Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Hejsan jag har en Volvo 850 Glt -92
Som går bra, Men det gnisslar,oväsen ifrån kamremsspännaren.
Remmen ser bra ut när man kollar på den.
Bilar har rullat 29.000. Hittade ett papper på att remmen va bytt vid 22 tusen mil. Sen vet jag inte mer.

Kan man byta bara spännaren? eller måste man ändå riva ner allt?
Ärligt talat så har jag för tillfället inte råd att byta allt.

Typist när man kollar på biltemas hemsida. De har alla delar i princip förutom till just MIN motor/bil
2,5l 20v -92
gnisslar det från kamremsspännaren? :S

hmm ja skulle inte vänta en sekund med att byta ALLT, för att byta spännaren så tar du ändå bort remmen..
sen är ja relativt säker på att du har hydralisk spännare på din motor, så de är nog ett löphjul som gnisslar..
samt snålar du med att köpa en rem, så ska du bara veta vad de kostar om du inte byter den :)
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Hejsan jag har en Volvo 850 Glt -92
Som går bra, Men det gnisslar,oväsen ifrån kamremsspännaren.
Remmen ser bra ut när man kollar på den.
Bilar har rullat 29.000. Hittade ett papper på att remmen va bytt vid 22 tusen mil. Sen vet jag inte mer.

Kan man byta bara spännaren? eller måste man ändå riva ner allt?
Ärligt talat så har jag för tillfället inte råd att byta allt.

Typist när man kollar på biltemas hemsida. De har alla delar i princip förutom till just MIN motor/bil
2,5l 20v -92
Är du säker på att det låter innanför kamremskåpan? Vanligast är annars att aggregatrems spännaren låter som en kanariefågel. Det beror på att den då gått torrt. Den ska smörjas med viss intervall (obs gamla modellen) eller bytas ut mot nyare modellen som är permanentsmord. Haka av aggregatremmen och se om det tystnar. Undersök sen i tur och ordning spännare och löprullen som sitter nere strax över ac:n.. den glöms gärna bort med då man inte ser den om man inte vet att titta därnere. OM oljudet fortsätter utan aggregatrem så är det dags att OMGÅENDE se till att få rullarna bytta i kamremsdrivningen.
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Precis så låter det som du säger..
okej något speciel smörja? jag provade med lite silikon sprej hjälpte inte!
Aggregatrems spännaren måste man ta bort och dela på. Sen smörjer man in friktionsytorna och sätter ihop den igen.
av *pettson*
Jonas_latt skrev:hmm okej.. måste man inte ta av remmen då?
någon med bilder,beskrivning??
Det är inte svårt och kräver inget direkt.
1: haka av aggregatremmen
2: Ställ dej på passagerarsidan och kika nedåt. Nu har du spännaren framför dej, lite till höger har du styrservopumpen. Strax innan servopumpens remskiva (några cm till vänster om den) finns det två skruvar. Du ser att dom håller fästet till spännaren. Skruva ur dom.
3: Nu har du spännaren lös. Nu kan du rulla på löprullen så det inte är den som låter. ÄR det DEN som låter, köp och byt.
4: OM INTE... löprullen låter så är det spännaren. Nu sätter du upp FÄSTET i ett skruvstycke och tar fram en insexnyckel. Lossa insexskruven i mitten på spännaren. Ta bort skruven.
5: Notera hur allt sitter nu när du lyfter på locket. Innanmätet består av två olika friktionsringar. LÄGG DOM INTE FEL.
6:Tvätta av det gamla fettet, skrapa rent om det krävs.
7: Återfetta ordentligt och se till att lite fett kommer ned i hålen. Med ordentligt menas INTE att man ska hiva i så mycket fett som finns.. Blir det förmycket fett så kommer det att hamna på remmen.
8: Montera ihop
9:Montera på bilen och provkör.
NU bör det vara tyst.
av *pettson*
Jonas_latt skrev:Jag vill tacka pettson för denna beskrivning. va inte allts krånglig.

TACK!
:-)-) Du ser att insatsen är inte alltid enorm.. Men det skänker mycket glädje att bli av med oljudet..
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]