Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
dalldall skrev:har skruvat en hel del med både 850 o 940, skillnaden är som natt o dag. framhjulsdriften gör det hela betydligt( kanske inte svårare) men mer tidskrävande, ta motorbyte tex, halva tiden på 940, kamremsbyte(usch) på 850! vissa slitdetaljer kan nog kosta samma till båda, enda fördelen med 850 är ju att avgassystemet håller extremt länge o lätt att byta, på den punkten är 940 kass. nu är jag extremt äcklad av framhjulsdrift så det är väl därför jag håller på 940!!
Som det ser ut idag ligger det på drygt 2 timmar att kasta ur en komplett och slänga i en komplett och provstarta?
Kamremsbyte med endast kamrem tar hiskeliga 40 minuter.. med rullar ca timmen och med pump ca 1,5 timmar
Att byta en komplett drivaxel med knut tar hela 15-20minuter beroende på sida..
Hjullager fram tar hela 20 minuter.. bak hela 15 minuter..
Är det så mycket snabbare med en 940?
av dalldall
ja det är det! jag hade gärna kört 850 istället pga att komforten är rejält mycket bättre! men vill inte lägga jobb på mekandet, men vi kan ju säga som så att för en oerfaren mekare är det ju lättare med en 940 eller hur?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
dalldall skrev:ja det är det! jag hade gärna kört 850 istället pga att komforten är rejält mycket bättre! men vill inte lägga jobb på mekandet, men vi kan ju säga som så att för en oerfaren mekare är det ju lättare med en 940 eller hur?
Där kan jag inte hålla med. Har skruvar både rwd och fwd-volvos i småbitar och ihop igen. Och kan du med det ena så kan du med det andra. Och är man oerfaren så är det lika lätt/svårt oavsett modell.
av *pettson*
dalldall skrev:ja det är det! jag hade gärna kört 850 istället pga att komforten är rejält mycket bättre! men vill inte lägga jobb på mekandet, men vi kan ju säga som så att för en oerfaren mekare är det ju lättare med en 940 eller hur?
Du har en så förutfattad mening om allt? Varför? Vi kan jämföra lite om svårighet?
Byta en drivaxel har inte alla gjort. Men inte är det svårt att lossa några muttrar och bända ur en axel ur lådan? Jämför istället med hur många som vet och kan att pressa knutkors? OCH hur många vet hur kardanens halvor ska ligga när du en gång delat den för att inte få vibrationer vid ihopsättningen?
Byta drivknut? Tja.. inget som görs varje helg, men som även den mest okunniga klarar med rätt verktyg.
Bussningsbyten i bakvagnen är inte godis på varesej 140,240,740,940, men det är lika simpelt konstruerat på 850 så reder du ut på en bakhjulsdriven så är en 850 ingen match, då det faktiskt bara finns 4 mycket tydliga bussningspunkter.
Byte av spindelleder innebär inget som helst pressande, det är att lossa tre/fyra bultar beroende på version (lös spindelled eller led komplett med länkarm). Alltså inget svårare. Byte av en länkarm tar mej 15 minuter ungefär då skruvarna sitter mycket bättre till på 850 än på 940.
Hjullager kräver inget pressande (om nu inte förra ägaren klagat på oljud så drivknuten är limmad). Man byter hela lagerhubbar, inget slabbande med lagerfett och perfekt pressning av lager banor. Allt du ska hålla reda på är om du har 4 bultar som håller fälgen.. eller 5 diton.
Kamremmen nämnde du förut. Att det ser så otroligt trångt ut är för att du inte verkar ha satt dej in i hur bytet utförs? Visst du har inte 40cm, men du har absolut så mycket plats du kan behöva utan att skära upp dej på nånting. Dom viktiga ställena som du ska kika på är väl synliga ovanifrån och från hjulhuset.

