Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Undrar om någon vet vad det kan vara för fel när motorn plötsligt dör när man frikopplar och bromsar in vid tex rödljus? Det händer inte alltid utan nån gång ibland. Tomgången blir vid frikoppling + broms jättelåg och plötsligt stannar motorn. Den går att starta direkt efter så det är inga problem att få igång motorn igen.
Bilen är chippad från 140hk till 180hk. Motorelektroniklampan tändes för ca 2 mån sen och volvo kollade felkoder och nollade koderna. Resultatet visade sig att vara ett "intermittent" fel därför att det var flera grejer som larmade bla tryckgivare.
Min bil, automat, stannade när jag exempelvis skulle svänga in på infarter till hus, vid parkering eller liknande krypkörningar. Då gjorde de en uppdatering av mjukvaran i bilen plus att de rengjorde insuget till gasspjället. Efter de går den jättebra.
Konstig tomgång kan bero på läckage på vacum sidan, kolla mé start gas. Okontrollerade stopp, kan kanske bero på problem med soppa pumpen. Pumpen eller relääet. Kan det härledas till något annat? Tom eller halvfull tank? Misstänker du något själv? Oftast stämmer ens misstankar.
Hmm, jag är ju tyvärr en sån där kille med tummen mitt i handen :cry:
Det spelar ingen roll om det är fulltankat eller ej.
Det jag misstänker är om chiptrimmet är kass, ångrar att jag betalade för detta eftersom
jag inte märker nån större skillnad.
Bilen har ju rullat nästan 19000 mil så det kanske är dags att rengöra gasspjället eller byta ut nått annat svindyrt :x Har lagt 20000:- på reparationer senaste året... Bytt lamdasond, termostat, bromsok plus en massa annat...........
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]