Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carls
Hejsan!

Vilken väg är enklast att ta då man behöver dra en kabel från batteriet in till kupén? Sökte men jag kunde inte hitta någonting.

Det kan vara så att jag är blind(eller att det var ganska mörkt!), men jag kunde inte hitta något hål direkt.
Vad jag vill göra är att dra kablar osv till tutan, med en separat knapp någonstans på instrumentbrädan, detta för att orginaltutan inte verkar vilja fungera, varför vet jag inte.

Ber om ursäkt ifall detta är en idiotfråga eller dyl. Jag har väl inget bra El/sladdsinne direkt :)

MVH
Carl

edit: Glömde, bilen är en 740 turbo -90, om det ens hjälper!
Senast redigerad av 1 carls, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Adamzon
På torpedväggen(brandväggen) på Passagerarsidan, har du ett par svarta "muffar"
Dessa har jag alltid dragit sladdarna igenom
av carls
Adamzon skrev:På torpedväggen(brandväggen) på Passagerarsidan, har du ett par svarta "muffar"
Dessa har jag alltid dragit sladdarna igenom
Okej, då hamnar de vid handskfacket, eller vart hamnar de? Vill ju egentligen helst hålla mig till förarsidan för att slippa så mycket trassel som möjligt, men om detta är enklaste vägen in så är det väl så jag får göra!
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
Har för mig dom muffarna finns på båda sidorna ? Kolla noga :P
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kabeln borde inte ha gått av mitt i härvan. Vad är det som fattas, 12v eller jord via knappen? Kablarna nere vid tutan är långa, så du kan kapa av en bit för att få lite friskare kablar. Framför stället där tutorna sitter original finns en plåtkant som sticker ner, skruva tutan i den så den sticker upp bakom stötfångaren så är den mer skyddad.
Om problemet är vid signalringen under ratten är det enklast att gå på där med en kabel, eller fixa felet...

Men det vanligaste är att själva tutan rostar sönder, har du provat den direkt på batteriet?
av carls
Sparkz skrev:Kabeln borde inte ha gått av mitt i härvan. Vad är det som fattas, 12v eller jord via knappen? Kablarna nere vid tutan är långa, så du kan kapa av en bit för att få lite friskare kablar. Framför stället där tutorna sitter original finns en plåtkant som sticker ner, skruva tutan i den så den sticker upp bakom stötfångaren så är den mer skyddad.
Om problemet är vid signalringen under ratten är det enklast att gå på där med en kabel, eller fixa felet...

Men det vanligaste är att själva tutan rostar sönder, har du provat den direkt på batteriet?
Nej, gått av tror jag inte att det har gjort, inte nere vid tutan iallfall, utan det är nog fel någon annanstans, men jag provade att koppla i en ny biltema tuta istället för den gamla sönderrostade saken, men det ville inte fungera ändå.
Har tyvärr inte kunnat mäta någonting, vilket kanske är dumt, men jag har ingen multimeter eller kunskap om hur den används, men jag har bestämt med min far som kommer i helgen som kan lite bättre än jag.
Jag har ingen originalratt kan jag f.ö. tillägga. http://www.micro.se/media/images/produc ... 1/1893.jpg, en sån har jag.
Tutan har aldrig fungerat vad jag känner till, förra ägaren hade inte heller någon fungerade tuta.
Det finns dock en kabel som går igenom ratten och till rattens tutknapp.

Det allra bästa vore ju faktiskt om jag kunde använda mig utav de kablar som redan finns!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det räcker ju med en vanlig provlampa. En kabeln har ström med tändningen, den andra jordar genom knappen i ratten.
av skutte
här komm ett tips som jag kommer ihåg från jag var branchen och din bil var nyare.

du har fyra sladar ner vid signalhornet men dom är skarvade i den svartaplasthöljet som dom kommer ut ur så om du klipper upp skyddsöljet så kommer du finna att sladarna blir färre för där ligger en skarv som inte ens är med på schemat, kommer ihåg det för jag höll på att bli tokig innan jag hittade felet.
av carls
skutte skrev:här komm ett tips som jag kommer ihåg från jag var branchen och din bil var nyare.

du har fyra sladar ner vid signalhornet men dom är skarvade i den svartaplasthöljet som dom kommer ut ur så om du klipper upp skyddsöljet så kommer du finna att sladarna blir färre för där ligger en skarv som inte ens är med på schemat, kommer ihåg det för jag höll på att bli tokig innan jag hittade felet.
Hm okej, fast jag har bara två stycken kablar där? En röd och en svart.
Sparkz skrev:Det räcker ju med en vanlig provlampa. En kabeln har ström med tändningen, den andra jordar genom knappen i ratten.
Ska prova lite mer imorgon då!
av skutte
sitter två horn från fabriken men kanske någon som redan har dragit om kabblarna

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]