Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
Jag har med visst intresse följt denna tråd eftersom jag själv överväger att byta ut min nuvarande V70II D5. Under en period har jag kör en hel del mil i olika Audi bilar däribland Q5 med olika motor- och växellådsalternativ. Dessa mil har faktisk fått mig att allt mer uppskatta min nuvarande Volvo.

Visst ger Audin inom vissa områden ett bättre kvalitetsintryck än Volvon men Audin har faktiskt en mängd svaga punkter. Komforten upplever jag som betydligt sämre än Volvon med mycket vägljud och stötig fjädring trots att testade Q5 haft justerbara stötdämpare. Dessutom har jag blivit bortskämd med de laminerade sidorutorna i Volvon och jag är faktiskt överraskad hur mycket ljud som kommer in i kupén från mötande bilar när man kör en bil med konventionella rutor.

När det gäller strålkastare så har Audi satsat mer på design än funktion med ett resultat som ger skrämmande dåligt ljusutbyte för framförallt helljuset. Extraljus är ett måste om man kör Q5.

Audis fokus på design påverkar även lastutrymmet vilket innebär att lastning av en Audi kräver en hel del planering och vissa fall omöjliggörs på grund av att vissa mått begränsar den praktiska möjligheten att utnyttja lastutrymmet.

När det gäller motorerna är jag inte särskilt imponerad 170hk dieseln. Visst innebär den motorn ett stort steg framåt jämfört med tidigare 4-cylindriga dieslar från Audi, men särskilt inspirerande är den inte. Min erfarenhet är dessutom att den drar förhållandevis mycket diesel. Bensinmotorn 2,0 TFSI går hårt och påminner i gångkultur mer om en diesel än en bensinmotor. Däremot är 3,0 TDI är pärla till motor med härlig gångkultur och går riktigt snålt. 3,0 TDI verkar gå att köra under bränsledeklarationen i de bilar som jag testat vilket i princip var omöjligt att göra med 170 hk dieseln i Q5. Tyvärr ökar priset dramatiskt för en 3,0 TDI vilken gör den till ett tveksamt val ur ett kostnadsperspektiv i en Q5.

För mig har dock ”vill ha” känslan endast uppkommit i kombination men 3,0 TDI vilket medfört att jag avvaktar med att byta ut min V70. Hade min V70 haft automatlåda skulle jag nog varit beredd att ta steget då Audis automatalternativ funktionsmässigt vida överstiger det Volvo idag kan erbjuda.
av dali
VolvoB20 skrev:
dali skrev:Det skiljer 300 kg i dragvikt mellan Tiguan "Sport & Style" och "Track & Field", enda egentliga skillnaden mellan dem är väl hur fronten ser ut ... dragvikten tycks m a o vara lite godtyckligt satt.
Inte är det satt godtyckling. Den grövre fronten på track & field ger väl mera kylning så man kan dra tyngre släp utan överhettning.
Hmm, är det fakta eller gissning? Studerar man fronten på Sport & Track så ser den snarare ut att ha mer öppningar för kylning än Track & Field, som har en stor hasplåt under ...
Användarvisningsbild
av bjornw
mikeS80 skrev:... Komforten upplever jag som betydligt sämre än Volvon med mycket vägljud och stötig fjädring trots att testade Q5 haft justerbara stötdämpare. Dessutom har jag blivit bortskämd med de laminerade sidorutorna i Volvon och jag är faktiskt överraskad hur mycket ljud som kommer in i kupén från mötande bilar när man kör en bil med konventionella rutor.

När det gäller strålkastare så har Audi satsat mer på design än funktion med ett resultat som ger skrämmande dåligt ljusutbyte för framförallt helljuset. Extraljus är ett måste om man kör Q5.

Audis fokus på design påverkar även lastutrymmet vilket innebär att lastning av en Audi kräver en hel del planering och vissa fall omöjliggörs på grund av att vissa mått begränsar den praktiska möjligheten att utnyttja lastutrymmet.

För mig har dock ”vill ha” känslan endast uppkommit i kombination men 3,0 TDI vilket medfört att jag avvaktar med att byta ut min V70. Hade min V70 haft automatlåda skulle jag nog varit beredd att ta steget då Audis automatalternativ funktionsmässigt vida överstiger det Volvo idag kan erbjuda.
Jag kan inte mer än att hålla med dig i allt du skriver.

