Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ollan
Hur luftar jag kylsystemet på en Volvo S60 -02?
Efter det att jag grejjat med gastrycksregulatorn så har jag problem med att bilen indikerar låg kylarvätskenivå titt som tätt. Har fyllt på med glykolblandning vid ett flertal tillfällen men har fått för mig att denna väska inte går in i systemt utan bara skickas ut genom expansionsslangen i toppen av expansionskärlet när jag kört ett tag.
av CoqRouge
Ha locket till expkärlet öppet och kör motorn på tomgång så luftas systemet. Var bered med glykol om den skulle suga till under tomgångskörningen.
av Fred
Om motorn är varm måste du vara väldigt försiktig när du skruvar av locket!! Det är högt tryck i kylsystemet vid normal motortemp! Lägg en rejäl trasa över locket för att skydda dig och motorn från sprut och skruva försiktigt så trycket utjämnas långsamt.

Mvh
/Fred
av S.t.r.a.n.D
Bäst att göra det när den är kall. Av med locket och varmkör den. Du kan ju kolla på vätskan som kommer tillbaks genom returledningen om det är "ren" eller om det är luftbubblor i den. Eftersom du inte tömt hela systemet så kommer det inte sjuka efter så mycket när termostaten öppnar.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]