Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chevy
Hej! Jag är ny här på forumet och hoppas på lite hjälp med ett oljud jag fått i bilen.

Jag har en 1998 V70 AWD med automat.
Har fått ett metalliskt klonkande ljud som hörs underifrån, under mittkonsol, växleväljare.
Det hörs framförallt vid inbromsning och i lägre farter (kan ju vara så att man inte hör det i högre farter lika tydligt p.g.a andra ljud) också vid motorbromsning men mer ju kraftigare man bromsar. Har provat att bromsa in med växelväljaren i neutral utan att det blir någon skillnad. Har också provat att stänga av bilen vid inbromsning utan att det blir någon skillnad. Tänkte om det var avgassystemet som vibrerade och kom emot något vid inbromsning, men det borde ju inte vibrera om motorn är avstängd.

När bilen är kall hörs inget eller mycket svagt om man gör en inbromsning första kilometern men sen kommer det allt mer.

Tänkte krypa under i helgen och kolla men är det någon här som känner igen fenomenet man är ju lite orolig för att det har något med viscokopplingen att göra :-( Alla varnade ju för dessa innan jag köpte bilen.
av DrEvilBoy
Välkommen till forumet.

JAg skulle först känna så att allt sitter fast som det ska. känn på viskohållaren för den bussningen kan behöva bytas. om jag inte minns fel så "frikopplas" bakhjulen när man bromsar. försök att lokalisera ljud mer precis för jag lyckas alltid få för mig att det låter på ett visst ställe men sedan så visar det sig att oljudet kom från ett helt annat ställe.
Visst kan det vara viskon men oftast det som strular är vinkelväxeln.
Det finns en skiss på uppbyggaden av awd:n någonstans på forumet (hittar den inte just nu)

Ja det där med AWD kan bli en dyr affär om det börjar strula. Har själv en AWD som har krånglat lite men ångrar inte en sekund att jag köpte den. visst krånglar de säkert mer än andra awd:er men konstruktionen är väldigt simpel, vilket gör att en hyfsad hemmamekare klarar av att byta delarna..... delarna kostar inte så mycket på billiga skrotar.
Användarvisningsbild
av CarMan
ska jag gissa nåt rakt ur luften så är främre kardanknur det första som ploppar upp i huvet. (lite beroende på vilken kardan du har så går det att köpa knuten lös)

kolla om damasken på knuten är hel
du kan ju ta dän kardan o känna på knuten, samt köra bilen utan kardan
av chevy
Hade tänkt få upp den på en lyft i helgen och kolla men det kom annat emellan. Är ju inget kul att ligga ute heller i detta skitväder. När jag slängde ut frågan hade jag ingen aning om hur det såg ut under men efter att ha läste en hel del här på forumet nu förstår jag att viscon sitter vid bakaxeln och därifrån kommer inte ljudet dessutom tycks 4-hjulsdriften fungera utmärkt. Därför tror jag själv också mer på vinkelväxeln eftersom den också är placerad därifrån ljudet kommer, främre kardanknut är heller ingen dålig gissning. Det som är lite konstigt är ju att det inget låter när bilen är kall hur jag än försöker men när jag kört en mil från jobbet och bromsar in vid en korsning när jag kommer in till stan då hörs detta skramlande ljud. Nåväl jag får ta mig under och kolla om jag hittar något som är löst.
Höga startvarv b6254

Halloj, Är det någon som vet varfö[…]

Ventiler!

Tjänare allihopa! Mina ventiler har krockat m[…]

Till min V60 tänkte jag, förutsatt att j[…]

745 ojämn tomgång

Det hjälper inte att "rycka kablen"[…]