Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag tror inte heller att XC60 är mer än möjligen marginellt törstigare än Q5 2,0 TDI, som får kritik för att den är långsam och törstig i tester mot X3 och GLK. Om det är så att D5 205 går tystare än nuvarande dieslar kan det mycket väl bli ett riktigt lyft för Volvon.

Maa all kritik mot Volvos dieslar jämfört med konkurrenterna: så sent som sommaren 2007 vann Volvo D5 motorronden mot BMW 525d - Volvon var snålare och piggare. Så utvecklingen går snabbt...
av dali
Det känns som om Volvo har hamnat lite efter i generationsväxlingen, många andra tillverkare har hunnit uppgradera sina dieslar medan Volvo har kört vidare på 185-hästaren. Om ryktena om D5 205 stämmer och Volvo släpper den i alla sina modeller så kommer det problemet snart att vara löst. Ibland kan dock Volvo ta väldigt god tid på sig, exempelvis kom inte D5 med manuell låda i V50 förrän 2008, vilket var flera år senare än vad det borde varit. Hoppas D5 205 kommer i fler modeller än S80 snarast möjligt.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Nu har jag äntligen fått chansen att göra en provkörning en Q5:a. Tyvärr inte med den motor som är intressant för mig, 2.0 TDI, utan bensinversionen 2.0 TFSI. Den var dock försedd med S-tronic, vilket var riktigt kul och en positiv överraskning. Pigg, med ryckfria och snabba växlingar, man hör bara att varvtalet på motorn ändras. Det gick utan problem att krypköra och stanna bilen i D-läge, d v s köra som med en "vanlig" automat.

Bilen i övrigt var väldigt lättkörd och det krävdes inte någon "invänjningsperiod" vilket man ibland känner i nya bilar. Tyvärr så var bilen utrustad med dubbfria vinterdäck och panorama-glastak vilket inte gör den särskilt representativ när det gäller ljudnivå. Utrymmesmässigt så känns den lite större än XC60, kanske p g a att XC60:s framruta lutar mer än Q5, det känns iaf som att solskyddet är närmare huvudet i XC60.

Som vanligt med Audis demobilar så var denna bil full med utrustning och kostar över 600 tkr, den var bl a utrustad med Dynamisk styrning och Audi drive select, vilket jag fick reda på först i efterhand. Så egentligen vet jag inte hur den Q5 som jag är intresserad av är att köra eftersom den knappast kommer att ha dessa tillval. Man vi ska låna en 2.0 TDI över en helg (det lär tyvärr bli en manuell) och samtidigt låna en XC60 D5 (tyvärr inte nya motorn) och försöka göra en jämförelse och komma till ett beslut. Vi har satt deadline till mars, d v s då den nya D5:an går att beställa, vi vill gärna ha bilen före semestern.

Vi åkte förbi och tittade som hastigast på XC60 och jag måste säga att designmässigt så känns XC60 tuffare och modernare både invändigt och utvändigt. Audi Q5 är lite mer diskret, men är ändå snygg på sitt sätt med LED och Xenonljus.

När det gäller förbrukningen så gissar jag att Q5 vid normal körning ligger iaf en deciliter lägre än nuvarande XC60 D5, vilket inte är tillräckligt för att vara avgörande. Det har börjat ramla in erfarenheter från ägare av Q5 och en kille som har kört 500 mil med sin Q5 2.0 TDI och ligger på en snittförbrukning (verklig) på runt 0,75 l/mil. Han har tidigare haft en V70N D5 AWD och ligger marginellt högre med Q5:n i förbrukning jämfört med V70:n med samma körstil. Han långpendlar och kör 80% motorväg/landsväg och byter bil var 18:e månad. XC60 kan dock bli riktigt konkurrenskraftig med nya motorn... jag ser fram emot att få provköra dessa bilarna vid samma tillfälle! Just nu är det jämt skägg och det blir känsla och pris, d v s "bästa affären", som kommer att avgöra vilken bil vi väljer.
av perhall
I de tyska tester jag har läst är Q5 2,0TDI genomgående törstigare än X3 och GLK så jag tror inte man ska förvänta sig att förbrukningen är så mycket lägre än XC60 D5... men jag tror att de flesta ändå väljer den bil de gillar och använder förbrukningen som biargument i valet Q5/XC60...
Användarvisningsbild
av bjornw
perhall skrev:I de tyska tester jag har läst är Q5 2,0TDI genomgående törstigare än X3 och GLK så jag tror inte man ska förvänta sig att förbrukningen är så mycket lägre än XC60 D5... men jag tror att de flesta ändå väljer den bil de gillar och använder förbrukningen som biargument i valet Q5/XC60...
Om man tittar på ekonomin på dessa båda bilar så kompenserar Volvons fria service ofta för den aningens högre förbrukningen. Kör man 2000 mil per år kostar servicen för Audin ca 12000 på tre år vilket är 2kr/mil. Det är lite beroende på förutsättningar och behov men det mycket svårt att säga att den ena är billigare än den andra. Vill man ha en billigare bil bör man titta på Forester eller Tiguan.