Skillnaden mellan XC60 och Q5 väger över till Volvons fördel så länge man jämför dem i liknande prisläge, men om man låter Audin dra iväg i pris så vinner den enkelt. 3.0TDI har Volvo inget svar alls på, än iaf.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag använde VW:s "bygg din bil"-funktion och fick fram att en Tiguan TDI 170 med motsvarande Summum-utrustning kostar ca 375000kr. En XC60 2.4D Summum kostar 382900kr.

Jag kanske är ute och cyklar, men nån annan får gärna prova.

Jag tycker att Tiguan ser tråkigare ut och känns billigare...
Användarvisningsbild
av halmstaden
Utan att bygga själv tycker jag det låter ganska rimligt, inte många som har mer prisvärda paket än volvo, faktiskt... Sedan är ju som redan nämnt Tiguan 20cm kortare än XC60, vilket ju tar ut sin rätt någonstans..

En fråga, går det att få XC60 "nerlackad"? Tycker annars det är ett plus för Audi mfl.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Jag använde VW:s "bygg din bil"-funktion och fick fram att en Tiguan TDI 170 med motsvarande Summum-utrustning kostar ca 375000kr. En XC60 2.4D Summum kostar 382900kr.

Här tycker jag faktiskt att du är ute och cyklar. Grundpriset på bägge bilarna är 316kkr för Tiguan och 352kkr för Volvon. Sen får väl var och en värdera extra krimskrams bäst man vill.

Men största felet är ju att jämföra en XC60 2.4D med Tiguan TDI 170. Du ska i så fall jämföra med TDI 140 som har identiskt prestanda med XC60 2.4D. Då är grundpriset på Tiguan nere på 301kkr.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:Du ska i så fall jämföra med TDI 140 som har identiskt prestanda med XC60 2.4D.
Om jag släpar runt på ett tungt släp skulle jag inte drömma om en 140hk 4a, bra mycket hellre sitter jag med 163 hk i en 5a, inte har de identiska prestanda.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:Jag använde VW:s "bygg din bil"-funktion och fick fram att en Tiguan TDI 170 med motsvarande Summum-utrustning kostar ca 375000kr. En XC60 2.4D Summum kostar 382900kr.

Här tycker jag faktiskt att du är ute och cyklar. Grundpriset på bägge bilarna är 316kkr för Tiguan och 352kkr för Volvon. Sen får väl var och en värdera extra krimskrams bäst man vill.

Men största felet är ju att jämföra en XC60 2.4D med Tiguan TDI 170. Du ska i så fall jämföra med TDI 140 som har identiskt prestanda med XC60 2.4D. Då är grundpriset på Tiguan nere på 301kkr.
Tror knappast att dom säljer några bilar "rena". Möjligtvis VW, eftersom dom som köper VW kanske inte är ute efter lyx, prylar, "blingbling", utan en bil att köra med bara. Men annars tycker jag absolut att det är helt nödvändigt att jämföra med utrustning.

Du får kolla på mer än 0-100 när du jämför. 2.4d är en större motor. Ska du dra t.ex ett släp måste du har bättre kräm.
av bilgalen
Kollade förut grabbar innan jag skrev. Båda bilarna går 0-100 på 10.5 sek med manuell låda. Volvon har visserligen ett vrid på 340Nm där 140 TDI har 320 Nm, men då är ju Volvon tyngre också. Så nä...varför är det inte identiskt?

Men det blir ju förståss lite annorlunda när Volvo väl kommer med sina nya diesel-spisar i XC60. Men 2.4D och D5 som det är idag imponerar ju inte på någon.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bilgalen skrev:Kollade förut grabbar innan jag skrev. Båda bilarna går 0-100 på 10.5 sek med manuell låda. Volvon har visserligen ett vrid på 340Nm där 140 TDI har 320 Nm, men då är ju Volvon tyngre också. Så nä...varför är det inte identiskt?

Men det blir ju förståss lite annorlunda när Volvo väl kommer med sina nya diesel-spisar i XC60. Men 2.4D och D5 som det är idag imponerar ju inte på någon.
D5an blir alltid hårt kritiserad av mängder som aldrig en kört den, fattar inte riktigt varför.

Kör båtsläp, bilsläp och hästsläp på uppemot 2 ton titt som tätt, bara lägga i 6:an och åka, behöver inte ens tagga ned i Kolmårdenbackarna.

Försök det med VW 140 hk så ska du få se vad som händer :mrgreen:
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 63
V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge