Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Hej, jag har en 850 glt-97a automat. 23700mil.

Igår när jag var ute å åkte i ca 100km/t skulle jag bromsa ner bilen ganska snabbt, då märkte jag att bromsarna inte tog som de skulle, det va som att dom "fadade" efter hård körning. Jag hade kört lugnt innan detta hände. Testade en gång till från ca 100km/t., samma sak hände då, fast lite värre ändå denna gång. Blev fundersam å testade en gång till då nöp dom precis som det ska å abs:en gick in. Det gjorde den inte den "sämsta" gången ! Har ju hört att vissa modeller av 850;n haft problem med att bromsarna tappat bromsförmågan..

Kan tillägga att varje gång jag bromsar så känns de lite trögt att trycka ner pedalen innan bromsarna börjar ta ordentligt.. Är lika damt varje gång, altså inte mer eller mindre trögt ibland. Mycket tacksam för svar. / Thomas.
av *pettson*
Kermithboy skrev:Hej, jag har en 850 glt-97a automat. 23700mil.

Igår när jag var ute å åkte i ca 100km/t skulle jag bromsa ner bilen ganska snabbt, då märkte jag att bromsarna inte tog som de skulle, det va som att dom "fadade" efter hård körning. Jag hade kört lugnt innan detta hände. Testade en gång till från ca 100km/t., samma sak hände då, fast lite värre ändå denna gång. Blev fundersam å testade en gång till då nöp dom precis som det ska å abs:en gick in. Det gjorde den inte den "sämsta" gången ! Har ju hört att vissa modeller av 850;n haft problem med att bromsarna tappat bromsförmågan..

Kan tillägga att varje gång jag bromsar så känns de lite trögt att trycka ner pedalen innan bromsarna börjar ta ordentligt.. Är lika damt varje gång, altså inte mer eller mindre trögt ibland. Mycket tacksam för svar. / Thomas.
Problemet är nog kanske inte bromsförmågan.. Problemet är kanske att du tappade bromservoverkan. Ska man bromsa ned en bil med bromsskivor utan servot så blir det till att stå på bromspedalen och knappt då är det nåt att tala om.
Alternativet är naturligtvis att huvudbromscylindern gett upp. Men å andra sidan så delas ju det ödet med alla andra fabrikat, och det händer ju sällan speciellt planerat. Men visst är det otäckt?
Gör en kontroll av dina bromsar angående bromsservo och huvudbromscylinder. Åtgärda det som krävs innan bilen rullar igen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Låter ungefär som det min morsa beskriver på sin 940.
Händer då och då.
Jag har kollat över slangarna till bromsservon så ingen sitter löst men hittar inget fel.
Vad ska man kolla efter?
av Kermithboy
Hur kan man kolla om bromsservot är ok? hur kollar man huvudbromscylindern? Brukar man kunna renovera huvudbromscylindern? Såg att de fanns rep.satser till dom. Nya e väldans dyra. Över 2000kr.Det kan inte ha att göra med gammal bromsvätska tro? / Thomas
av *pettson*
Tyvärr kan jag inte säga exakt vad problemet är, då jag inte kört bilen. Om det nu är så den tappat bromsverkan, eller om den bara gick skittungt att bromsa, man måste lösa det problemet först. Åtgärderna är nämligen extremt olika. Det ena vore ett problem med bromsservot. Det andra vore ett problem med själva huvudbromscylindern.
Att renovera huvudbromscylindrar är vanskligt om man inte vet EXAKT vad man sysslar med. Troligen har du inte vanan eller honingsverktygen som ändå behövs heller. Att anlita någon som gör jobbet kostar dej lika mycket som att inhandla en ny.
Alternativet är att handla det som felar på en skrot.
Användarvisningsbild
av emwtur
Några små tester man kan göra.
sätt dig i bilen utan att starta motorn.
trampa 5-10 ggr ordentligt på bromsen - för varje gång skall bromsen gå tyngre, och ta högre upp - om bilen stått ett tag kanske den inte gör det - vad som händer är att vacuumet i bromsservot används för att förstärka kraften i din trampning. för varje trampning försvinner mer vacuum.

behåll foten på bromsen med lite tryck på pedalen,
starta motorn.
din fot skall nu sjunka några centimeter - det är servot som får vacuum från insuget och börjar fungera igen.

/emwtur
av Kermithboy
testade att bromsa upprepade gånger med motorn av. Sen slog ja på motorn, å pedalen sjönk några cm. Så de funkar som de ska då.
av Mackansglt
Hade tidigare en BMW 525I som hade liknade problem, dvs. att servoverkan försvann lite då och då. Inte alls vidare trevligt. Felet på den var att den läckte i insugspackningarna. Inte så mycket att motorn gick dåligt dock hördes det lite att den läckte. Bytte packningarna och bromsen blev helt ok igen. Spraya startgas runt insuget med motorn på tomgång. Om varvtalet ökar när du sprayar ja då har du ett läckage.
Tändningen helt fel

:-D :-D :-D

Byta länkarmslagring fram

Gäller alltså v50

Varning, polera inte med för högt varvta[…]

World of Volvo

Okej, tack :-) Ska försöka planera in e[…]