Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ssstbb
jag har både 745, 850 och v70.
Alla inköpta för 5000 styck...
Lite orättvist att jämföra 745 med 945, men inte egentligen.
Skulle tveklöst välja 855/v70, om syftet är att åka med bilen och inte att ha som hobbybil/mekprojekt.
Man åker sååå mycket skönare i dom än i 700-900 serierna.

mekandet är väl ett nödvändigt ont, man gör vad som måste göras och då görs det ju inte så ofta. Som nämnts är 850/V70 förvånansvärt enkla att hålla på med. har haft saab, oplar och en mängd land rovers och volvo och land rover vinner lättmeckarligan med hästlängder, även 850/V70.
Har nyss gjort topplockspackningsbyte på V70:n (vilket inkluderar kamrem) och det hade jag respekt för, men det är inte svårt, bara lite trängre och mer omfattande än på en längsmonterad stötstångsmotor.

Vilka delar är dyrare till 850/v70 än till 945?
Okej, biltema har inte fjädrar till dom ännu, men sett över en bils livslängd är det väl försumbart?

Tobias
av mbuhre
Klart du ska köpa en 945:a. Det är den sista riktiga, geniunt svenska volvon med oöverträffad kvalitet! Ingen racerbil men väldigt bekväm, förutom att den är stark och rymlig förstås.

Leta rätt på en med fungerande klimatanläggning! Hittar du dessutom en med motorvärmare och gärna även bensinvärmare så har du en perfekt bil att bygga om till etanoldrift! Se forumet etanol.nu. Med Flexitune får du en miljöbil för några hundralappar.
av dalldall
740 o 940 kommer att rulla MÅNGA år till på våra vägar, tycker redan den borde k märkas!!!! jag har mekat bil i 20 år nu och kan inte tänka mig en enklare och bättre bil! VISST! det är ju ingen jätte rolig bil, men en bil som rullar med minsta möjliga insats!
av *pettson*
dalldall skrev:740 o 940 kommer att rulla MÅNGA år till på våra vägar, tycker redan den borde k märkas!!!! jag har mekat bil i 20 år nu och kan inte tänka mig en enklare och bättre bil! VISST! det är ju ingen jätte rolig bil, men en bil som rullar med minsta möjliga insats!
hmm kör nog på att 850n är precis lika enkel.. och insatsen i pengaväg är minimal om man lär sej vart man ska handla.
Det är en enorm skillnad på reservdelspriser till 850 just beroende på vart man handlar till skillnad då från 940 som har samma pris överallt i princip.
Men att påstå som en del gör att det är DYRARE att skruva med 850 är faktiskt totalt fel.

Nåt värt att nämna..
Komplett sotnings sats mekonomen drygt 2300kr till 850..
Komplett sotnings sats Sten parner motor: 630 kronor för turbo och 650kronor för sugmotor. Jodå komplett med alla packningar och packboxar samt ventiltätningar.
Nya bultar komplett sats runt 450kronor. MÅSTE INTE bytas.. ska faktiskt mätas och återanvändas även om 99% inte vågar det.
kamrems sats komplett 1200
vattenpump 400
Bakvagnslänkar autoexperten/ mekonomen 1300kr/st..
Skruvat.se 590kr/st
tvärarmsbussningar på autoexperten (eller mekonomen) drygt 400st
skruvat eller biltema runt 200kr/st
Skivor och belägg= samma som 940 i pris..
Hjullager fram, drygt 1400 på meko och 500dringen på biltema.. bakre hjullager ligger på drygt 1300 överallt. Men byts sådär vart 20.000mil..
Ventiltryckare 130kr/st på dom flesta ställen= 2300kr.. men orkar man säga till på volvo om SERVICEPACK på tryckarna så kostar 20tryckare endast 1400kr (kan variera lite eftersom varje volvobutik får ta sitt pris).
Är verkligen 940 så mycket billigare då?..
Går dom sönder oftare? Inte alls faktiskt, det mesta vi kan läsa om är ofta eftersatt underhåll och naturligt slitage då bilarna börjar bli till åren. 35000 mil är inget ovanligt i en 855 idag. Kikar man på totala penninginsatsen per mil så är bilarna väldigt lika trots att bilarna är väldigt olika i både konstruktion och funktion. Ena bilen har rötter i en konstruktion från 1975 den andra började sina rötter 1991
Men i slutändan så är det köparen som ska känna sej nöjd och glad med sitt fordon. Så ut och kör, se vad du fastnar för och köp en sån oavsett vad det blir..
av sssljo
Kör en V70 00 med 18000 mil på mätaren, och den kostade mig 43 ksek för tre månader sen. Och det var bilen som hade fullservice bok och ett ägande som inte såg konstigt ut. Så om budgeten tillåter så gå på så modern bil du bara kan. Marknaden är köparens, så se till att du kollar efter en dokumenterad bil.
av dalldall
har skruvat en hel del med både 850 o 940, skillnaden är som natt o dag. framhjulsdriften gör det hela betydligt( kanske inte svårare) men mer tidskrävande, ta motorbyte tex, halva tiden på 940, kamremsbyte(usch) på 850! vissa slitdetaljer kan nog kosta samma till båda, enda fördelen med 850 är ju att avgassystemet håller extremt länge o lätt att byta, på den punkten är 940 kass. nu är jag extremt äcklad av framhjulsdrift så det är väl därför jag håller på 940!!
745 ojämn tomgång

Det hjälper inte att "rycka kablen"[…]

På äldre generationer behöver man […]

Uppdatering av infotainment 2025

Hoppas den nya stora uppdateringen kommer snart. L[…]

Hej på er alla! Ny på forumet här[…]