NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeng
Hej!
Jag har en V50 1,6D-06 där jag har andvänt värmaren en del nu i vinter,men för några dagar sen började den att ryka väldigt mycket.Imorse hade den inte startat.Försökte att starta den direkt men den lyser yes i någon sekund sen går den tillbaka till no.Finns det någon resetknapp eller fotocellslampa man kan torka av.

MVH
Mikael Englund
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Förmodligen har värmaren satt felkod och gjort sig själv obrukbar i och med att den inte har tändt ordentligt.
Det kan ev vara så att den har koxat igen och behöver bytas men annars åk in till volvo o be dem nolla och läsa felkoderna.
Ev kan också glödstiftet behöva bytas.
Användarvisningsbild
av runepv50
mikeng skrev:Hej!
Jag har en V50 1,6D-06 där jag har andvänt värmaren en del nu i vinter,men för några dagar sen började den att ryka väldigt mycket.Imorse hade den inte startat.Försökte att starta den direkt men den lyser yes i någon sekund sen går den tillbaka till no.Finns det någon resetknapp eller fotocellslampa man kan torka av.

MVH
Mikael Englund

Hei, meget bra forum dere har i Sverige. Jeg fikk sist uke samme problem på min 2007-V50 1,6D. Samme symtomer som nevnt av Mikael.

Har bestilt time hos verkstedet, men er det noe en kan gjøre med den selv?

Rune, Norge.
Användarvisningsbild
av Doffen
Det er veldig lite man kan gjøre selv.

Man kan ta av batteripolen og la den være av i 15 minutt for så å sette den på igjen. Dette skal fjerne feilkoden med for mange startforsøk.. så kan man prøve å starte varmeren. Da vil den prøve 2 ganger før den gir opp.

Har selv problemer med min, har vært inne 3 ganger, imorgen skal de bytte dieselpumpen til varmeren. Håper virkelig de får den iorden.
Men mine problemer har vært at den ikke har villet starte, når den først prøver så kommer det mye røyk ut, men så kan den finne på å starte igjen på 2. forsøk og brenne så fint så fint.. for så neste gang ikke ville starte.

Til nå har glødepluggen og flammevakta vært byttet, programvare oppdatert 3 ganger.. Så nå bytter de dieselpumpen.. har vært en del trøbbel med disse.
av gjenduro
Hej, Låt bilen vara avstängd och nyckeln ur i ett par timmar, försök igen sedan, jag vet att de har fungerat, bilen försöker göra en "reset" själv först. Fungerar inte detta så har bilen satt en permanent felkod och då måste du nog be verksdaden koppla in sin dator,

Om värmaren behöver monteras ur bilen så var noga med att vid återmontering att kabeln till värmarens bränslepump inte ligger emot värmarens avgassystem som går ner under värmaren, linda gärna in kabeln i något värmebeständigt material,

På min bil hände samma sak, det började ryka ordentligt och problem att starta värmaren, plockade då ur värmaren och det visade sig att kabeln till bränslepumpen legat emot avgasystemet och bränts av och orsakat kortis i elektronikdelen som för övrigt är ljuten och man kan ej komma åt och byta komponenter. Förmodligen hade värmaren varit ur förut och då återmonterats fel. Min bil är en föredetta tjänstebil och har förmodligen varit inne på Volvo Bil i Göteborg för service. (de tycker säkerligen att det är lika trångt och jävligt som jag)

Det är jävligt trångt att komma åt värmaren där den sitter, men ta god tid på dig och slarva inte med kablarna om du monterar ur värmaren själv, det kan du spara många tusen på då det tar en bra stund,

Elektronikdelen i värmaren säljs inte löst utan då får man köpa hela värmaren 11000kr :shock: Jag köpte en komplett värmare på skroten för 5000kr, den har nu fungerat klanderfritt.
Användarvisningsbild
av runepv50
Doffen skrev:Det er veldig lite man kan gjøre selv.

Man kan ta av batteripolen og la den være av i 15 minutt for så å sette den på igjen. Dette skal fjerne feilkoden med for mange startforsøk.. så kan man prøve å starte varmeren. Da vil den prøve 2 ganger før den gir opp.

Har selv problemer med min, har vært inne 3 ganger, imorgen skal de bytte dieselpumpen til varmeren. Håper virkelig de får den iorden.
Men mine problemer har vært at den ikke har villet starte, når den først prøver så kommer det mye røyk ut, men så kan den finne på å starte igjen på 2. forsøk og brenne så fint så fint.. for så neste gang ikke ville starte.

Til nå har glødepluggen og flammevakta vært byttet, programvare oppdatert 3 ganger.. Så nå bytter de dieselpumpen.. har vært en del trøbbel med disse.

Kan virke som at vi har samme symtomene. Prøvde å starte nå i kveld. Det kom mye røyk ut og så stoppet den bare. Har fungert bra i 2år. Skal la de på verkstedet skru på driten siden det enda er garanti på bilen.

Fint om du lar oss få høre i morgen etter du har vært på verkstedet. :D
Användarvisningsbild
av Doffen
Ja, vi har vel kanskje noe av de samme problemene.

Bilen har nå vært på verksted, de byttet matepumpen uten at det hjalp nevneverdig.
De fikk start på varmeren 2 ganger, 3. gangen stoppet den og la feilkoden for mange startforsøk. Så nå vet de egentlig ikke helt hva som er galt.
Användarvisningsbild
av runepv50
Doffen skrev:Ja, vi har vel kanskje noe av de samme problemene.

Bilen har nå vært på verksted, de byttet matepumpen uten at det hjalp nevneverdig.
De fikk start på varmeren 2 ganger, 3. gangen stoppet den og la feilkoden for mange startforsøk. Så nå vet de egentlig ikke helt hva som er galt.

Hmm, ikke godt å si. Jeg skal ha min inn på onsdag 28.jan så da kan jeg informere om min hva som eventuelt er gjort.
Användarvisningsbild
av Doffen
Snakket med Volvo idag, og de har bestillt ny komplett dieselvarmer til bilen min.
Antakeligvis styreenheten som har sviktet, og den kan ikke byttes, så heler varmeren må byttes.
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]