Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en 850 GLT -93 som jag har plockat ur den sura gamla spisen o bytt ut den mot en 850 T5 motor från en -96. Nu är det som så att bilen inte startar med den "nya" motorstyrboxen, någon slags startspärr går antagligen in o gör så att spridarna inte öppnar, pumpen går nämligen. Kopplar man däremot in den gamla GLT motorstyrboxen så startar bilen men går naturligtvis som en påse skit eftersom att den blir helt dum i huvudet av laddtryck och diverse. Men sätter jag sedan i T5 styrboxen direkt efter så går att det att få igång bilen med den eftersom att det är lite bränsle framkört men sedan stänger den antagligen spridarna o bilen dör..
Hur ska jag lösa det här? Kan man kringgå den där förbannade startspärren?
Eller måste jag ha nyckel, immobilizer och box från samma bil?
Har tidigare modeller av 850 T5 startspärr inbyggt i styrboxen eller finns det boxar utan den spärren?
Tackar för alla info som kan komma till nytta! Och är det "känslig" info så skicka hellre ett pm

Mvh Johannes
Ordningsmannen skrev:Hej!
Jag har en 850 GLT -93 som jag har plockat ur den sura gamla spisen o bytt ut den mot en 850 T5 motor från en -96. Nu är det som så att bilen inte startar med den "nya" motorstyrboxen, någon slags startspärr går antagligen in o gör så att spridarna inte öppnar, pumpen går nämligen. Kopplar man däremot in den gamla GLT motorstyrboxen så startar bilen men går naturligtvis som en påse skit eftersom att den blir helt dum i huvudet av laddtryck och diverse. Men sätter jag sedan i T5 styrboxen direkt efter så går att det att få igång bilen med den eftersom att det är lite bränsle framkört men sedan stänger den antagligen spridarna o bilen dör..
Hur ska jag lösa det här? Kan man kringgå den där förbannade startspärren?
Eller måste jag ha nyckel, immobilizer och box från samma bil?
Har tidigare modeller av 850 T5 startspärr inbyggt i styrboxen eller finns det boxar utan den spärren?
Tackar för alla info som kan komma till nytta! Och är det "känslig" info så skicka hellre ett pm

Mvh Johannes
Min t5 -94 har ingen startspärr i boxen
Styrenhet till en 95:a utan immo borde funka. Annars får du koppla in hela systemet till den du har. Byta låscylinder är inte nödvändigt, tejpa fast nyckeln på antennringen och stoppa undan det nånstans.
Tack för svaren hittils!
Motorkabelhärvan ska vara bytt, borde räcka va? så man slipper riva ner inredningen..
har hört att startspärr o skit kom -96? stämmer det eller?
Letar med ljus o lykta efter en box att testa med nu, med min från -96 så fungerar det som sagt inte men med en äldre??
Mvh Johannes
745 ojämn tomgång

Det hjälper inte att "rycka kablen"[…]

På äldre generationer behöver man […]

Uppdatering av infotainment 2025

Hoppas den nya stora uppdateringen kommer snart. L[…]

Hej på er alla! Ny på forumet här[…]