- tis 13 jan 2009, 22:30
Sitter och kollar på beg V-hjul till XC60: 235/65R17 ska det va om jag inte missat nått men är det samma fälg?
Moderator: Moderatorer
anis16 skrev:Veckans bullshit? : Var inne hos en volvohandlare för att få dimensionera etc; Han hade bara 235/65R17 som uppgift, inget annat. Nu kommer den stora högen: -Du måste ha orginalfälgarna för att nybilsgarantier etc ska gälla, hela bilen är typgodkänd med dessa. Om bilen pajar med piratfälgar (observera att han använd ordet pirat) så är det inte säkert att volvo täcker upp...Tja, kan man inte konkurrera med priset så kan man ju alltid ljuga istället. Dimensioner kan regleras i ett helbilsgodkännande men märken gör det definitivt inte. Dessutom är det ju intressant att veta vilken garanti han syftar på. Däcken spelar ju knappast någon roll om du kommer in med ett motorfel. Puckohandlare :evil:
Funk skrev:Centrumhålet är dessutom fel...Men centrumhålet kan jag ju ändra med centrumringar 67.1->63.4. Offseten skilljer sig 2-3mm så man skulle kunna lägga in spacers. Dock är frågan om fälgbredden kan spela mig ett spratt men min logik är att XC90 är en större bil men har smalare fälgar-> varför skulle då XC60 kräva bredare fälgar.
/Thomas
anis16 skrev:Ja du kan använda centerrringar, men inte spacers. Detta för att hjulet faktiskt till stor del sitter fast (snarare hänger belasningsmässigt) i navet genom centrumet, och med tunna spacers missar du klacken helt.Funk skrev:Centrumhålet är dessutom fel...Men centrumhålet kan jag ju ändra med centrumringar 67.1->63.4. Offseten skilljer sig 2-3mm så man skulle kunna lägga in spacers. Dock är frågan om fälgbredden kan spela mig ett spratt men min logik är att XC90 är en större bil men har smalare fälgar-> varför skulle då XC60 kräva bredare fälgar.
/Thomas
XC90_Executive skrev:Tänk på att bilen väger mycket, det blir hög belastning i kurvor etc. Så att börja "trixa" för att få ett par fälgar att passa är nog inte så smart.Trixa och trixa; Om jag köper icke-orginalfälgar så följer det ju med navringar... eller har jag fel?
Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]