CarMan skrev:*pettson* skrev:galejan skrev:Min luftpump och relä har pajat efter bara ett halvår,vatten överallt......
Läste i en gammal tråd om att man kunde löda i relät alt.sätta ett motstånd mellan matarkabel och signalkabeln, är det någon som testat detta.Om jag fattar rätt så är avgasvärdena bra utan denna svindyra luftpump...
Bilen är en 855 SE-96
Du behöver inte montera ett motstånd. Ta bara ett gammalt extraljusrelä och se till att manöverspolen hamnar emellan dom två kablarna så fungerar det likabra. Pumpen är bara till för att tända katalysatorn tidigare vid kallstart.
Du behöver luftpumpen om bilen ska vara laglig, den ingår i den avgasrening bilen är typad med.
lamdasonden övervakar mängden luft som luftpumpen pumpar in, så om du inte har nån luft pump, så får du en felkod.
Fel fel vad gäller problematiken. Rätt angående typningen naturligtvis. Men inte ens SBP påpekar nånting eftersom dom kräver att bilen ska vara varmkörd vid kontroll.
Lamdasonden övervakar tidigast 180sekunder efter start på 850 för att undvika att kondens blåser på en het lambdasond. styrdonet är alltså helt blint i 180sekunder. Luftpumpen ska gå runt 1 minut efter kallstart (finns lite diff på årsmodeller men det snittar på nån minut, tiden är ALLTID mindre än 180 sekunder). Den är till för att späda dom hc rika avgaserna vid kallstart för att höja syrehalten, så att förkatalysatorn tänder (tänder vid drygt 200grader+), när den tänt så kommer avgastempen ut ifrån förkaten att stiga drastiskt och därmed hjälpa till att starta stora katalysatorn tidigare. (förkatalysatorn hittar du som en extra burk påsvetsad på ordinarie katalysator). Pumpen används bara om motorn är kallare än 30plusgrader.
Ingen felkod kommer att uppstå vid körning utan pump.
Inte att förglömma: Plugga pulsairventilen ordentligt så att inte avgaserna kan sticka baklänges ifall nu ventilen är felaktig och står öppen.