- tor 15 jan 2009, 14:46
Att bilen ligger nära sin EU cykel tröstar inte mycket när de absoluta siffrorna är så fasligt höga. Att förbrukningen skulle öka med automat var jag medveten om men 3dl per mil är löjligt mycket. Runt 1,3 l milen hade jag nog räknat med, inte 1,5...
Vi måste också tänka på att det inte är stadskörning i meningen kökörning vi pratar om utan 70 väg till och från jobbet. Absolut ingen hård körning utan endast följa den allmänna trafikrytmen.
Lyckligtvis är bilen löjligt billig att försäkra första året genom prova på försäkring så den totala kostnaden blir inte högre. Nu står bilen också enbart och samlar damm eftersom jag av jobbskäl inte behöver bilen i veckorna (att åka tunnelbana är det bästa sättet att minska sin förbrukning...)
Bilen har också många fördelar, något annat vill jag inte påstå:
+Den är väldigt kvick i sina rörelser trots bekväm fjädring
+Bra styrrespons
+Absolut ingen torque steer (anledningen till att jag valde fyrhjulsdrift)
+Tyst, mycket tystare än väntat (dubbelglas antagligen förklaringen, andra S40 och framförallt V50 som jag kört har bullrat mycket mer)
+Modern och snygg inredning
+Smidigt format och bra rymd fram
+Jättebra halv och helljus (bixenon)
+Golvet blir plant när man fäller sätena eftersom även sittdynan kan fällas
+Bra ljud (HP)
+Billig försäkring
-Bagageutrymmet är pyttelitet, golvet är höjt närmare 1 dm på AWD versionerna. Förr åkte jag runt med 1 golfbag och en murarhink med bilvårdstillbehör utan att märka det. Nu går inte ens hinken in...
-Förbrukningen är galet hög
-Lådan växlar dåligt när den är kall. Mellan 2-3 är växlingen dålig även vid varm låda
-Pyttebaksäte (bryr jag mig dock inte om)
-Dyr skatt (förbrukningen igen)
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i