anis16 skrev:men det är stor skillnad på ett år gamla XC90 orginal V-hjul + 300.- för navringar jämfört med 17000.- för helt nya sulor... Min poäng här är att varför avråds man från att använda XC90 däcken jämfört med icke-orginal (BBS etc.) då dom inte heller har på pricken rätt dimensioner och kommer med navring...
Hellre XC90-fälgar än andra eftermarknadsfälgar. Du får ju givetvis göra precis hur du vill. Men du frågade om råd, och mitt råd är att antingen köpa helt nya XC60-fälgar, eller att se om du hittar några begagnade XC60/XC70II-fälgar. Fel fälgar plus navringar blir aldrig lika bra som rätt fälgar. När det dessutom gäller en ny dyr (och tung) bil som göra att det blir stora påfrestningar på fälgarna är det extra dumt att "snåla".
Jag har ett exempel; En S60 R awd aut. Han köpte inte dom fälgarna som Volvo rekommenderar till R, utan ett par 19" av ett annat märke. Det var inga billiga fälgar, men tydligen var dom inte byggda för dom påfrestningarna, eller möjligtvis körde med navringar/spacers, jag är inte säker. En tjej var ute och körde den bilen, skulle ut på motorvägen och då hör en stor smäll. Stannar som tur är, eftersom det visar sig att framfälgarna har spruckit helt runt navet! :shock: Dvs bultarna och centrumet på fälgarna satt kvar men resten av fälgarna hade gått sönder! :???: Tänk vilken katastrof det hade varit om det hade gått i 120 på motorvägen!
Det är ett skräckexempel. Det är ovanligt, men det kan hända.
Här är ett par XC60-fälgar tillsalu t.ex
http://www.blocket.se/vi/19714643.htm?ca=20_s