NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
dali skrev:
Som motpol kan vi ta min S40N T5 FWD med automatlåda, jag pendlade 12 mil dagligen med den och låg på 0.81-0.85 (uppmätt) beroende på årstid och tempo. Pendlingen var ca 8 mil i 120, 3 mil i 100 och resten 50-70. Körde med 205/55-16 både sommar och vinter. Tror aldrig jag var över litern med den, körde den i ca 18 månader.
Med andra ord, uteslutande landsvägskörning?
av Lövet
Att min körprofil är den sämsta som finns om man vill ha låg förbrukning det är jag medveten om. Dock så drar den 3dl mer per mil under identiska förhållanden än min tidigare BMW 530 gjorde som var äldre, tyngre, större och starkare. Jag vill bara att man som spekulant ska vara medveten om denna brist. Kör man mest landsväg så behöver man inte bry sig om detta vilket flera personer ovan visat.

Jag skulle inte oroa mig ett dugg över skinnet på den silverfärgade -06an. Det räcker med att en tjockis i Jeans var förra ägaren så slits skinnet lite mer än normalt. Kombinera detta med en bild tagen med blixt så ser det värre ut än det är.

Textil/T-tec är INTE skinn. Detta är bara ytterligare en lögn (överdrift) som "Juhlian" slänger sig med.

Att du har 15 mil till Karlstad är väl inte så farligt? Kan lova dig att det inte är "något skit med bilen". En sådan bil hamnar inte hos en auktoriserad BMW handlare. Om de får ett dåligt inbyte så säljer de iväg den illa kvickt till en mindre handlare. Stora handlare ställer vanligen inte ut bilar med fel eller dåligt skick i sin hall.

Jag köpte för övrigt min bil osedd och den har gått dubbelt mot den silvriga. Gjorde upp priset via telefon och åkte sedan till Borås (45 mil enkel) och köpte den. Finans & Försäkring gjordes upp över telefon.
av vadfinns
Ja hans annons har jag tappat lite förtroende för nu när ett antal fel påtalats. Känns
inte jättebra att saker inte stämmer, sen kan han ju givetvis själv vara okunnig, precis
som jag och ha dålig koll på vad han har och inte har...

Har mailat om den silverfärgade 06:an och fått svar:
* Spoilern fram längst ner har ett par sprickor
* V-hjul på plåtfälg går denna säsong ut.
* Dåliga sommardäck bak

Spoilern, dyr att byta? Skall väl lackas osv också antar jag?
Fyra nya vinterdäck behövs till nästa vinter
och nya sommardäck ganska omgående (förhoppningsvis)
av dali
Amli skrev:
dali skrev:
Som motpol kan vi ta min S40N T5 FWD med automatlåda, jag pendlade 12 mil dagligen med den och låg på 0.81-0.85 (uppmätt) beroende på årstid och tempo. Pendlingen var ca 8 mil i 120, 3 mil i 100 och resten 50-70. Körde med 205/55-16 både sommar och vinter. Tror aldrig jag var över litern med den, körde den i ca 18 månader.
Med andra ord, uteslutande landsvägskörning?
I princip. I början så bodde jag 3 km från jobbet, då låg förbrukningen runt 0.9-0.95. Efter flytt så pendlade jag 12 mil och majoriteten var på landsväg i 90-120, med en förbrukning runt 0.81-0.85.
Användarvisningsbild
av wendtan
andreas_lofgren skrev:Att min körprofil är den sämsta som finns om man vill ha låg förbrukning det är jag medveten om. Dock så drar den 3dl mer per mil under identiska förhållanden än min tidigare BMW 530 gjorde som var äldre, tyngre, större och starkare. Jag vill bara att man som spekulant ska vara medveten om denna brist. Kör man mest landsväg så behöver man inte bry sig om detta vilket flera personer ovan visat.

Jag skulle inte oroa mig ett dugg över skinnet på den silverfärgade -06an. Det räcker med att en tjockis i Jeans var förra ägaren så slits skinnet lite mer än normalt. Kombinera detta med en bild tagen med blixt så ser det värre ut än det är.

Textil/T-tec är INTE skinn. Detta är bara ytterligare en lögn (överdrift) som "Juhlian" slänger sig med.

Att du har 15 mil till Karlstad är väl inte så farligt? Kan lova dig att det inte är "något skit med bilen". En sådan bil hamnar inte hos en auktoriserad BMW handlare. Om de får ett dåligt inbyte så säljer de iväg den illa kvickt till en mindre handlare. Stora handlare ställer vanligen inte ut bilar med fel eller dåligt skick i sin hall.

Jag köpte för övrigt min bil osedd och den har gått dubbelt mot den silvriga. Gjorde upp priset via telefon och åkte sedan till Borås (45 mil enkel) och köpte den. Finans & Försäkring gjordes upp över telefon.
Men din 530 var varken 4wd eller Automat? Starkare tål och diskuteras, men visst mindre vrid(20 nm) men mer hk(11) .
Volvo anger ju just 1,5 liter milen vid ren stadskörning med t5 awd automat. Med dina korta sträckor och att motorn knappt blir varm bidrar nog tyvärr till din besvikelse över förbrukningen.
av Lövet
Att bilen ligger nära sin EU cykel tröstar inte mycket när de absoluta siffrorna är så fasligt höga. Att förbrukningen skulle öka med automat var jag medveten om men 3dl per mil är löjligt mycket. Runt 1,3 l milen hade jag nog räknat med, inte 1,5...

Vi måste också tänka på att det inte är stadskörning i meningen kökörning vi pratar om utan 70 väg till och från jobbet. Absolut ingen hård körning utan endast följa den allmänna trafikrytmen.

Lyckligtvis är bilen löjligt billig att försäkra första året genom prova på försäkring så den totala kostnaden blir inte högre. Nu står bilen också enbart och samlar damm eftersom jag av jobbskäl inte behöver bilen i veckorna (att åka tunnelbana är det bästa sättet att minska sin förbrukning...)

Bilen har också många fördelar, något annat vill jag inte påstå:

+Den är väldigt kvick i sina rörelser trots bekväm fjädring
+Bra styrrespons
+Absolut ingen torque steer (anledningen till att jag valde fyrhjulsdrift)
+Tyst, mycket tystare än väntat (dubbelglas antagligen förklaringen, andra S40 och framförallt V50 som jag kört har bullrat mycket mer)
+Modern och snygg inredning
+Smidigt format och bra rymd fram
+Jättebra halv och helljus (bixenon)
+Golvet blir plant när man fäller sätena eftersom även sittdynan kan fällas
+Bra ljud (HP)
+Billig försäkring

-Bagageutrymmet är pyttelitet, golvet är höjt närmare 1 dm på AWD versionerna. Förr åkte jag runt med 1 golfbag och en murarhink med bilvårdstillbehör utan att märka det. Nu går inte ens hinken in...
-Förbrukningen är galet hög
-Lådan växlar dåligt när den är kall. Mellan 2-3 är växlingen dålig även vid varm låda
-Pyttebaksäte (bryr jag mig dock inte om)
-Dyr skatt (förbrukningen igen)
av teca
vadfinns skrev:Hej

Är på jakt efter ny bil då vi uppenbarligen behöver en kombi.

Har tittat på V50 från årsmodell -07, har tänkt att lägga runt 140-160´
Motoralternativen som varit aktuella för mig är: 2,4 med 140 eller 170 hk, vilken funkar bäst där? Har haft svårt att hitta provkörningar för 170 varianten.
Har även varit lite inne på en T5 -07 med runt 2500 mil på mätaren, hamnar lite högre i pris men 10´upp funkar om bilen är klart att föredra..

Vad är rimligt att betala för en 140/170/T5 årsmodell -07 med 2500 mil på mätaren?

Kom med åsikter om bil/modell/pris mm..
Köpte en på Volvo från Okt 2006 (140 hk) körd 2000 mil. 2 års garanti, med 134 000:-

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]