Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Nu börjar jag bli riktigt less. Spolarvätskan fryser någonstans mellan pumpen och munstyckena på huven. Jag har varit runt på alla lättåtkomliga ställen och värmt slangen med en varmluftspistol men lyckas inte tina upp det när det väl frysit. Får den stå varmt ett tag så tinar den förståss. Jag kör med minst 50/50 blanding och inget snålvatten så det är inte problemet. Det fryser inte i tanken och lyktspolningen funkar. Det räcker med att den står 1-2 dagar i några minusgrader så fryser det.

Min teori är att det är ett läckage någonstans på slangen så spriten kan dunsta bort och lämna vatten kvar. Någon som vet var backventilerna sitter? Finns det någon avluftning eller liknande på slangen som kan ställa till det? Alla ideer mottages!
av CoqRouge
bjornw skrev: Min teori är att det är ett läckage någonstans på slangen så spriten kan dunsta bort och lämna vatten kvar. Någon som vet var backventilerna sitter? Finns det någon avluftning eller liknande på slangen som kan ställa till det? Alla ideer mottages!
Tror inte spriten dunstar bort snabbare än vattnet.
Användarvisningsbild
av bjornw
CoqRouge skrev:Tror inte spriten dunstar bort snabbare än vattnet.
Jo, sprit är flyktigare (lägre densitet) än vatten och dunstar därför lättare/fortare. Det är bla därför det används till rengöring där man vill att alla spår av rengöringsmedlet ska försvinna snabbt, tex elektronik och glasrengöring. Jämför med terpentin, ställ en använd målarpensel i en blandning med vatten och terpentin och den stelnar ganska snart pga att terpentinet dunstar och det blir bara vatten kvar. Vira lite plastfolie runt och den håller sig mycket längre.

Med andra ord räcker det med ett luftläkage för att spriten ska dunsta ur slangen så pass att en ispropp kan bildas.

Ska kolla t-korset under huven.

Andra tips?
Användarvisningsbild
av CarMan
n ska vi se.. V70N är ju an ganska vanlig bil, jag får väll dra en giissning på att du har en sån ??? (man sår gissa i 50% av trådarna, antar att folk inte vill ha hjälp?)

på huvens insida finns det 2 plast lock, en vid varje spolmunstycke, där innan för, en liten bit åt bilens högra håll finns en backventil på varje sida.
(om det är här det fryser så räcker det att köra på tomgång en stund !) du kan ha trasiga backventiler, alltså inget som fryser.
Användarvisningsbild
av bjornw
CarMan skrev:n ska vi se.. V70N är ju an ganska vanlig bil, jag får väll dra en giissning på att du har en sån ??? (man sår gissa i 50% av trådarna, antar att folk inte vill ha hjälp?)

på huvens insida finns det 2 plast lock, en vid varje spolmunstycke, där innan för, en liten bit åt bilens högra håll finns en backventil på varje sida.
(om det är här det fryser så räcker det att köra på tomgång en stund !) du kan ha trasiga backventiler, alltså inget som fryser.
Ber om ursäkt, borde sagt att det var XC90. Det tinar inte av sig själv trots körning i flera timmar.

Har varit ute och undersökt lite mer nu. När jag började var det stopp (fryset). Tog isär slangarna vid munstyckena men där fanns ingen vätska, slangarna verkade alltså tomma. Provade att blåsa i slangen i riktning mot munstyckena (ush vad det smakade illa...) utan framgång, däremot kunde jag blåsa så det bubblade i tanken. Misstänkte direkt munstyckena och körde ett bra tag på den ena med varmluft utan framgång. Kollade först säkringen och körde sedan ett tag med varmluft på själva spolarmotorn och då lossnade det. Konstaterade också att när det är fryst hör man inte spolarmotorn alls. Tolkar det som att det är i motorn det fryser. Att jag kunde blåsa förbi den in i tanken när den var frysen kan jag inte riktigt förklara.

Så vad är troligast trasigt? Pumpen eller backventilerna i munstyckena? Pumpen kostar ca 200 och munstyckena en hundring på skroten.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tartryffel skrev:Av ren nyfikenhet, spelar det någon roll om det är en V70/S60/S80 för den detaljen?
Ja det spelar roll ! på just spolningen är s60, v70 & s80 hyfsat lika, men inte XC90
& det är olika system på spolning på olika årsmodeler !
Användarvisningsbild
av CarMan
munstyckena till V70N (kanske är samma på XC90) kostar 35:- nya på volvo

funkar bakrute spolningen? (jag gissar på fel i pumpen) Tror inget har frusit för dig.

det är samma pump till fram o bak (Har för mig att samtliga årsmodeller av XC90 har det) Pumpen har 2 utgångar en fram o en bak, sen en backventil på varje utgång. Genom att polvända motor så får man vätska i ena eller andra utgången

köp en ny, inte en begagnas som har beckat ihopp.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok