Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av meraolja
Hejsan alla glada volvoägare!

Jag har en föredetta taxi (volvo v70n d5 -03) som automatlådan är lite knepig på. Den är hård hänt med i och urväxlingar till ettan ibland (typ stadskörning o liknande) samt att den slirar litegran när den växlar ibland. Jag tror att lådan har hängt med ett tag och förr eller senare kommer att ge sig. Men när den dagen väl kommer så är jag lite nyfiken på vad man kan ta för växelådor o trycka dit på bilen. Passar dom från t-ex gamla s-v-c70 eller äldre endå? Eller kan det vara svårt o bygga om till manuell, eller kanske få dit automat lådan med tiptronic? Har den vanliga automat lådan utan tiptronic nu. Skulle vara glad för lite svar så man kan förbereda sig lite på vad som komma skall.

Mvh John
Användarvisningsbild
av andreas 80
Du blir tvungen att välja en likadan låda som du har nu, dvs. en AW55-51 (5-växlad) skulle jag tro.
Den sitter i v70n och liknande bilar från 2000. En s-v-c70 äldre än så har inte rätt växellåda.
Dessutom måste du hitta en som har rätt slutväxel.

Det går inte att enkelt "uppgradera" till en geartronic, det finns tyvärr ingen programvara för att få det att fungara.
För det är endast i stort sett programvara och spakställ som skiljer, lådan är densamma.

Nu vet vi inte hur långt din låda har gått, men annars kan det vara värt att skölja lådan för att se så inte oljan är grunden till problemet, i samma vända kan man lägga in senaste mjukvaran om det inte tidigare är gjort.

/Andreas

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]