Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Are
Min 97a 945 lättrycksturbo har plötsligt tappat orken.Varvar inte ut ,tappar kraft vid 2000v men kämpar upp till 4000 på plan mark.
Inga startproblem, inget hackande, ingen ojämn gång, inga missljud, jag blir inte klok på detta.
Har inte någon diagnosbox monterad undrar varför?
Användarvisningsbild
av Ticken
Du hade ingen sån där lite diagnos burk vid ena fjäderbenet där du kan läsa ut felkoder?
Dubbelkollat att alla tändkablar sitter på och är hela och så? locket bak på toppen är helt och fint?
kom detta hela plötsligt eller?

/Turbo+
av Are
Inget tyder på att det finns några skador på kablar eller fördelarlock.
Det kom helt plötsligt bilen gick perfekt på söndan och på måndagen fanns felet där.
Nej det är just det att kontkten noch fästet sitter på fjäderbenstornet men ingen box finns.
Användarvisningsbild
av Ticken
Va festligt.. Nu är jag absolut inte expert här. Men det har ju varit rätt kallt ute nu på nätterna. Så det skulle ju kunna vara så att det har trängt in vatten i tex fördelarlocket som sedan expanderat och gjort så locket spruckit?
Ta bort det och kolla innefrån hur det ser ut. Riktigt noga.
Det är rent i fint i luftburken och så också?
Annars tror jag nästan att någon av mästermeckarna här får ta vid nu..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Sparkz
Turbon som har skurit? Om du klämmer på slangen efter turbon ska du kunna känna trycket i den samtidigt som du gasar. Eller ta loss slangen från luftfiltret och prova att snurra på turbon för hand. Ska snurra lätt, lite axialglapp är ok, och kanske väldigt lite radiellt.
av rickard84
95 var sista årsmodellen man kan läsa ut felkoder på via liten lampa.. du har istället ett OBD-2 uttag vid bilens mittarmstöd.

Man kan kolla felkoder via obd-2kontakten också om du är lite händig utav dig oh har en led-lampa

sätter du ledlampan mellan stift nr 3 (minus) å stift nr 17 (plus), Å sedan kortsluter stift 3 med stift 5 på samma vis som du kollar felkoder på vanligt vis, så ska du få fram koden i ledlampan. Det ska gå bra att släcka motorelektroniklampan på så vis också. Om den lyser? annars bör du inte ha några felkoder...

Svårt att veta hur bilen har blivit, men än den bara slö (borde inte bli så slö som du beskriver) så skulle wastgatestången kunna ha lossnat. Då laddar inte turbon, den har gjort det för mig men bilen gick iaf att köra i 120 km/h...! å hänga med i trafiken
av Are
Tackar för alla kreativa tips och jag ska ta och kolla både turbon och wastgatestaget även en noggran av alla vacumslangar och ventiler. Lyckas jag inte hitta det så återkommer jag väl.
Tack för infon ang diagnossystemet det gör det ju möjligt för mig att kolla koder.har inte fått någon tändning från varningssystemet heller.
Som gammal 245 skruvare blir ju 900 ren hitech. Skruvandetn är ju ok men att lära sig ett nytt system tar sin tid.
Användarvisningsbild
av MoteX740
Tycker det låter som Turboproblem :)
Kan man koppla den där från biltema även på dom som har diagnostikbox ?
740 -92 ?
Användarvisningsbild
av sidhabo
MoteX740 skrev:Tycker det låter som Turboproblem :)
Kan man koppla den där från biltema även på dom som har diagnostikbox ?
740 -92 ?
Nä, tror denna bara funkar fr o m årsmodell -96 som har OBD2 sockel i mittkonsolen inne i bilen.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]