Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jmk
Har tyvärr inte fått bogserat bilen för mek.
Men har varit och köpt blänslepumprelä och bränslefilter...börja då fundera om jag tagit fel på bränslefilter och pump under bilen då jag aldrig sett vare sig ett filter lr pump från en 740 och ännu ej kunnat komma under bilen än.
Så det verkar som jag ändå har regina system för burken under sätet är ett filter.

Då undrar hur stort är bränslefiltret = borde jag se den fast jag inte lyft bilen?

Sen startade inte bilen med det nya relät till pumpen...vad kan det då vara för fel nu när jag är ganska säker på att det är regina med en pump i tanken?
Kommer fortfarande ingen bensin fram till spridarna och filtret hoppas jag få bytt imorgon på okQ8 själv hall.
Tar även gärna tips på vilka verktyg jag behöver ha med för att byta detta bränslefilter.

Mycket tacksam för alla svar.

Mvh // Johan
av jmk
Ringde volvo och efter mycket om och men visar det sig att jag har regina eftersom tändspolen sitter på vänster sida om man sitter i bilen och ser ut som en svart klump.

Snacket gick som så att bilen är lev 90-12-20 men är en -91 och -91 kom regina.

Mvh // Johan
Användarvisningsbild
av sidhabo
jmk skrev: Sen startade inte bilen med det nya relät till pumpen...vad kan det då vara för fel nu när jag är ganska säker på att det är regina med en pump i tanken?
Startar den ifall du sätter tillbaka gamla reläet då ?
Ok Regina, nästa steg är väl i alla fall att mäta 12 V till pumpen i tanken. Hur du gör har du i pdf-filen. + filtret. Har aldrig bytt men det borde vara enkelt att se om du kommer under bilen.
av jmk
Men var sitter kontakten till pumpen i tanken exakt så jag kan mäta imon nu när jag har regina och sedan? Ser ut i din bra manual som att du har kombi. Men den kanske sitter på samma ställe på min sedan?
Användarvisningsbild
av MoteX740
bakom klädseln på vänster sida, precis brevid tankröret 8)
av jmk
1 Okej har nu mätt i kontakten bakom klädsen i bagaget till pumpen och där var ström.

2 Har även bytat bränslefilter (borde det inte runnit bensin när jag tog loss filtret?) och det vita bränslepumprelät bakom askkoppen.

3 Har ca 25 liter bensin och 1 liter t-röd i tanken.

4 Är 100% säker på att det är regina system.

5 Efter allt detta visar den forfarande inget tecken på att ens tända till och det kommer ingen bränsle till spridarna.

Då måste det väl vara pumpen som är trasig?
Ska försöka byta den imorgon...hur går man tillväga lättast? Alla tips uppskattas.

Mvh /Johan
Användarvisningsbild
av MoteX740
Den finfina Guiden som du fick länkad av sidhabo förut är väll precis hur du ska gå tillväga :)
av jmk
Jo den guiden kommer hjälpa mycket bra för det kan ju inte vara så stor skillnad att byta pump i tanken mellan mitt regina och sidhabos bränslesystem.
Användarvisningsbild
av MoteX740
Pumpen sitter på samma ställe, och det ser lika dant ut vad jag vet, kommer inte ihåg om hade hade tank armaturen i plast eller i plåt, men det är iallafl inte så stor skillnad så du kommmer stå där och klia dig i huvet ;) kommer gå fint :) Superbra guide det där :)

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]