Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anis16
Sitter och kollar på beg V-hjul till XC60: 235/65R17 ska det va om jag inte missat nått men är det samma fälg?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är fel offset och fel fälgbredd. Ska vara 7,5x17". XC90-fälgarna är 7x17", utom Aquarius som är 7,5. Men det är fortfarande fel offset.

Kolla annars efter fälgar till XC70II, det är samma. Dock inte samma dimension på däcken.
av anis16
Ok, så vad söker jag efter då förutom 7.5-17"? Jag hittar inte någon info på vad det ska vara...

är det 5/108? Vilken ET? Hur beskriver man centrumhålets diameter?
av anis16
Veckans bullshit? : Var inne hos en volvohandlare för att få dimensionera etc; Han hade bara 235/65R17 som uppgift, inget annat. Nu kommer den stora högen: -Du måste ha orginalfälgarna för att nybilsgarantier etc ska gälla, hela bilen är typgodkänd med dessa. Om bilen pajar med piratfälgar (observera att han använd ordet pirat) så är det inte säkert att volvo täcker upp...

Jag har tittat runt lite och det ser ut som skillnaden på navet är 63.4mm(xc70II) mot 67.1mm(xc90) samt ET är 42-45 på xc70II och 45-47 på xc90. Kan det stämma?
av Lövet
anis16 skrev:Veckans bullshit? : Var inne hos en volvohandlare för att få dimensionera etc; Han hade bara 235/65R17 som uppgift, inget annat. Nu kommer den stora högen: -Du måste ha orginalfälgarna för att nybilsgarantier etc ska gälla, hela bilen är typgodkänd med dessa. Om bilen pajar med piratfälgar (observera att han använd ordet pirat) så är det inte säkert att volvo täcker upp...
Tja, kan man inte konkurrera med priset så kan man ju alltid ljuga istället. Dimensioner kan regleras i ett helbilsgodkännande men märken gör det definitivt inte. Dessutom är det ju intressant att veta vilken garanti han syftar på. Däcken spelar ju knappast någon roll om du kommer in med ett motorfel. Puckohandlare :evil:
av anis16
Funk skrev:Centrumhålet är dessutom fel...

/Thomas
Men centrumhålet kan jag ju ändra med centrumringar 67.1->63.4. Offseten skilljer sig 2-3mm så man skulle kunna lägga in spacers. Dock är frågan om fälgbredden kan spela mig ett spratt men min logik är att XC90 är en större bil men har smalare fälgar-> varför skulle då XC60 kräva bredare fälgar.
Användarvisningsbild
av Funk
anis16 skrev:
Funk skrev:Centrumhålet är dessutom fel...

/Thomas
Men centrumhålet kan jag ju ändra med centrumringar 67.1->63.4. Offseten skilljer sig 2-3mm så man skulle kunna lägga in spacers. Dock är frågan om fälgbredden kan spela mig ett spratt men min logik är att XC90 är en större bil men har smalare fälgar-> varför skulle då XC60 kräva bredare fälgar.
Ja du kan använda centerrringar, men inte spacers. Detta för att hjulet faktiskt till stor del sitter fast (snarare hänger belasningsmässigt) i navet genom centrumet, och med tunna spacers missar du klacken helt.
I praktiken spelar 2-3 mm offsetskillnad ingen roll..

Men kolla på Blocket efter Högsäters Gummi, dom kan ha fräscha hjul till XC70, och kanske t.o.m XC60 även om jag inte tror dom fått in några ännu..

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tänk på att bilen väger mycket, det blir hög belastning i kurvor etc. Så att börja "trixa" för att få ett par fälgar att passa är nog inte så smart.
av anis16
XC90_Executive skrev:Tänk på att bilen väger mycket, det blir hög belastning i kurvor etc. Så att börja "trixa" för att få ett par fälgar att passa är nog inte så smart.
Trixa och trixa; Om jag köper icke-orginalfälgar så följer det ju med navringar... eller har jag fel?

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]