Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blirre
*pettson* skrev:Säg att du skämtar.. Spridarna är fortfarande elektromagneter. Dom kommer ALDRIG att sluta ticka.
Det finns heller inget som går att smörja i en spridare. OM man envisas med att få det att sluta ticka får man helt sonika köpa sej NYARE spridare av annan typ som då ger exakt samma mängd bensin vid angivet tryck. Några andra genvägar finns inte.
Senast redigerad av 1 Blirre, redigerad totalt 0 gånger.
av Blirre
Jag kan bara tala av egen erfarenhet!
Och självklart kan man ju inte "smörja" en magnetventil så den blir tystare! Och det går ju inte heller att göra via bränslet!Man kommer ju bara åt nålen via bränslet...-Det är ju nålen man "smörjer" så att spridaren går lättare...
Går ju även att lämna in spridarna och ultraljuds tvätta dom-Det brukar lossna mycket koks från nålarna...
Dom är ju stängda vid kompression och får ju utstå den sot det blir vid antändnings ögonblicket..
Användarvisningsbild
av villon
Tackar, men jag skrev tråden för ett år sen, :P tickandet ska visst va normalt, slutar när den blivigt varm. Och den funkar bra fortfarande bilen, startar alltid nästan direkt, 2 klirr max, även i kallt väder.
av *pettson*
Jag upprepar.. säg att du nu skämtar istället då?
Det handlar inte om nån dieselbil. Vanliga bilar har insugs och avgasventiler som alla andra, men skillnaden är att spridarna befinner sej BAKOM insugsventilerna. Får man då sotiga och skitiga spridare så har man ett mycket allvarligt motorfel såsom en spricka i en ventil eller mycket allvarliga brännskador på en ventil... Insprutningsventilerna blir inte utsatta för nånting alls vid antändningsögonblicket..
av *pettson*
villon skrev:Tackar, men jag skrev tråden för ett år sen, :P tickandet ska visst va normalt, slutar när den blivigt varm. Och den funkar bra fortfarande bilen, startar alltid nästan direkt, 2 klirr max, även i kallt väder.
slutar det när bilen blir varm så är det tryckarna vi pratar om (inte helt otippat) INTE spridarna. :wink:
Kalas att den fungerar som tänkt..
av *pettson*
Husqyy skrev:Är det ventillyftarna som låter på min bil?
Yes dina tryckare tickar rejält.. Dom kan vara tid att försöka byta ut.
Användarvisningsbild
av emwtur
skulle man inte (som en test) kunna dra ur kabeln till en spridare i taget och höra om ljudet försvinner
- ingen ändring - tryckare !
- ändring - du vet vilken spridare som låter

jag vet inte om man kommer åt att dra ur en kabel i taget på din bil,
skratta gärna här ->

/emwtur
av Husqyy
*Pettson*
Hur pass svårt är det o byta själv och vad skulle allt kosta då vid köp på Volvo?

Och hur mycket skulle det gå på att lämna iväg den?

Samt finns det något mer man bör byta i samband med spridarna?

Och vilket är bäst för bilen?
Att starta o sen köra iväg eller låta bilen gå någon eller några minuter först?
av *pettson*
Husqyy skrev:*Pettson*
Hur pass svårt är det o byta själv och vad skulle allt kosta då vid köp på Volvo?

Och hur mycket skulle det gå på att lämna iväg den?

Samt finns det något mer man bör byta i samband med spridarna?

Och vilket är bäst för bilen?
Att starta o sen köra iväg eller låta bilen gå någon eller några minuter först?
Tja.. jag vet ju inte vad du har för grundkunskaper tyvärr. Så svårighetsgraden för dej kan jag inte yttra mej om.
Jobbet innefattar att ta bort kamremmen. Ta bort fördelare och kamlägesgivaren. Lossa övre kamkåpan utan att bryta sönder den. Det kräver ett mothållsverktyg+ att det oftast är lite bökigt att få limmet att släppa till kåpan. Skrapa o göra rent. Blåsa ur osv, även rengöra kåpan som är ABSOLUT VIKTIGAST, det är i kåpan fördelningskanalerna är till allting. I toppen är det små hål som är bra att kontrollera så dom är rena. Åtgärda vid behov . Sen är själva tryckarjobbet pice of cake, ur med dom gamla o i med nya, på med nytt lim. På med kamaxlarna igen någorlunda nollställda. Dra åt kåpan till angivet moment. Spärra kamaxlarna bort med dreven på med nya packboxar (eller andra dom som sitter) Ställa kamaxlarna med en tolk så att dom är nollställda ordentligt utan att man förlitar sej på dreven. På med remmen och sen på med packboxarna i andra ändan.
Jobbet är alltså inte så litet och fuskar man med antingen momentet eller med rengöringen så får man oljeläckor vid packboxarna som ett brev på posten.
Mitt tips är nog kanske att du lämnar iväg det men att du lägger med materialet i bilen så kommer du undan så billig du kan.
På volvo handlar du en tryckarsats komplett, det handlar om ca 1600kronor för 20 tryckare istället för det dubbla du betalar på verkstan när dom beställt tryckarna styckvis..
du köper en sotnings sats ifrån stenparnermotor som kostar dej runt 630kronor inkl frakt. Där i ligger alla packboxar och ev andra packningar du kan behöva.
Bara packboxarna (4st) kostar lite över 400spänn på mekonomen. Sen tillkommer 5st oringar som ska bytas för en summa till osv. I parners sats ligger som sagt allt för 630 plus frakt. där ligger även en topplockspackning osv om det nu nångång skiter sej för dej..
Limmet handlar du på volvo då det inte finns nåt substitut för det som fungerar.

Så släng in lim, packningssats, tryckare och en kamrem i bilen och lämna den på billigaste verkstan du hittar så kommer du billigt undan. :-)-)
totalkostnaden kan jag inte sia om då jag inte vet vad verkstäderna tar hos dej..

Vad gäller bilen så låt den stå nån minut innan du åker. Varva inte över 3000rpm innan tryckarna tystnat. :-)-)

Bra att du fått det att fungera. Jag har ett[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]