Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

biltemas lambdasonder,lmm, mm mm funkar INTE..
byter piratdelar dagligen när folk har blivit ilurade "joo de går minst lika bra som orginal" men ack så fel dom har i slutändan.
så var inte dumsnål i detta läget!!
av *pettson*
Jwinkler skrev:biltemas lambdasonder,lmm, mm mm funkar INTE..
byter piratdelar dagligen när folk har blivit ilurade "joo de går minst lika bra som orginal" men ack så fel dom har i slutändan.
så var inte dumsnål i detta läget!!
Eller om sanningen ska fram.. Det är inte fel på delarna. FOLK KÖPER FEL delar.. Men av nån anledning har aldrig köparen ansvaret för att köpa rätt del trots att han eller hon plockat den på hyllan själv. Eller att han/ hon valt ut det artikelnumret alldeles själv. Det är alltid leverantörens fel, oavsett vilken leverantör. :?:
Ibland har leverantören luriga listor och det lurar folk, det är sorgligt. Ibland så köper folk ändå utan att veta. Men återigen... det är trasiga skitprodukter som alltid är feltillverkade. Ändå av nån jäkligt lurig anledning så säljs dom i hundratusentals och lustigt nog rullar bilarna på våra gator. Det är inte så enkelt som att det är en bra produkt på fel ställe.
Så fort det sitter 4 kablar på en sond tror alla det är samma sort och typ. Men se det finns flera olika TYPER av sonder och allihopa har lika många kablar i våra fall. Dom är olika färgade för att skilja dom åt. Men tydligen verkar många tycka att färger är kul saker som inte spelar nån roll och att dom kan ersätta varandra. Sanningen är den att dom inte kan ersätta varann. MEN det är ju produktfel så varför bry sej med att köpa RÄTT del?

Har själv en biltema sond med rätta kontakten från början i min. Det går utmärkt. På den andra bilen sitter en skarvad biltema sond. Går utmärkt där med. Men så är det ju RÄTT delar till rätt bil... På förra bilen när jag bytte så var det skarvsond från biltema. Och ett 50tal har jag väl bytt, alla rullar som tänkt, men återigen.. rätt del på rätt bil.
Lmm fungerar också utmärkt men även där verkar en del människor skita i att läsa på sina orginaldelar ungefär lika mycket som leverantörerna lovar en massmätare till 3 modeller.. osv. Men har du numret som skrivs så fungerar det utmärkt återigen.
Hur ska vi ha det ? Har kunderna nåt ansvar över vad dom köper? Eller är det försäljarens uppgift att se till att kunderna inte går ut med fel saker när kunderna självplockar och anger egna artikelnr? Kanske lite fundervärt ändå? Det gäller ju inte bara biltema utan även autoexperten eller mekonomen osv. Det gäller alla som säljer nåt. Vem har ansvaret? Kunden.. eller säljaren.. Jag har min åsikt solklar.
Självklart ser du ju det som skitprodukter som absolut inte fungerar. Du har ju ändå aldrig tänkt på om det är fel sort som monterats eller hur? På med en ny eller en med korrekt nummer nånannanstans ifrån och så in med den andra i skräptunnan utan att ha en susning om varför den hamnade där....
Ja jo det låter ju också vettigt, man kan inte springa och köpa fel delar och sen gnälla för de inte passar....Men passar biltemas då eller vad ?
*pettson* skrev:
Eller om sanningen ska fram.. Det är inte fel på delarna. FOLK KÖPER FEL delar.. Men av nån anledning har aldrig köparen ansvaret för att köpa rätt del trots att han eller hon plockat den på hyllan själv. Eller att han/ hon valt ut det artikelnumret alldeles själv. Det är alltid leverantörens fel, oavsett vilken leverantör. :?:
Ibland har leverantören luriga listor och det lurar folk, det är sorgligt. Ibland så köper folk ändå utan att veta. Men återigen... det är trasiga skitprodukter som alltid är feltillverkade. Ändå av nån jäkligt lurig anledning så säljs dom i hundratusentals och lustigt nog rullar bilarna på våra gator. Det är inte så enkelt som att det är en bra produkt på fel ställe.
Så fort det sitter 4 kablar på en sond tror alla det är samma sort och typ. Men se det finns flera olika TYPER av sonder och allihopa har lika många kablar i våra fall. Dom är olika färgade för att skilja dom åt. Men tydligen verkar många tycka att färger är kul saker som inte spelar nån roll och att dom kan ersätta varandra. Sanningen är den att dom inte kan ersätta varann. MEN det är ju produktfel så varför bry sej med att köpa RÄTT del?

