Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peppe97
Hej har ett problem som jag undrar om nån har haft samma problem som mig,motorelektroniklampan har varit tänd nu i ca två veckor,har felkod 5-2-1 förvärmning lambdasond felaktig,nollade felkoderna och körde sen tändes lampan igen,provade och nolla igen och då har den gått i ca 3 dagar tills den tändes idag igen,bilen går klockrent jämt och fint,drar lite mer bensin..min fundering nu när jag har felkod och lampan tänds återkommande är det då lambdasonden som krånglar eller kan det vara andra problem?tar tacksamt emot tips från de som ev har haft liknande symtom.tack mvh peppe
av *pettson*
peppe97 skrev:Hej har ett problem som jag undrar om nån har haft samma problem som mig,motorelektroniklampan har varit tänd nu i ca två veckor,har felkod 5-2-1 förvärmning lambdasond felaktig,nollade felkoderna och körde sen tändes lampan igen,provade och nolla igen och då har den gått i ca 3 dagar tills den tändes idag igen,bilen går klockrent jämt och fint,drar lite mer bensin..min fundering nu när jag har felkod och lampan tänds återkommande är det då lambdasonden som krånglar eller kan det vara andra problem?tar tacksamt emot tips från de som ev har haft liknande symtom.tack mvh peppe
Tyvärr brukar det vara så att det är lambdan som krånglar när förvärmningen gett upp. MEN i ditt fall tar det ju flera dagar innan det kommer tillbaka och det tyder ju faktiskt på att det är ett kablagefel eller förvisso ett glapp i sonden. Gör en visuell kontroll av kablaget o se om du kan hitta nåt problem.
Annars är det troligen tajm att beställa sej en ny. Du kan INTE köra med universalsonder på din bil då du har 5v lambdasystem.
av peppe97
har gått ett tag men nu bytt lambdasond och motorelektronik lampan släcktes,uppkom ett nytt problem när jag bytt lambdasonden,den går ryckigt,har haft av batteri minus och sen låtit den stå på tom gång och ställt in sig,så allting bra,, men sen när jag åkt ca 10 minuter så liksom sackar den när jag ger gaspådrag för att sedan dra iväg efter nån sekund,har inte gjort nått annat än bytt lambdasond...tacksam för svar mvh peter
av peppe97
Har nu kollat felkod och har fått en ny efter lambdabytet.. den visar 5-1-2 lambdareglering undre gräns (för fet)är det nån som har nått tips om vad man kan göra åt detta??
av *pettson*
peppe97 skrev:har gått ett tag men nu bytt lambdasond och motorelektronik lampan släcktes,uppkom ett nytt problem när jag bytt lambdasonden,den går ryckigt,har haft av batteri minus och sen låtit den stå på tom gång och ställt in sig,så allting bra,, men sen när jag åkt ca 10 minuter så liksom sackar den när jag ger gaspådrag för att sedan dra iväg efter nån sekund,har inte gjort nått annat än bytt lambdasond...tacksam för svar mvh peter
Den kräver betydligt mera än tomgångskörning för att ställa in lambdasonden. Säg till om sådär 10mil blandad körning. Det som går snabbt att ställa in vad gäller lambdan, det är när den hittat sitt arbetsområde, småjusteringar inom området är den väldigt snabb på. Men inte på vägen till området så att säga.
av peppe97
Tack för svaret pettson är nu uppe i ca 13 mils körning kanske behöver den längre tid att ställa in sig på,,men om den fortsätter att rycka och så.. finns det nått att göra för att hjälpa lambdan på vägen så den hittar rätt??
av *pettson*
peppe97 skrev:Tack för svaret pettson är nu uppe i ca 13 mils körning kanske behöver den längre tid att ställa in sig på,,men om den fortsätter att rycka och så.. finns det nått att göra för att hjälpa lambdan på vägen så den hittar rätt??
13 mil bör räcka.. det finns nåt mer trassel. Hur mår tänddelarna? när kollades tändkablarna?
av peppe97
Hej pettson ochalla andra har idag bytt tillbaka till den gamla lambdan och bilen går klockrent den tidigare felkoden om för fet blandning är borta men motorelektroniklampan lyser igen,pettson har tidigare skrivit om att det inte går med universalsond till min bil,,men jag var väl kanske dumsnål när jag övertalades av biltema att dom nu hade en som passade min bil med rätt kontakt,,och den passade ju men med fel bränsleblandning som följd,så om du pettson eller nån annan kan göra samma konstaterande som mig,, att det är fel på sonden som sitter i (orginal)och att det måste vara en orginalsond för att det ska fungera,,eller har biltema rn anna som passar mig att dom helt enkelt gett mig fel??väldigt tacksam för tips,,ska väl säga att en på biltema kostar 650kr och på tex mekonomen 1700kr volvo ca 2000kr så det skiljer ju lite..mvh peppe
av *pettson*
peppe97 skrev:Hej pettson ochalla andra har idag bytt tillbaka till den gamla lambdan och bilen går klockrent den tidigare felkoden om för fet blandning är borta men motorelektroniklampan lyser igen,pettson har tidigare skrivit om att det inte går med universalsond till min bil,,men jag var väl kanske dumsnål när jag övertalades av biltema att dom nu hade en som passade min bil med rätt kontakt,,och den passade ju men med fel bränsleblandning som följd,så om du pettson eller nån annan kan göra samma konstaterande som mig,, att det är fel på sonden som sitter i (orginal)och att det måste vara en orginalsond för att det ska fungera,,eller har biltema rn anna som passar mig att dom helt enkelt gett mig fel??väldigt tacksam för tips,,ska väl säga att en på biltema kostar 650kr och på tex mekonomen 1700kr volvo ca 2000kr så det skiljer ju lite..mvh peppe
Jag vet inte om du förstått vad skillnaden mellan sonderna är? Biltema saluför INGEN sond till din bil. Det finns inte heller i deras katalog.
Du har en 10V motor som kräver en sond som ger 5V signalspänning.
Att lampan släcktes var för att motorn klagat på förvärmningen av sonden. Och den är faktiskt likadan så förvärmningen har ju fungerat. Men återigen signaldelen är inte densamma.

Biltema saluför endast sonder som ger 1V signalspänning. Du har inte ens samma kabelfärger som sonden du inhandlat så varför ens testa?
Färgerna avslöjar vilken typ av sond vi pratar om, dom är alltså inte tagna för att man tyckte att färgen var billigast.
Det kan alltså ALDRIG bli rätt. Inte heller tror jag direkt på att biltema rekommenderat dej sonden ifråga när du förklarat att du har en 10V motor? Alla deras rekommendationer gäller nämligen 20v motorerna.
Om det är så att nån propsat på att det ska passa, ska du direkt tillbaka och slå sonden i bänken och kräva pengarna tillbaka samt bensinpengar. Samt att du ska förklara mycket tydligt att dom INTE passar 10v motorer och aldrig kommer att passa dom..
Den här infon för biltema för sina *universal lambdor* Den sitter dock inte vid märkesanpassade, men infon är exakt lika viktig där.

*Biltemas lambdasonder av universaltyp passar till de allra flesta bilar vars originallambdasond har en, två, tre eller fyra anslutningskablar, dock ej till bilar försedda med Titanium-lambdasonder (5 V). Man känner igen en Titanium-lambdasond på att en av kablarna är röd.*

Så vill du ha ordning på din bil. Köp rätt sond så blir det enklare.
Volvo V50 "Mr White"

Nya damasken monterad.jpg Hallå! Nu var ny[…]

start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!

Justera dimljus V90-18

Hej, Fick nedslag på besiktningen att v&aum[…]