Jag tycker egentligen att det bara finns två områden som de utmärker sig på, Volvon är avgjort rymligare och användbar i baksäte och bagage medans Audins drivlina och köregenskaper är stabilare än Volvons. Efter en andra jämförelse har det visat sig ännu tydligare att Audins bagage är en stor plump i protokollet. Det är trångt och svårlastat och vi tycker bilen är helt otänkbar för en familj under barnvagnsåren. Volvons baksäte som fått kritik i tidningar upplever vi som mer användbart och rymligare än Audins, mycket pga den 4cm bredare dynan. Att Audins drivlina och Torsen diff är bra vet alla nu, den går stadigare på vägen än Volvon, utan att vara trög (som Collin påstår). Spårstabiliteten är imponerande och drivningen i lätt terräng är snabbare i reaktionerna än Volvon.

Vem som är vinnare är förståss personligt utifrån behov men i vårt fall är Volvon solklar vinnare i denna jämförelse. Har man äldre/färre/inga barn och bor i lägenhet i stan och inte använder bilen som laståsna är förmodligen Audin att föredra. Men som du säger perhall, frånsett utrymme och drivlina, är det den bil man gillar bäst som man väljer.
Användarvisningsbild
av Tomas L
perhall skrev:I de tyska tester jag har läst är Q5 2,0TDI genomgående törstigare än X3 och GLK så jag tror inte man ska förvänta sig att förbrukningen är så mycket lägre än XC60 D5... men jag tror att de flesta ändå väljer den bil de gillar och använder förbrukningen som biargument i valet Q5/XC60...
När det gäller dessa två bilar, vars egenskaper är väldigt lika, så är nog allt att räkna som "biargument", jag ser inte att någon egenskap på någon bil är så pass stark att den avgör vilken bil man väljer. Helhetsintrycket avgör. Däremot så tror jag att XC60 D5 med starkare motor och automatlåda kommer att dra mer än Q5 med svagare motor och manuell/s-tronic. Jag har provkört XC60 under en längre tur i runt 90 km/h och mycket lugn körning och hamnade på 0,79 l/mil, jag ser inte hur jag skulle ha kunnat komma ned under 0,7 l/mil vilket ägaren till Q5:an gör, han pendlar och ligger i 110-120 km/h.
bjornw skrev: Om man tittar på ekonomin på dessa båda bilar så kompenserar Volvons fria service ofta för den aningens högre förbrukningen. Kör man 2000 mil per år kostar servicen för Audin ca 12000 på tre år vilket är 2kr/mil. Det är lite beroende på förutsättningar och behov men det mycket svårt att säga att den ena är billigare än den andra. Vill man ha en billigare bil bör man titta på Forester eller Tiguan.

Jag tycker egentligen att det bara finns två områden som de utmärker sig på, Volvon är avgjort rymligare och användbar i baksäte och bagage medans Audins drivlina och köregenskaper är stabilare än Volvons. Efter en andra jämförelse har det visat sig ännu tydligare att Audins bagage är en stor plump i protokollet. Det är trångt och svårlastat och vi tycker bilen är helt otänkbar för en familj under barnvagnsåren. Volvons baksäte som fått kritik i tidningar upplever vi som mer användbart och rymligare än Audins, mycket pga den 4cm bredare dynan. Att Audins drivlina och Torsen diff är bra vet alla nu, den går stadigare på vägen än Volvon, utan att vara trög (som Collin påstår). Spårstabiliteten är imponerande och drivningen i lätt terräng är snabbare i reaktionerna än Volvon.

