Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av woodss
Tjenare

Har 2 st fel på min 740tic som jag skulle vilja ha svar på vad det kan vara.

Fel.1 För det första så är tomgången dålig. Den dör om man inte gasar. Vi har satt ihop motorn igen för den var nerplockad, och vid första starten var det bra tomgång, sen några dagar senare började den rusa upp och ner i varvtal, stog och gasade själv(tjuvluft) . När det var löst så fanns det ingen tomgång längre, nu dör den om man inte gasar.

Vad kan detta vara? Kan man ställa in på något sätt så den för högre tomgång eller sköter datorn allt?

Fel.2 Bilen tappar laddtryck när man kör, hinkar man i 3 an och börjar gasa upp så vid ungefär 4-4,500 varv så dör den (motorn dör ej) men laddet bara försvinner så det blir ett ryck sen kan man köra igen. Så det är när det börjar bli ladd som den dör.

Bilen har öppen dump, sen vet vi inte om det är en trimbox i eller inte. Men skulle det kunna vara så att trimboxen har ett högre laddtryck inställt än original, och det är wastegaten som går in och släpper trycket?

Eller vad kan det bero på?
av rickard84
öppna dumpar gör ju att den drar tjuvluft igenom den.
öppna dumpar skall INTE användas till bilar med LMM....! (om man nu inte hellre vill ha psss-ljud än att motorn ska gå som den ska)

det är ett fel iallafall, kanske finns fler
av woodss
tjuvluft? Den är ju stängd när bilen går på tomgång. Den öppnar ju bara när det blir vakuum innanför gasspjället? Om laddet är tillräckligt högt då.

Känns som det är något annat problem?
av rickard84
Nää

När motorn är avstängd är vakumet precis 0, dvs ingenting.
När turbon laddar, har du övertryck. dumpen håller tätt...
När motorn går på tomgång och lätt gas, upp till fullgas (men innan turbon börjar ladda) så har du vakum
en motor utan turbo har då 0 i vakum vid fullgas och i avstängt läge, i annat fall vakum...

titta på din laddtrycksmätare! när bilen är avstängd ser du ju 0-läget, inget vakum dvs. starta, så ser du att den kryper neråt! (dvs andra hållet än om du gasar fullt å turbon laddar)

Hoppas jag inte krånglade till det för mycket
av front_one
Spänn fjädern i dumpen så den stänger ordentligt. annars sätt dit återcirkulerande ska inte vara öppen på bil med lmm...Hur är turbon i skicket ?
av woodss
Ja okej rickard.

Men fjädern i dumpen är spänd till max dvs alla tillhörande brickor är illagda.
Var kan man köpa en billig återcirkulerande? På speedparts har dem ju än för ca 150:- som sitter på original till saab då, finns det någon liknande firma till volvo som säljer samma grejer som original men inte "original".

Förresten, kan man inte bygga om sin Atmosfäriska dumpventil till en återcirkulerande? Borde väl bara vara att skruva av tratten och sätta ett rör? Och dra slang..

Turbon är väl inte i bästa skick, ett blad är aningen böjt.

Det skulle inte funka med en dump från en saab?
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/10,1157.jpg
av front_one
Det går att bygga om det är inge som helst problem. Har du provat att ta ut två av alla brickor? Den dumpen för 150 fungerar utmärkt. Okej kan vara turbon som gör att din bil tappar ladd. hade samma problem på min 940 turbo. blev bra när jag bytte
av woodss
Ja vi har testat alla olika konstellationer med brickorna, det konstiga var att det inte var ett skit skillnad.

Tomgången är bra nu, smörjt upp startmotorn lite (igen).

Fast problemet med att laddet försvinner finns fortfarande kvar :(

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag frå[…]

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]