Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av persson82
Är alldeles färsk på detta forum och är ärligt talat inte så kunnig på bilar, kan dock byta filter och tändstift men inte mycket mer. Det jag funderar på är min tomgång, när jag startar bilen så ligger varven på ca 6-700, men när jag kört en stund och skall växla ner till 2.a tex så ligger tomgången på 400 varv ja den nästa dör helt enkelr vad är felet? jag har en 945 -93 ingen turbo
av DDD
Välkommen till forumet Persson82. Jag har ändrat rubriken på tråden för du lättare ska kunna få hjälp med dina frågor.

Har du själv felsökt eller bytt någon komponent på bilen?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kolla om du har några felkoder. Finns info om detta längs upp i forumet "Informationstråden".
Användarvisningsbild
av Anders E
Pröva även att göra rent och smörja tomgångsmotorn.
Avlång cylinder som sitter under insuget. 2st slangar och ett kontaktstycke.
Kolla även att slangarna är hela.
Gör rent det du kommer åt och spruta in lite WB40, 5-56 eller liknande.
Löste mitt problem på min 740 16v och min 945:a.
av Mutterdragare
Spjällhuset sitter med tre muttrar lossa dom och ta bort spjällhuset för rengörning,kontrollera sedan att du hör ett klick ifrån spjällkontakten,när du vrider spjällplattan ca 1mm då är det ok,nollställ gärna adaptionen genom att plocka bort säkring 1 i säkringsboxen.
av persson82
Mutterdragare skrev:Spjällhuset sitter med tre muttrar lossa dom och ta bort spjällhuset för rengörning,kontrollera sedan att du hör ett klick ifrån spjällkontakten,när du vrider spjällplattan ca 1mm då är det ok,nollställ gärna adaptionen genom att plocka bort säkring 1 i säkringsboxen.
Ingen som har några bilder på hur det ser ut? vet ju ingenting??? :oops:

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]