Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Du har inte kört som en tok tidigare och glasat beläggen då ? För det är väl den enda form av "beläggning" som kan uppstå, bortsett från rost på skivorna..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:Har du du problem med att blen drar åt nått hål, skan man modifiera ena innerskärmen.
Det finns ett annat volvo orginal belägg att köpa som ska lösa problemet (har du tur kanske du kan reklamera dom belägg du har, eftersom du upplever det farligt att köra bilen.)
Är inte det dom så kallade "taxibeläggen" som är ännu hårdare, eller finns det ytterligare någon variant ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
det problem jag pratar om uppstår endast när broms skivan är kall & vatten "fyld"
du kan få olike turbolns i olika fälgar som gör att skivan blir olika blöt. men mäst troligt är väll att vi nu har bycke blötare väder nu när det är vinter, än på sommaren.
& det ska bara vara första inbromsningen efter en längre körning på lansväg som man kan märka detta.

men om nu belägen gått 5000 mil o du kört hårt så är dom ju snart slut, vilket också kan inverka, bör dock bara inverka om beläggen andvänds flitigt o överhettar.

jag har säkert nämt det förut, men jak kan berätta om en otäck upplevelse jag hade när jag var 18-19 år.
jag hade en ford escot, med slitna belägg på. jag hade nån dag tidigare åkt på en 70 sträcka i sammhället, längre bort så gör vägen en 90 graders böj. jag hade haft rätt hög fart o bromsade så pass at bromsarna tog dåligt i slutet, men jag klara böjen.

Ung & oerfaren så åker man åter igen på samma väg, åker nu ännu fortare, när jag närmar mig 90 graders böjen, så bromsar jag o växlar ned, strakst efter nedväxligen så mattas bromsarna regält & böjen komer fort ! Det finns bara en sak att göra, det r att kasta i 2:an, vilket jag gör o farten minskar egält o böjen går att ta.
Efter detta så köpte jag nya belägg... jag har inte hplevt detta någe mer, som tur är
av Infide
Jag har inte kört hårt så beläggen har inte glasat sig. Går inte att köra hårt med en 140-hästare ändå. Tror på Carmans beskrivning ang. turbolens och den delen. Som sagt, är ju inte helt omöjligt, är ju lite mer "luft" med 18"... men men, jag bromsar till emellanåt när det regnar och känner att det fungerar som det skall, samt att jag har framförhållning utifall att nått händer. Tänkte mest om nån annan känt samma sak relativt återkommande?
Användarvisningsbild
av CarMan
det här är inge specefikt för volvo, uten finns på alla bilar. olika bromsbeläggs blandningar betersig olika.

jag tror merseders har nån variant som lägger åt bromsaran lite lite en kort stund med jämna mellanrum, när man gör på motorväg, för att bränna av vattnet.
Användarvisningsbild
av isak
hej!
mercedes tog bort det. var visst mekaniker som krossade fingrar vid beläggbyte?
måste visst göras med datan inkopplad. men det var tänkt att fungera för att torka skivor, tror systemet arbetade mot tidsinterv-.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:hej!
mercedes tog bort det. var visst mekaniker som krossade fingrar vid beläggbyte?
måste visst göras med datan inkopplad. men det var tänkt att fungera för att torka skivor, tror systemet arbetade mot tidsinterv-.
isak
låter inte troligt att detta skulle ha hänt.
jag kan inte tänk mig att en sån finktion byggs in med så dåligt skriven mjukvara. för att inte skapa driftstörningar så borde det vara så att fordonet måste upp i en viss hastighet innan funktionen kan aktivera sig.

desutom så pratar vi om ett lågt bromstryck under mycket kost stund, vi vill ju inte att bilen ska bromsa. så jag har svårt att tro att man kan flytta kolven så långt så nån krossar ett finger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainy skrev:Tråd rensad på påhopp.

Nej, har jag missat masa påhopp :-(O)
sån brukar vara underhållande
Användarvisningsbild
av isak
vet du hur tyskar tänker? har faktiskt jobbat 20år på servicesidan.
isak

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]