Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
emwtur skrev:hrmm

Vibrationerna kanske får hjulet till aggregataxeln att släppa (!)

/emwtur
jag skojade nog mest ! :evil:
Är balansaxelremmen borta så låt den vara borta- du vet inte hur länge dom axlarna suttit stilla - och att dra igång dom är ytterligare en risk !
- om du nu inte är pedant eller störs av vibrationer i motorn - så skulle iallafall jag gjort !!!

/emwtur
av Dinus740
okej, trodde inte att skruven lossnar för att den remmen är borta, jodå :) jag vet exakt hur länge balansremmen har vart borta, föra jag klipte av och tog bort den för några veckor sen..
Användarvisningsbild
av FortyFiven
Ursäkta mig nu, ^^ men vilken skruv är det vi pratar om?
Jag håller själv på att renovera min b234f, och jag tänkte skita i balansaxelremmen också, för den kostar tamejf*n mycket pengar för bara den :S
å jag har inte hur mycket pengar som helst..
(Tänkte lägga ut på det viktigaste ex. topplocksbultar, kamrem, såklart, sotningssats och spännrullen till kamremmen!)
Så om jag tar bort balansaxelremmen, så borde jag också ta bort "spänn-kugghjulet" till balansaxelremmen ?
Eller missuppfattade jag allt? =)

*Lånar tråden lite för en annan sak*
Medans jag håller på och renoverar motorn, så tänkte jag passa på och plana (1mm) å porta toppen.. då undrar jag, ungefär hur många hk kommer jag plusa på då?

tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skruven som håller hjulet på oljepumpen antar jag, det är väl den som har gått av för en del. Jag har faktiskt aldrig varit med om det, men däremot skruvarna till löphjulen. :???: :shock: Det är ju inga pengar, så byt skruvar och dra med rätt moment.

Rullarna till balansremmen gör väl ingen skada där dom sitter, men ingen nytta heller. Bilen blir några hekto lättare om du tar bort dom, det är väl enda fördelen. :wink:

Inte en aning, tror inte det blir nån enorm skillnad. Men det kan vara ide att köra på 98 oktan om du planar, beror på hur nära gränsen för knack du är.
Användarvisningsbild
av FortyFiven
Okay, jaja.. får se hur det blir med det :D

Ne för nån snackade om att man kan tjäna upp till ungefär 10hk på plana + porta.. så jag kan väl nästan räkna med det då? Får ta reda på det ordentligt till våren / sommaren när jag ska byta block, kolvar + stakar å snigel-konvertera :) lite seriösare trimning då hehe

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag frå[…]

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]