Hur vi än vänder det så är det inte svårare för nybörjaren.
Det är inte svårare för den som är erfaren heller.
Men som för ALLA mekjobb så måste man lära sej alla tips och tricks som finns för att underlätta för sej själv.
Fel metod kan döda meklusten på precis alla förekommande bilar, i alla förekommande utföranden. För alla nivåer av mekaniker.
av dalldall
du har helt rätt! jag har aldrig bytt en kamrem, aldrig renoverat en motor eller låda, aldrig bytt hjullager eller drivknut, inte en enda gång under mina 20 år "under" huven på en bil! att tro jag e en amatör det är upp till dig! men att jämföra 9 ser med 8 ser och tycka 850 är lika billig o lättmekad e helt tokigt. vi kommer inte längre i denna frågan nu, det har redan börjat spåra ut tycker jag??
av *pettson*
dalldall skrev:du har helt rätt! jag har aldrig bytt en kamrem, aldrig renoverat en motor eller låda, aldrig bytt hjullager eller drivknut, inte en enda gång under mina 20 år "under" huven på en bil! att tro jag e en amatör det är upp till dig! men att jämföra 9 ser med 8 ser och tycka 850 är lika billig o lättmekad e helt tokigt. vi kommer inte längre i denna frågan nu, det har redan börjat spåra ut tycker jag??
Nu vill du missuppfatta, tanken är inte att svartmåla dej på nåt sätt. Jag har jobbat med bilar ungefär lika länge som du och med varierande märken. Både som märkesmekaniker och som allbil. Klart du jobbat med dom under dina 20år, ingen tror du är amatör heller. Att du gjort på rätt sätt råder inget tvivel om heller, har man inte det så blir det inte nån reparation eller hur?. Men har du gjort allt på enklaste sätt? Ibland är enklaste sätt helt enligt volvos anvisningar, ibland är enklaste sätt betydligt enklare än volvos anvisningar. Jag kan inte alla tricks till S80.. inte till 70Nserie heller. Men dom flesta däremot till 240,740, 940, 850 och 70 serien. Även några roliga till opel som ger dej betalt för 6timmars jobb med 15 minuter skruvande insats på verkstan. Rätt sätt alltså enligt anvisning, eller lätt sätt...
För amatören så är ALLT svårt egenligen av varierande grad, eftersom han faktiskt inte är van vid det ena eller det andra. Han har heller inte verktygen jag har att tillgå. Att i hans läge se lättare svårare är som att köra krona eller klave.
Nu kräver ju som tur inte 850 några speciella verktyg för att kunna skruva själv. Däremot är det som på alla bilmärken oundvikligt att man måste se över verktygslådan om man vill kunna skruva snabbt och enkelt. Sista bilen som INTE krävde en bättre verktygslåda var Citroen 2cv.

Och återigen så är det helt upp till köparen att iallafall i min syn värdera informationen utifrån sina möjligheter för att göra ett bra köp. :-)-)
av Anders8
Faktiskt en intressant tråd att läsa eftersom jag själv haft många bilar.Den enorma tillgången på reservdelar tillika det fina rostskyddet är ovärderliga egenskaper som båda talar tungt för Volvo som begagnatbil.Valet mellan 855 och 945 handlar mycket om tycke och smak.Jag själv har alltid föredragit moderna roliga bilar även om dom krävd mera mekande och har även god erfarenhet av sådant.Volvo 855/V70 är för mig det bästa av 2 världar, den är slitstark och pålitlig samtidigt som den är en av dom modernare bilarna från denna tid.Konstruktionen med en lätt och pigg lättmetallfemma tvärställd och framhjulsdrift framstår som direkt läckert i jämförelse med, inte bara modell 945 utan även diverse överviktiga tråkmercor och nerkörda pizzaracers från samma tid.
På den tiden då 850 var för dyr för mig beg som ny åkte jag helre SAAB !
Jag är uppväxt med - 70 och -80 talsbilar och valde alltid bort Volvo på den gamla tiden pga det evigt urtrista koceptet som följt under alla år ända till revolutionen med modell 850.
Inom bilvärlden finns mycket glorifierande kring gamla primitiva konstruktioner.Utvecklingen går framåt och lika fantastiskt överlägsen en 855:a är Volvos stenåldersmodeller lika fantastisk är säkert tex en ny V50 !
av Bengan75
Jag stod i samma val för 4 månader sen, åkte provåkte 4-5 bilar men till slut blev det en 855 T5 då det helt enkelt känns som en såå mycket nyare bil att åka..

Visst har 945an sina fördelar, tycker fortfarande det är en bra bil men om man gillar köra och åka så är 855 mycket skönare.
av Akvaristen
Köpte en 945 Classic -98

Valet föll till slut på en fin, rätt osliten 945 Classic från 1998 som gått 16 000 mil. Tror jag valde rätt so far. Bakhjulsdrift är roligare än jag minns det från förr, även i snömodd.

Men det är ett skepp medså lite gocartkänsla som möjligt på gott och ont.

Troligen trimning till våren. Jag får börja med hårdvaran wastegate, luftfilter etc sedan måste jag väl kasta mig in djungeln att välja chip.

Tack för era råd, återkommer..

Nybliven volvofamiljemedlem
745 ojämn tomgång

Det hjälper inte att "rycka kablen"[…]

På äldre generationer behöver man […]

Uppdatering av infotainment 2025

Hoppas den nya stora uppdateringen kommer snart. L[…]

Hej på er alla! Ny på forumet här[…]