martin1g skrev:njaaa, min V70 har sitt max vridmoment vid typ 4000 rpm eller nåt sånt, och där kör man ju inte i vare sig 90, 110 eller nåt annat normalt så att det är på det som växlarna är valda låter konstigt, sen är det ju så att i princip drar motorn alltid mindre bränsle med lägre varv, så att bilen skulle dra mer om den har 1500rpm i 90 istället för 2200 rpm låter ju helt enkelt fel. Om jag kör med 1500 rpm i 100 km och sen 100 km med 2200 rpm så kommer förbrukningen ochhastigheten att vara lägre. Jag tror knappast det drar mer bara för att det blir "onormal" utväxling, att det sen är för dyrt att göra det så man int kan köra in skillnaden är en annan sak. Men i princip handlar det bara om t.e.x femman, då blir det ine så många drev att ändra på (??)...Att motorn drar mindre bränsle på lägre varv är ju ren matematik, och jag har kollat flera gånger och mätt samma sträcka med olika växel så hastighet blir samma men olika rpm och förbrukingen sjunker, alltid.
ps. jag har V70 GLT , -00 säger Volvo, -99 säger jag... .ds
jag tror nog du får sätta dej in i problematiken lite mera..
MAX vridmoment är inte momentet du susar runt på varje dag eller hur? Du har ett varvtalsområde som bilen luffar runt på vid 90km/h, där brukar 75-85% av vridmomentet ligga, under det varvet är vridet markant lägre. Över det varvet är vridet markant högre. Vridet är helt olika satt i en B5252 eller en B5254 eller en B5234. Dom har alltså helt olika karaktärer.
Vad du önskar göra är att växla om bilen så att inte utväxling och momentkurva stämmer överens längre. Du vill växla upp bilen så att bilen sänker varvet vid given hastighet. När bilen sänker varvet så kommer momentkurvan att sjunka så att du i praktiken gör bilen svagare och samtidigt gör att den går tyngre att driva. Det i sin tur i din matematik gör automatiskt att bränsleförbrukningen nu ska sjunka? Riktigt så enkelt är det tyvärr inte, din tanke skulle kunna fungera i en diesel som har väldigt hög grundkompression och som har ett bränslesystem som fungerar helt annorlunda, det systemet är gjort för högt vrid vid låga varv. I vår bensinverklighet kommer TROLIGEN dina knacksensorer att ha nåt att säga till ditt styrdon då och då, styrdonet försöker in i det sista att sänka tändningen (vilket gör bilen ännu svagare) för att komma tillrätta med spikningstendenserna. MEN sista åtgärden är att feta på med bensin.. Det i kombination med tändsänkningen kommer att lösa problemet utan tvekan, med andra ord: bilen kommer att bete sej*normalt* vad du kan se och höra. Men nu är bilen svagare än nånsin och drar också mera bensin än nånsin på grund av sina kompensationer.
Vill du komma runt problemet gäller en total omprogrammering av styrdonet till motorn alltså. Att lägre varv automatiskt ger lägre bränsleförbrukning är INTE ren mattematik om du ska ändra reglerna för hur fordonet är växlat/ vridmomentskurva. Sålänge fordonet är växlat som IDAG är det åt rätt håll med förbrukningen på lägre varv. Men så jobbar ju inte bilen så hårt på lägre varv som den får göra om du växlar upp den.
Vad gäller din tanke om hur en växellåda fungerar så är inte femman *ett drev*. Du kan inte heller byta storleken på *ett drev* utan att kompensera storleken nånannanstans. Jämför gärna med hur det fungerar med en vanlig 21växlad cykel. Hur kompenseras drevningen? Ett stort fram och ett litet bak ger hög hastighet. Ett litet fram och stort bak ger låg hastighet? DET ska du nu implementera i en växellåda som har några mera drev... och liiiite till att ta hänsyn till.
Omöjligt? Inte alls, men det är ett STORT jobb. Härnedan får du en inblick i en 850 låda..
