- sön 25 jan 2009, 16:12
#254643
Jag har med visst intresse följt denna tråd eftersom jag själv överväger att byta ut min nuvarande V70II D5. Under en period har jag kör en hel del mil i olika Audi bilar däribland Q5 med olika motor- och växellådsalternativ. Dessa mil har faktisk fått mig att allt mer uppskatta min nuvarande Volvo.
Visst ger Audin inom vissa områden ett bättre kvalitetsintryck än Volvon men Audin har faktiskt en mängd svaga punkter. Komforten upplever jag som betydligt sämre än Volvon med mycket vägljud och stötig fjädring trots att testade Q5 haft justerbara stötdämpare. Dessutom har jag blivit bortskämd med de laminerade sidorutorna i Volvon och jag är faktiskt överraskad hur mycket ljud som kommer in i kupén från mötande bilar när man kör en bil med konventionella rutor.
När det gäller strålkastare så har Audi satsat mer på design än funktion med ett resultat som ger skrämmande dåligt ljusutbyte för framförallt helljuset. Extraljus är ett måste om man kör Q5.
Audis fokus på design påverkar även lastutrymmet vilket innebär att lastning av en Audi kräver en hel del planering och vissa fall omöjliggörs på grund av att vissa mått begränsar den praktiska möjligheten att utnyttja lastutrymmet.
När det gäller motorerna är jag inte särskilt imponerad 170hk dieseln. Visst innebär den motorn ett stort steg framåt jämfört med tidigare 4-cylindriga dieslar från Audi, men särskilt inspirerande är den inte. Min erfarenhet är dessutom att den drar förhållandevis mycket diesel. Bensinmotorn 2,0 TFSI går hårt och påminner i gångkultur mer om en diesel än en bensinmotor. Däremot är 3,0 TDI är pärla till motor med härlig gångkultur och går riktigt snålt. 3,0 TDI verkar gå att köra under bränsledeklarationen i de bilar som jag testat vilket i princip var omöjligt att göra med 170 hk dieseln i Q5. Tyvärr ökar priset dramatiskt för en 3,0 TDI vilken gör den till ett tveksamt val ur ett kostnadsperspektiv i en Q5.
För mig har dock ”vill ha” känslan endast uppkommit i kombination men 3,0 TDI vilket medfört att jag avvaktar med att byta ut min V70. Hade min V70 haft automatlåda skulle jag nog varit beredd att ta steget då Audis automatalternativ funktionsmässigt vida överstiger det Volvo idag kan erbjuda.
Visst ger Audin inom vissa områden ett bättre kvalitetsintryck än Volvon men Audin har faktiskt en mängd svaga punkter. Komforten upplever jag som betydligt sämre än Volvon med mycket vägljud och stötig fjädring trots att testade Q5 haft justerbara stötdämpare. Dessutom har jag blivit bortskämd med de laminerade sidorutorna i Volvon och jag är faktiskt överraskad hur mycket ljud som kommer in i kupén från mötande bilar när man kör en bil med konventionella rutor.
När det gäller strålkastare så har Audi satsat mer på design än funktion med ett resultat som ger skrämmande dåligt ljusutbyte för framförallt helljuset. Extraljus är ett måste om man kör Q5.
Audis fokus på design påverkar även lastutrymmet vilket innebär att lastning av en Audi kräver en hel del planering och vissa fall omöjliggörs på grund av att vissa mått begränsar den praktiska möjligheten att utnyttja lastutrymmet.
När det gäller motorerna är jag inte särskilt imponerad 170hk dieseln. Visst innebär den motorn ett stort steg framåt jämfört med tidigare 4-cylindriga dieslar från Audi, men särskilt inspirerande är den inte. Min erfarenhet är dessutom att den drar förhållandevis mycket diesel. Bensinmotorn 2,0 TFSI går hårt och påminner i gångkultur mer om en diesel än en bensinmotor. Däremot är 3,0 TDI är pärla till motor med härlig gångkultur och går riktigt snålt. 3,0 TDI verkar gå att köra under bränsledeklarationen i de bilar som jag testat vilket i princip var omöjligt att göra med 170 hk dieseln i Q5. Tyvärr ökar priset dramatiskt för en 3,0 TDI vilken gör den till ett tveksamt val ur ett kostnadsperspektiv i en Q5.
För mig har dock ”vill ha” känslan endast uppkommit i kombination men 3,0 TDI vilket medfört att jag avvaktar med att byta ut min V70. Hade min V70 haft automatlåda skulle jag nog varit beredd att ta steget då Audis automatalternativ funktionsmässigt vida överstiger det Volvo idag kan erbjuda.