom skall och att det inte samlats en massa grus i undre fjäderskålen.
/Thomas
emdor skrev:Fjädersätet kan inte fastna i fel läge, det är i så fall lagret i toppen som kärvar och det är en separat detalj. Det brukar man kunna känna med ett finger på stötdämparen (i motorrummet). Låt en kompis ratta bilen från ändläge till ändläge medans du känner och tittar i motorrummet..den svarta koppen måste givetvis tas bort. Övre fjädersätet är i stort sett helt klätt i gummi och det som brukar vara problemet är att sätet är slitet där det sitter i lagret och då "kluckar" det mest hela tiden vid gupp.Lorryquai skrev:Lider av samma irriterande ljud. Låter som ett glapp/klonk i framvagnen, när man kör sakta på kullersten/guppig väg. Bilen gick genom besiktningen utan anm. Vad kan det vara? Misstänker att det är något som är slitet i fjädern/dämparen, eller?Det är exakt samma fel som jag har på min -04. Just när man kör sakta på guppig väg och kullerstensvägar då klonkar det som värst. Min mek är som sagt typ 99.9 procent säker på att det är det övre fjädersätet som kärvar. När fjädern hamnar i fel läge så klonkar det, sen kan det klonka till och den hamnar i ett bättre läge och då klonkar det inte. Sen kör man i ett stort gupp, fjädern ändrar läge och då är klonket tillbaks igen. Ingen fara för komfort eller säkerhet men förbannat irriterande. Jag skulle vilja veta om någon har åtgärdat detta på verkstad och vad det isf kostade?
Edit: Har en V70-06, med den lite hårdare sportedition fjädringen.
//L
Låter det som fjädern hoppar i eller ur läge då och då så kan man kolla att gummiskydden i botten på fjädrarna sitter där dom skall och att det inte samlats en massa grus i undre fjäderskålen.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________