PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Bregoet
Hej,
nu är det så att min b20 läcker olja i främre vevaxel-tätning. jag har bytt den inre filter-packnigen. Men det satt en packnig utanför filter-packnigen som vara gjord i typ backelit. var finns den att köpa? hittar den inte på några sprängskisser. har kollat på Cvi-automotive utan resultat.
av LarsBd
Det sitter bara en filtring som tätning däremot finns det en tunn plåtbricka samt en låsring för att hålla filtringen på plats.
av Frownlayer
kolla på kg-trimning... de bygger om vevaxeltätningar och sätter i packbox utanför...

sen så ska du ha ett verktyg som centrerar kåpan. annars får du snart byta filtring igen.
av Bregoet
Frownlayer skrev:kolla på kg-trimning... de bygger om vevaxeltätningar och sätter i packbox utanför...

sen så ska du ha ett verktyg som centrerar kåpan. annars får du snart byta filtring igen.
men hur centrarar men kåpan då det sitter ju typ 10 bultar runt om? finns inte så mycket spelrum.
av LarsBd
Om man antar att kåpan har suttit där minst 20 år och filtringen först nu börjat att läcka behöver du inte bekymmra dig om någon centrering.
Skulle man behöva centrera kåpan görs det enklast med filtringen monterad i lös kåpa och sedan bara trycka dit kåpan med filtring på vevaxeln, man måste då ha lossat oljetråget så att det inte stör vid montaget.
Vill man kontrollera centreringen går det bra med ett bladmått (0,1mm tror jag det var) i utrymmet mellan vevaxel och kåpa innanför filtringen.
av Bregoet
LarsBd skrev:Om man antar att kåpan har suttit där minst 20 år och filtringen först nu börjat att läcka behöver du inte bekymmra dig om någon centrering.
Skulle man behöva centrera kåpan görs det enklast med filtringen monterad i lös kåpa och sedan bara trycka dit kåpan med filtring på vevaxeln, man måste då ha lossat oljetråget så att det inte stör vid montaget.
Vill man kontrollera centreringen går det bra med ett bladmått (0,1mm tror jag det var) i utrymmet mellan vevaxel och kåpa innanför filtringen.
okej tack för alla svar jag skiter i att centrera och beställer och packbox från kg trimning.
Användarvisningsbild
av camaro69
Packbox PB424 hos kg-trimning kostar 45 kronor och är bara att pressa i själv. Inte fan behöver du köpa hela kåpan för 275 kronor.

Det är härligt med lättmekat gammalt gjutjärn. :wink:
av Amarace
camaro69 skrev:Packbox PB424 hos kg-trimning kostar 45 kronor och är bara att pressa i själv. Inte fan behöver du köpa hela kåpan för 275 kronor.

Det är härligt med lättmekat gammalt gjutjärn. :wink:

Du måste köpa kåpan också om du inte redan har en kåpa som är bearbetad för att använda Packbox. Är som sagt Filtring original.

Sen tycker jag själv filtring är bra, monterar man den bara rätt (indränkt i olja) så håller den lääänge, och centrering behövs bara om man tar loss kåpan (men som lars skriver centrerar den sig själv i princip, jag har då aldrig haft problem med det).
av Bregoet
Jahopp, var det så här att filterpacknigen (gammla) satt innanför transmissionskåpan. ska den sitta där? alltså man var tvungen att skruva loss kåpan. för det ska väll sitta på utsidan innanför brickan på vevaxeln ? men där satt den en till packnig. men det ska väll bara vara en filter packnig? hoppas ni fattar
Användarvisningsbild
av Hasse63
Finns bara en tätning, antingen packboxen eller filtringen. De sitter som synes åtkomliga från utsidan.
Bild

Edit:
För att byta packboxen får man ta lös kopan och knacka ur den.
För att byta filtringen så pillar man loss låsringen och lyfter ur täckbrickan och sen så är det bara pilla ur och sätta in den nya oljeindränkta filtringen.

Tvättat! Dock är den nog smutsig vid hem[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" […]

Har ett problem med min fjärrlåsning me[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämpar[…]