Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Navringar är OK, tunna spacers är det inte.. Den sorten som används t.ex för få på V70 fälg på en 740 är Ok.

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
anis16 skrev:Trixa och trixa; Om jag köper icke-orginalfälgar så följer det ju med navringar... eller har jag fel?
Menar du kopior eller av andra märken bara?

Billiga kopior ska man akta sig för. Oftast är dom av väldigt dålig kvalite, väldigt tunga, plus att dom förmodligen inte tål samma vikt som orginalfälgarna.
Användarvisningsbild
av gooose
Lite tänkvärt för alla som behöver ha Centrerings ringar men "tror" dom inte spelar någon roll
Har du inte dessa ringar så kan du få detta fenomen som jag fick höra för om ett tag sedan

Föraren/ägaren till bilen monterade sina vinterhjul som behövde centrerings ringar men han hade ej några och han hade ingen aning om att han behövde detta så han monterar sina hjul
Men tycker att det vibbrerar lite så han "efter drar" sina hjul inte 1 gång utan vid 5-6 tillfällen problemet som uppstår är att efter alla dessa efter dragningar pga vibbrationer som han troddes bero på lösa hjul
Då hjulbultarna i hans fall ej var centrerade i fälghålen så går hjulbultarna av en efter en så när han kommer till verkstad så sitter tex 1 hjul på endast 2 bultar och på dessa så har han dragit åt så hårt att gängorna har skurit på bultarna
Kan väl tänka mig att det var jobbigt att få loss dom Han hade tur denna gång ingen olycka inträffade
Det är väl inte alltid som informationen om Centreringsringar går fram tex om man köper från blocket

Så till er som inte använder orginal hjul missa inte centreringsringarna och testa inte i fall det går
Detta gäller även med orginal fast då man byter fälgar mellan olika modeller även då kan det behövas ringar
tex V70N till v70II/V50/S80 eller Xc90 till V70N/V70II/XC60/V50/S80

Detta är bara en tänkvärd sak så ingen råkar illa ut på grund av något man inte vet om
Använder man fälgar som inte är till just din modell av bil kolla med erfaren däckhandlare så du är på den säkra sidan

//Goose
av anis16
XC90_Executive skrev: Menar du kopior eller av andra märken bara?

Vad är vad då?

Om jag köper exempelvis fälgar av märke ACE eller nått som passar bilen, är det en kopia eller ett annat märke?

Främst tänkte jag på att kränga på XC90-Vhjul då det finns ett stort utbud av beg sådana och jag har ingen lust att köpa helt nya vintersulor då 60% av säsongen har gått, speciellt när bilia tar 17000:- för dom...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
anis16 skrev:Vad är vad då?

Om jag köper exempelvis fälgar av märke ACE eller nått som passar bilen, är det en kopia eller ett annat märke?

Främst tänkte jag på att kränga på XC90-Vhjul då det finns ett stort utbud av beg sådana och jag har ingen lust att köpa helt nya vintersulor då 60% av säsongen har gått, speciellt när bilia tar 17000:- för dom...
Kopior är helt enkelt kopior av Volvos fälgar. Brukar finnas i "paket" med kinadäck. 4st däck och fälg i 19" för typ 8500kr.

Köper man fälgar från t.ex BBS eller någon annan seriös tillverkare så håller ju dom hög kvalité, men dom kostar också betydligt mer än kopiorna. 17000kr tyckte inte jag var farligt för 4 st fälgar + vinterdäck till XC60. Du ska väl köra med dom nästa säsong också?
av anis16
XC90_Executive skrev:
anis16 skrev:Vad är vad då?

Kopior är helt enkelt kopior av Volvos fälgar. Brukar finnas i "paket" med kinadäck. 4st däck och fälg i 19" för typ 8500kr.

Köper man fälgar från t.ex BBS eller någon annan seriös tillverkare så håller ju dom hög kvalité, men dom kostar också betydligt mer än kopiorna. 17000kr tyckte inte jag var farligt för 4 st fälgar + vinterdäck till XC60. Du ska väl köra med dom nästa säsong också?
men det är stor skillnad på ett år gamla XC90 orginal V-hjul + 300.- för navringar jämfört med 17000.- för helt nya sulor... Min poäng här är att varför avråds man från att använda XC90 däcken jämfört med icke-orginal (BBS etc.) då dom inte heller har på pricken rätt dimensioner och kommer med navring...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
anis16 skrev:men det är stor skillnad på ett år gamla XC90 orginal V-hjul + 300.- för navringar jämfört med 17000.- för helt nya sulor... Min poäng här är att varför avråds man från att använda XC90 däcken jämfört med icke-orginal (BBS etc.) då dom inte heller har på pricken rätt dimensioner och kommer med navring...

Hellre XC90-fälgar än andra eftermarknadsfälgar. Du får ju givetvis göra precis hur du vill. Men du frågade om råd, och mitt råd är att antingen köpa helt nya XC60-fälgar, eller att se om du hittar några begagnade XC60/XC70II-fälgar. Fel fälgar plus navringar blir aldrig lika bra som rätt fälgar. När det dessutom gäller en ny dyr (och tung) bil som göra att det blir stora påfrestningar på fälgarna är det extra dumt att "snåla".

Jag har ett exempel; En S60 R awd aut. Han köpte inte dom fälgarna som Volvo rekommenderar till R, utan ett par 19" av ett annat märke. Det var inga billiga fälgar, men tydligen var dom inte byggda för dom påfrestningarna, eller möjligtvis körde med navringar/spacers, jag är inte säker. En tjej var ute och körde den bilen, skulle ut på motorvägen och då hör en stor smäll. Stannar som tur är, eftersom det visar sig att framfälgarna har spruckit helt runt navet! :shock: Dvs bultarna och centrumet på fälgarna satt kvar men resten av fälgarna hade gått sönder! :???: Tänk vilken katastrof det hade varit om det hade gått i 120 på motorvägen!

Det är ett skräckexempel. Det är ovanligt, men det kan hända.

Här är ett par XC60-fälgar tillsalu t.ex http://www.blocket.se/vi/19714643.htm?ca=20_s
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]