Husqyy skrev:*Pettson*
Hur pass svårt är det o byta själv och vad skulle allt kosta då vid köp på Volvo?
Och hur mycket skulle det gå på att lämna iväg den?
Samt finns det något mer man bör byta i samband med spridarna?
Och vilket är bäst för bilen?
Att starta o sen köra iväg eller låta bilen gå någon eller några minuter först?
Tja.. jag vet ju inte vad du har för grundkunskaper tyvärr. Så svårighetsgraden för dej kan jag inte yttra mej om.
Jobbet innefattar att ta bort kamremmen. Ta bort fördelare och kamlägesgivaren. Lossa övre kamkåpan utan att bryta sönder den. Det kräver ett mothållsverktyg+ att det oftast är lite bökigt att få limmet att släppa till kåpan. Skrapa o göra rent. Blåsa ur osv, även rengöra kåpan som är ABSOLUT VIKTIGAST, det är i kåpan fördelningskanalerna är till allting. I toppen är det små hål som är bra att kontrollera så dom är rena. Åtgärda vid behov . Sen är själva tryckarjobbet pice of cake, ur med dom gamla o i med nya, på med nytt lim. På med kamaxlarna igen någorlunda nollställda. Dra åt kåpan till angivet moment. Spärra kamaxlarna bort med dreven på med nya packboxar (eller andra dom som sitter) Ställa kamaxlarna med en tolk så att dom är nollställda ordentligt utan att man förlitar sej på dreven. På med remmen och sen på med packboxarna i andra ändan.
Jobbet är alltså inte så litet och fuskar man med antingen momentet eller med rengöringen så får man oljeläckor vid packboxarna som ett brev på posten.
Mitt tips är nog kanske att du lämnar iväg det men att du lägger med materialet i bilen så kommer du undan så billig du kan.
På volvo handlar du en tryckarsats komplett, det handlar om ca 1600kronor för 20 tryckare istället för det dubbla du betalar på verkstan när dom beställt tryckarna styckvis..
du köper en sotnings sats ifrån stenparnermotor som kostar dej runt 630kronor inkl frakt. Där i ligger alla packboxar och ev andra packningar du kan behöva.
Bara packboxarna (4st) kostar lite över 400spänn på mekonomen. Sen tillkommer 5st oringar som ska bytas för en summa till osv. I parners sats ligger som sagt allt för 630 plus frakt. där ligger även en topplockspackning osv om det nu nångång skiter sej för dej..
Limmet handlar du på volvo då det inte finns nåt substitut för det som fungerar.
Så släng in lim, packningssats, tryckare och en kamrem i bilen och lämna den på billigaste verkstan du hittar så kommer du billigt undan.

-)
totalkostnaden kan jag inte sia om då jag inte vet vad verkstäderna tar hos dej..
Vad gäller bilen så låt den stå nån minut innan du åker. Varva inte över 3000rpm innan tryckarna tystnat.

-)