perhall skrev:I de tyska tester jag har läst är Q5 2,0TDI genomgående törstigare än X3 och GLK så jag tror inte man ska förvänta sig att förbrukningen är så mycket lägre än XC60 D5... men jag tror att de flesta ändå väljer den bil de gillar och använder förbrukningen som biargument i valet Q5/XC60...
När det gäller dessa två bilar, vars egenskaper är väldigt lika, så är nog allt att räkna som "biargument", jag ser inte att någon egenskap på någon bil är så pass stark att den avgör vilken bil man väljer. Helhetsintrycket avgör. Däremot så tror jag att XC60 D5 med starkare motor och automatlåda kommer att dra mer än Q5 med svagare motor och manuell/s-tronic. Jag har provkört XC60 under en längre tur i runt 90 km/h och mycket lugn körning och hamnade på 0,79 l/mil, jag ser inte hur jag skulle ha kunnat komma ned under 0,7 l/mil vilket ägaren till Q5:an gör, han pendlar och ligger i 110-120 km/h.
bjornw skrev:
Om man tittar på ekonomin på dessa båda bilar så kompenserar Volvons fria service ofta för den aningens högre förbrukningen. Kör man 2000 mil per år kostar servicen för Audin ca 12000 på tre år vilket är 2kr/mil. Det är lite beroende på förutsättningar och behov men det mycket svårt att säga att den ena är billigare än den andra. Vill man ha en billigare bil bör man titta på Forester eller Tiguan.
Jag tycker egentligen att det bara finns två områden som de utmärker sig på, Volvon är avgjort rymligare och användbar i baksäte och bagage medans Audins drivlina och köregenskaper är stabilare än Volvons. Efter en andra jämförelse har det visat sig ännu tydligare att Audins bagage är en stor plump i protokollet. Det är trångt och svårlastat och vi tycker bilen är helt otänkbar för en familj under barnvagnsåren. Volvons baksäte som fått kritik i tidningar upplever vi som mer användbart och rymligare än Audins, mycket pga den 4cm bredare dynan. Att Audins drivlina och Torsen diff är bra vet alla nu, den går stadigare på vägen än Volvon, utan att vara trög (som Collin påstår). Spårstabiliteten är imponerande och drivningen i lätt terräng är snabbare i reaktionerna än Volvon.
Vem som är vinnare är förståss personligt utifrån behov men i vårt fall är Volvon solklar vinnare i denna jämförelse. Har man äldre/färre/inga barn och bor i lägenhet i stan och inte använder bilen som laståsna är förmodligen Audin att föredra. Men som du säger perhall, frånsett utrymme och drivlina, är det den bil man gillar bäst som man väljer.
Nej, det är nästan omöjligt att avgöra vilken bil som har bäst totalekonomi, det blir bara en gissning. Både TV och AMS trodde att Q5 skulle bli något billigare. Vi är faktiskt mitt i barnvagnsåldern, bor "lantligt" i hus och lastar bilen ofta och mycket, men har ändå inte avskrivit Q5 som "otänkbar". XC60 ser ut att vara större och känns mer lättlastad, men enligt samma mätmetod så är volymen större i Q5:an bagageutrymme. Q5 går även att få med "baksäte plus" där baksätet går att skjuta 8 cm fram/bak. XC60:ns höga midja är inte så populär bland yngre barn som har svårt att se ut. För oss är det 50/50, men vi får se vad vår "sida vid sida" jämförelse ger för utslag och naturligtvis, var priserna landar efter förhandling. Det kan ju även hända att det kommer några intresseanta erbjudanden under våren.