Har själv en biltema sond med rätta kontakten från början i min. Det går utmärkt. På den andra bilen sitter en skarvad biltema sond. Går utmärkt där med. Men så är det ju RÄTT delar till rätt bil... På förra bilen när jag bytte så var det skarvsond från biltema. Och ett 50tal har jag väl bytt, alla rullar som tänkt, men återigen.. rätt del på rätt bil.
Lmm fungerar också utmärkt men även där verkar en del människor skita i att läsa på sina orginaldelar ungefär lika mycket som leverantörerna lovar en massmätare till 3 modeller.. osv. Men har du numret som skrivs så fungerar det utmärkt återigen.
Hur ska vi ha det ? Har kunderna nåt ansvar över vad dom köper? Eller är det försäljarens uppgift att se till att kunderna inte går ut med fel saker när kunderna självplockar och anger egna artikelnr? Kanske lite fundervärt ändå? Det gäller ju inte bara biltema utan även autoexperten eller mekonomen osv. Det gäller alla som säljer nåt. Vem har ansvaret? Kunden.. eller säljaren.. Jag har min åsikt solklar.
Självklart ser du ju det som skitprodukter som absolut inte fungerar. Du har ju ändå aldrig tänkt på om det är fel sort som monterats eller hur? På med en ny eller en med korrekt nummer nånannanstans ifrån och så in med den andra i skräptunnan utan att ha en susning om varför den hamnade där....
en lamdasond är intet jag skule rekomendera at köpa begagnad, då den är stötkänslig.
sen så har 99:an en tendens att bränna av förvärmnings elementet på den sond som sitter på från fabrik. så det är ju stor risk att få en icke bytt somd om du köper gegagnad
av *pettson*
martin1g skrev:Ja jo det låter ju också vettigt, man kan inte springa och köpa fel delar och sen gnälla för de inte passar....Men passar biltemas då eller vad ?
*pettson* skrev:

Jag kan inte svara på det med mindre än att du vet vilket insprutnings system du har.
erfarenhets mässigt så komer du förr eller senare få problem om du monterar en biltema sond.

din bil tror jag har vad man brukar kalla för bredbands lamda, något som biltema inte säljer
verkar finnas många bud och tankar om det här med lambda...jag har beställt en beg. från skroten då behöver jag inte skarva kablar och får en som garanterat är av rätt sort. bara den inte också är sönder men då får jag väl lämna tillbaka den...är trött på alla grejer som krånglar med bilar...täbk när vi har elmotorer, inga tändstift, ing aolje och filterbyte, inga kamremmar, inga bensinrör, inga grenrör och avgasrör, katalysator, spjällhus och alla de andra 1000 sakerna i en modern bilmotor...inga rörliga delar överhuvudtaget knappt...
av *pettson*
martin1g skrev:verkar finnas många bud och tankar om det här med lambda...jag har beställt en beg. från skroten då behöver jag inte skarva kablar och får en som garanterat är av rätt sort. bara den inte också är sönder men då får jag väl lämna tillbaka den...är trött på alla grejer som krånglar med bilar...täbk när vi har elmotorer, inga tändstift, ing aolje och filterbyte, inga kamremmar, inga bensinrör, inga grenrör och avgasrör, katalysator, spjällhus och alla de andra 1000 sakerna i en modern bilmotor...inga rörliga delar överhuvudtaget knappt...
Ja tänk när vi har kollektorer för 5000spänn stycket och har vi tur slipper vi kol, finns det kol så blir ju dom nästan gratis och absolut lätta att byta. När isoleringen på motorlindningarna börjar bli murskna i vårt växlande kalla/varma/ fuktiga klimat. Ja tänk när man får byta ett helt ankare så gratis det kommer att bli. Eller när du blir lurad på batterisatsen som är i just din bil. Idag lämnar ju ingen garanti på ens ett mobiltelebatteri. Ett vanligt bilbatteri har mångar om och men föratt det ska finnas garanti. Så tänk är just din batteripack blir dålig.. Eller är dålig rentav vid köpet. Så gratis det kommer att vara att strippa hela bilen för att dela på den för att byta batteripack. För el kräver ju inget underhåll?.. Nej.. kanske dags att uppdatera sej ändå lite grand om hur saker fungerar? Visst kan man önska men.. Idag finns det inget därute som uppfyller det du pratar om..

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]