- tis 13 jan 2009, 19:36
det problem jag pratar om uppstår endast när broms skivan är kall & vatten "fyld"
du kan få olike turbolns i olika fälgar som gör att skivan blir olika blöt. men mäst troligt är väll att vi nu har bycke blötare väder nu när det är vinter, än på sommaren.
& det ska bara vara första inbromsningen efter en längre körning på lansväg som man kan märka detta.
men om nu belägen gått 5000 mil o du kört hårt så är dom ju snart slut, vilket också kan inverka, bör dock bara inverka om beläggen andvänds flitigt o överhettar.
jag har säkert nämt det förut, men jak kan berätta om en otäck upplevelse jag hade när jag var 18-19 år.
jag hade en ford escot, med slitna belägg på. jag hade nån dag tidigare åkt på en 70 sträcka i sammhället, längre bort så gör vägen en 90 graders böj. jag hade haft rätt hög fart o bromsade så pass at bromsarna tog dåligt i slutet, men jag klara böjen.
Ung & oerfaren så åker man åter igen på samma väg, åker nu ännu fortare, när jag närmar mig 90 graders böjen, så bromsar jag o växlar ned, strakst efter nedväxligen så mattas bromsarna regält & böjen komer fort ! Det finns bara en sak att göra, det r att kasta i 2:an, vilket jag gör o farten minskar egält o böjen går att ta.
Efter detta så köpte jag nya belägg... jag har inte hplevt detta någe mer, som tur är
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.