Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan väl börja med att försöka beskriva ljudet, men inte helt lätt. Det låter ca 2-3 ggr/sek och man skulle väl kunna likna det med att man håller ett pappersark i en fläkt, då uppstår ett lite slående ljud, ett dämpat dunk-dunk-dunk-ljud som inte är så speciellt högt, men det hörs tydligt i kupén, i alla farter. Jag är ju knappast ensam om detta ljud, men vet någon av er något? Jag har inte varit inne på någon verkstad, tänkte ta reda på lite mer först av de verkliga experterna :roll: Tack på förhand !
Senast redigerad av 1 halmstaden, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen som känner igen detta? Det låter som ett motstånd i en fläkt. Skulle kanske inte beskriva det som dunk-dunk-dunk riktigt, men tänk er en liten pinne i en fläkt...

Tack på förhand!!
Nej, åkte på en tur idag och jag konstaterar att ljudet går snabbare ju högre fart jag har, oavsett varvtal. Är det något med hjul/drivaxel tro? Ingen skillnad rakt fram/sväng.
Psyko skrev:Lämna in bilen till en verkstad !

Det går inte ge dig rätt svar via ett forum på Internet
Märkligt svar. Det är inte direkt första tråden på forumet som handlar om ett visst ljud och vad det kan bero på. Ska vi börja svara alla enligt ovan så tror jag vi får se ett betydligt mindre levande forum snart.
Jo visst tänkte jag åka förbi verkstan, men jag ville gärna ha lite kunskap innan. Kan det ha något med vinterdäcken att göra? Kommer tyvärr inte ihåg när det började, men jag kom ihåg i julas, körde 130 mil, då lät det inte lika mycket har jag för mig. Kan dock ha börjat innan också. Jag tror det är något runt hjulaxeln, om vi begränsar oss där, vad kan låta som en lite "ansträngd" fläkt där? Tack på förhand!
Tartryffel skrev:
Psyko skrev:Lämna in bilen till en verkstad !

Det går inte ge dig rätt svar via ett forum på Internet
Märkligt svar. Det är inte direkt första tråden på forumet som handlar om ett visst ljud och vad det kan bero på. Ska vi börja svara alla enligt ovan så tror jag vi får se ett betydligt mindre levande forum snart.
Märkligt o märkligt :roll:

Hur lätt är det att diagnostisera ett ljud på Internet ?
Är det inte bättre då att rekomendera personen att uppsöka en verkstad som kan lyssna på ljudet än
att komma med en massa vilda gissningar som eventuellt bara kommer kosta pengar utan att det ger
några förbättringar.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]