Vem som är vinnare är förståss personligt utifrån behov men i vårt fall är Volvon solklar vinnare i denna jämförelse. Har man äldre/färre/inga barn och bor i lägenhet i stan och inte använder bilen som laståsna är förmodligen Audin att föredra. Men som du säger perhall, frånsett utrymme och drivlina, är det den bil man gillar bäst som man väljer.
Nej, det är nästan omöjligt att avgöra vilken bil som har bäst totalekonomi, det blir bara en gissning. Både TV och AMS trodde att Q5 skulle bli något billigare. Vi är faktiskt mitt i barnvagnsåldern, bor "lantligt" i hus och lastar bilen ofta och mycket, men har ändå inte avskrivit Q5 som "otänkbar". XC60 ser ut att vara större och känns mer lättlastad, men enligt samma mätmetod så är volymen större i Q5:an bagageutrymme. Q5 går även att få med "baksäte plus" där baksätet går att skjuta 8 cm fram/bak. XC60:ns höga midja är inte så populär bland yngre barn som har svårt att se ut. För oss är det 50/50, men vi får se vad vår "sida vid sida" jämförelse ger för utslag och naturligtvis, var priserna landar efter förhandling. Det kan ju även hända att det kommer några intresseanta erbjudanden under våren.
Användarvisningsbild
av bjornw
Tomas L skrev:Nej, det är nästan omöjligt att avgöra vilken bil som har bäst totalekonomi, det blir bara en gissning. Både TV och AMS trodde att Q5 skulle bli något billigare. Vi är faktiskt mitt i barnvagnsåldern, bor "lantligt" i hus och lastar bilen ofta och mycket, men har ändå inte avskrivit Q5 som "otänkbar". XC60 ser ut att vara större och känns mer lättlastad, men enligt samma mätmetod så är volymen större i Q5:an bagageutrymme. Q5 går även att få med "baksäte plus" där baksätet går att skjuta 8 cm fram/bak. XC60:ns höga midja är inte så populär bland yngre barn som har svårt att se ut. För oss är det 50/50, men vi får se vad vår "sida vid sida" jämförelse ger för utslag och naturligtvis, var priserna landar efter förhandling. Det kan ju även hända att det kommer några intresseanta erbjudanden under våren.
Vi hade en barnvagn (Brio liggvagn), två större väskor och två plastkassar. Q5:an hade baksäte plus och det var ställt optimalt efter 2 barnstolar och en vuxen i baksätet (höger och vänster del till och med lite olika) för att maximera lastutrymme. Trots det fick vi stuva in grejjerna och det var nätt och jämt att de gick in. Frun sa nåt i stil med "ja jag får väl lämna barnen hemma om jag ska handla mat". I volvon kastade vi in sakerna, och det var gott om plats kvar. VDA måttet är helt ointressant om man inte lastar vatten eller fogskum på lösvikt. Jämför tex XC60 med XC90 så ser du att VDA inte säger något alls om verklig storlek.

Prova och mät höjden från sittdynan i baksätet till underkant fönster i båda bilarna. Du kommer bli förvånad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Äh vafan .... kastar snart in handuken, trött på att välja mellan en undermotoriserad Audi och en D5 205 som inte kan levereras till semesterns långresor.

Man borde slå till på en sådan här, den kostar ju lika mycket.....

Mycket bekvämare, DSG standard, AWD standard, 300 hk, 0-100 på strax över 5 röda, accelerar som en raket upp till 250 km/h så man tappar andan, 2100 kg i dragvikt och med den idiotiska diselsskatten åker man nästan lika billigt med denna. Varför åka runt i en sur SUV när man kan åka med klass.

Bild
av bilgalen
Ni som är intresserad av dessa "små-suvar", varför tittar ni inte på Vw Tiguan istället? Både XC60 och Q5 är ju löjligt överprissatta i jämförelse med Tiguanen, speciell jämfört med XC60 som ju har samma 4wd och sämre motorer.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 63

. Jag har provat med låsspray men det har […]

Instabil styrning (XC70 -16)

Uppdatering! Har nu bytt båda främre l&[…]

Problemet var att tätningen på slangv&a[…]

Jag tackar för svaret! Lite märkligt att[…]